כשניגשים לבחון את המועמדים הבכירים שנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מבקש למנות לקבינט שלו, כדאי קודם כל לבדוק את מי הוא השאיר מחוץ לצמרת הממשל. ברני סנדרס, הסנאטור הקשיש ממדינת ורמונט, שפרשנים הכתירו אותו כ"בעל השפעה רבה" בסביבת ביידן וכמי ש"צפוי לו תפקיד מרכזי בקבינט", נעלם. לא רק מרשימת המינויים. לא רואים אותו ולא שומעים ממנו. גם הסנאטורית אליזבת וורן, פוליטיקאית מוערכת שכיכבה כמועמדת לתפקיד מפתח, נשארה בחוץ. בראיון לרשת NBC, ביידן לא הוציא מכלל אפשרות שוורן וסנדרס יקבלו תפקידים בכירים בממשלו, אך הבהיר ש"לא בקרוב".

וורן וסנדרס מייצגים את האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, אגף שפרשנים בארה"ב דיברו שוב ושוב על כוחו והשפעתו. אף אחד מאלה הנמנים עם אגף זה לא נבחר לקבינט, והדברים אמורים גם לגבי סוזן רייס, שגרירה לשעבר באו"ם ויועצת לענייני ביטחון לאומי של הנשיא לשעבר ברק אובמה. רייס, אישה מוכשרת ודעתנית הנחשבת כמקורבת לביידן והוזכרה כמועמדת מובילה לכהונת שרת החוץ, לא קיבלה כל תפקיד בקבינט.

מהמינויים המסתמנים התברר מסר פשוט, מעניין ומאלף. אף לא אחד מהם ואף לא אחת מהן ידועים או מזוהים כבעלי דעות קיצוניות. בכך ממשיך ביידן את דרכו רבת השנים כפוליטיקאי מתון, שקול, המעוגן היטב במרכז המפה הפוליטית. "אם התנהגות כזאת היא סימן לישנוניות, אמריקה היא בת מזל", אומר אברהם פוקסמן, בכיר יהודי שעמד כמעט יובל שנים בראש הליגה למניעת השמצה והיה יוצא ונכנס בבית הלבן. "ביידן החזיר לא רק את הנורמליות לפוליטיקה האמריקאית. לפי המינויים שבחר לקבינט שלו, הוא גם שיקם את היציבות הפוליטית באמריקה".

אריק יופה, בעבר נשיא התנועה הרפורמית, ציין במיוחד את העובדה שרוב המינויים לקבינט של ביידן "מוכרים וידועים היטב לקהילה היהודית. חלק מהם יהודים, אבל חשוב שהם ידועים כפרו־ישראל". בכיר במפלגה הדמוקרטית בניו יורק, שמילא תפקיד מרכזי בקמפיין הבחירות של הנשיא הנבחר, מסביר כי "הרכב הקבינט גם מוכיח את התבונה הפוליטית של ביידן ואת הניסיון העשיר שלו כמי שכיהן כסנאטור כמעט 40 שנה. המינויים הרי זקוקים לאישורו