בניגוד למסע הפרסום של משרד התיירות והתאחדות המלונות, שמנסים לשכנע אותנו לנפוש בארץ כדי להציל את ענף התיירות מהתמוטטות, אני ממליץ בחגי תשרי לא לצאת לחופשה בישראל. מישהו אולי שכח לספר לנו שבמסגרת מסע ההצלה נידרש לשלם מחירים מופקעים.

מחירי הנופש בישראל הם מהגבוהים בעולם. הם מזמן לא סבירים, ועכשיו בתקופת הקורונה, חוגגים עלינו בגדול. מי שרוצה לנפוש בארץ בחגי תשרי, צריך לשבור חסכונות או לקחת משכנתה. כמה מלונות נחשבים דורשים עבור שלושה ימי אירוח בחגי תשרי בין 12 אלף ל־15 אלף שקלים לזוג עם שני ילדים. נופש בכרתים, ביוון, בטורקיה או ברומניה, שכולל טיסות, עולה פחות ממחצית.

אלא שעכשיו טיסה לחו"ל הופכת למבצע לא פשוט בגלל הצורך להיכנס לבידוד אחרי החזרה מחופשה, ונראה שמישהו מנצל את העובדה הזאת. טובים הסיכויים שבתוך כמה ימים ייפתחו שוב השמיים, והמלונאים ייאלצו להתמודד עם התחרות של מחירי בתי המלון באירופה. 

בית מלון (צילום: ingimage ASAP)
בית מלון (צילום: ingimage ASAP)

אז לא תהיה להם ברירה אלא להוריד מחירים או להישאר בתפוסה לא מלאה. גם חלק מבעלי חדרי האירוח הפרטיים גובים מחירים בשמיים, וכשאין אלטרנטיבה אחרת, יש מי שמשלמים כל מחיר. אני רוצה לקוות שלא לעושק הזה התכוון ראש הממשלה, כשהוא דיבר על הצורך להניע את הכלכלה. לא מדובר כאן על הנעה כלכלית, אלא על ניצול ציני של המצב הקיים.

משפחות לא מעטות נוהגות כבר שנים רבות לנפוש בחגי תשרי מחוץ לבית. אם אותן משפחות ימשיכו במסורת, הן ייאלצו להשקיע סכומים גדולים בהרבה לעומת שנים קודמות, והשאלה היא אם ראוי לעשות זאת. מגיפת הקורונה תחסל כנראה השנה גם את הנופש בחופי סיני ובמלונות בירדן. סיטונאי התיירות יודעים את זה היטב, וזאת הסיבה שחלקם חוגגים עלינו בלי למצמץ, כי הם יודעים שאין אלטרנטיבה אחרת.

אסור לטעות. לא נקבל בבתי המלון יותר ממה שקיבלנו בשנה שעברה או בשנים קודמות. לא יחליפו לנו סדינים או מגבות בתכיפות רבה יותר וגם האוכל לא יזכה לשדרוג. ההפך. המזנונים המוכרים נעלמו, ובמקומם מקבלים האורחים מנות אישיות בקופסאות פלסטיק, כשאת הארוחות הם נאלצים לאכול בהגשה עצמית תוך שמירה על מרחק. 

חוף שקמים בכנרת (צילום: יפעת קרוננפלד איגוד ערים כינרת)
חוף שקמים בכנרת (צילום: יפעת קרוננפלד איגוד ערים כינרת)

אז אל תהיו פראיירים. ייתכן שבקרוב ייפתחו השמיים ונוכל למצוא חופשות אטרקטיביות במחירים מוזלים. אני לא משוכנע שצריך לנפוש בכל מחיר בישראל. עובדה. בתקופה שהשמיים היו פתוחים, מיליוני נוסעים העדיפו את חו"ל, בעיקר בגלל המחירים הזולים של אתרי הנופש ובתי המלון הזולים שהתחרו בגדול בבתי המלון בישראל. 

את המונח "יש לנו ארץ נהדרת" טבע ראש הממשלה נתניהו, והוא צודק. אלא שהמשפט שנושא היום את שמה של תוכנית הסאטירה המובילה "ארץ נהדרת" לא מתייחס לכך שחופשה בישראל היא לעשירים בלבד. יש לנו ארץ נהדרת שכיף גדול לטייל בה, אלא שהעשירון התחתון ושכבות הביניים לא יכולים ליהנות מיופייה של הארץ בגלל מחירי האירוח הגבוהים.

חופשה בישראל מיועדת כנראה בעיקר לתיירים מחו"ל, שמכניסים למדינה מטבע זר ומוכנים לשלם כמעט כל מחיר לבתי המלון, שעשו לפני מגיפת הקורונה עסקים מצוינים, אבל חלקם לא הפסיקו ליילל שהם לא מרוויחים מספיק. יש לנו ארץ נהדרת. אבל ישנם גם בתי מלון ואתרי נופש נפלאים לא פחות בחו"ל. 

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים.