1. יולי אדלשטיין 
שר הבריאות החדש טוב בדיבורים, פחות טוב במעשים. לפני יותר מעשרה ימים שמעתי אותו מצהיר שימנה פרויקטור מיוחד שתפקידו יהיה לרכז את הטיפול במגיפה. מכיוון שאני מכיר את הפער בין הצהרותיו של יולי אדלשטיין לבין התנהלותו בפועל, הבנתי מיד שהוא ביקש ליצור עוד כותרת. נראה שגם הפעם לא טעיתי.

איך אני יודע? אני עוד זוכר את אדלשטיין מתפקידו כשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, אז הוא התגלה לאכזבת רבים כשר בובה. ואופי, כך אומרים, לא משתנה.

ישנם בולדוזרים כמו שר האוצר ישראל כ"ץ, שהיה הרבה שנים עוזרו של אריאל שרון, ולמד ממנו מקרוב את העבודה. ישנם כאלה שנושאים נאומים חוצבי להבות, אבל כשהם מגיעים הביתה - הם מסירים את המסיכה ומצטרפים ליום ההולדת של האישה.

מי שעקב בשנים האחרונות אחרי התנהלותו הפוליטית של אדלשטיין, נחשף להרבה מאוד דיבורים שלא עמדו ביחס ישיר למעשים בשטח. ייתכן שזה משום שמילא תפקיד טקסי כיו"ר הכנסת. אבל חשוב לזכור שהיו בתפקיד גם כאלה שהטביעו את חותמם. אדלשטיין לא היה אחד מהם.

האלוף במילואים רוני נומה, ששמו עלה כמועמד, יכול היה להיות פרויקטור מצוין. הוא מתאים לתפקיד, ולא הייתה לו שום כוונה לגזול קרדיט מאף אחד. הוא דרש רק סמכויות. אלא שאיש כנראה לא התכוון למנות לתפקיד אדם רציני. רק להצהיר הצהרות.

כנראה שאדלשטיין לא מסוגל לכפות את רצונו או סמכותו. בכל פעם שמישהו מעלה את שמו כמועמד לעמוד בראש הליכוד אחרי עידן בנימין נתניהו, אני מחייך חיוך רחב. מי שלא מצליח למנות פרויקטור בימים של משבר קשה, יכול מקסימום להכות בפטיש מעל בימת הכנסת. אין לו כישורים לנהל את המדינה.

2. איוב קרא 
בידיים שלו אוחז איוב קרא בנוסחה שמאפשרת לו לגחך עצמו לדעת בכל פעם מחדש. אחרי שנבעט מהכנסת ומהממשלה והבטיח לנו שראש הממשלה לא יוותר על שירותיו אחרי הבחירות, הצליח קרא להמציא את עצמו מחדש, גם במחיר התנהלות שמביאה אותו לשיאים חדשים.

תזכורת. זמן קצר אחרי שפרצה הקורונה, צולם קרא במוסקבה כשלצדו הבטחה גדולה: מכשיר חשמלי שהומצא לטענתו על ידי מדען רוסי שבכוחו לחסל את המגיפה באמצעות טיהור מים. אני לא מכיר רבים שהצליחו לעצור את פרצי הצחוק כששמעו את ההצהרה, מה שלא מנע מקרא להמשיך להתראיין בכל ערוץ שהסכים לשמוע את הדברים. 

נישא על גלי ההצלחה הצליח קרא לשכלל את השיטה. בימים האחרונים שמענו שהוא מתכוון לייבא לישראל תרופה לקורונה ששמה "מי החיים". שתיית המים יוצרת לא פחות מאשר אנטי־וירוס. אני מאמין שבמשך השנים הצליח קרא לרכוש חבר אמת אחד או שניים, ולכן לא ברור לי מדוע הם אינם נחלצים להצלתו מפני עצמו.

3. שמעון אלקבץ
לרמטכ"ל אביב כוכבי נמאס, בצדק, מלהתעסק עם גלי צה"ל, ולכן ההצעה שלו לסגור את תחנת השידור הצבאית יכולה להפוך למעשית, אם ימצא אוזן קשבת אצל ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שלפני הבחירות האחרונות הבין שגל"צ היא כלי שכוון נגדו במשחק הפוליטי. 

גם שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שהקפיד תמיד לשמור על עצמאותה של גלי צה"ל, אומר במפורש שבמצב שבו נמצאת התחנה כיום צריך לסגור או לשקם אותה. ואולם ברור שמי שהביא את גלי צה"ל למצבה הנוכחי אינו יכול להיות זה שישקם אותה. 

בראש תחנת השידור הצבאית עומד כיום שמעון אלקבץ - מפקד נעדר חוט שדרה פיקודי, שמעולם לא היה האיש הנכון במקום הנכון. מה שקרה עם התחנה הצבאית בפרשת האזנות הסתר, שנקשרו בין השאר בשמה של הדס שטייף, היה צריך להדליק מזמן נורה אדומה במערכת הביטחון. אולם נראה שהיה שם מי שבחר לעצום עיניים - או לאטום אוזניים, עד עכשיו.

4. דני רופ 
החזאי הבכיר של ערוץ 13 נאלץ לחפש אכסניה אחרת. דני רופ נפרד מהצופים אחרי 12 שנה על המרקע. פיטוריו הזכירו לי סיפור שקשור ביוסף בראל ז"ל, מנכ"ל רשות השידור, שהלך לעולמו לפני שלושה שבועות.

הייתי אז מנהל חטיבת החדשות של הטלוויזיה ובמסגרת התפקיד נערכו פגישות עבודה קבועות עם בראל. באחד מימי הקיץ החמים באתי ללשכתו. הוא קיבל אותי ליד דלת הכניסה, אחז בזרועי והוביל אותי לחלון פנורמי ענק. 

"מה אתה רואה?", שאל אותי בראל. 

"מה אני צריך לראות?", השבתי בשאלה. 

"היום יום יפה", פסק בראל, "ואתה מעסיק שלושה חזאים. למה? פטר מיד שניים מהם". 

לא פיטרתי אף אחד. במערכת היחסים הסבוכה שהייתה ברשות השידור, לא היה אפשר לפטר ללא מהומות. 

איני נכנס למערכת השיקולים של ערוץ 13, אבל לא נראה לי שהצופים ייפגעו מההחלטה לצמצם את דסק החזאים. בתקופת הקיץ מזג האוויר כמעט לא משתנה, ובעת חילופי העונות או בחורף אפשר להביא לידיעת הצופים את כל המידע גם באמצעות שקופיות, גם באמצעות דיווחים קצרים או סרטונים מהארץ והעולם. מה גם שבכל זאת נשארו חזאים לערוץ.

אומנם זה לא יהיה כמו הדבר האמיתי, ואני גם מודע לכך שבמרבית תחנות השידור בעולם אין נושא שמתאים יותר לחתום בו את השידור מאשר תחזית מזג האוויר, אבל עניים אינם יכולים להתנהג כעשירים. אם מצבו הכלכלי של הערוץ מחייב לבצע צמצומים בכוח אדם, עדיף לקצץ בחזאים במקום בעיתונאים.

5. גבע צין 
גבע צין הוא כלבן שמשווק כלבים באמצעות פייסבוק. בדף שלו תוכלו למצוא כלבים שאותם הוא מוכר, תוך שהוא מנתח בידענות את אופיו של כל כלב שהוא מציע למכירה.

השבוע העלה הכלבן לדף הפייסבוק שלו סרטון שבו הסביר במלוא הרצינות איך ניתן לשבש את איכון הטלפון הנייד, כדי שמערכת האיתור של השב"כ לא תגלה היכן הוא היה. 

בתקופה שבה מספר חולי הקורונה מכפיל עצמו כמעט מדי יום ונשקלת ברצינות האפשרות לחזור לסגר, אין ספק שהתנהלותו מראה מה קורה כשחוכמה היא תכונה שלא נולדים איתה.

הכותב הוא משפטן ששימש כמנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון וכיו"ר אגודת העיתונאים. נמנה עם מייסדי "יושרה לישראל".
tguvot@maariv.co.il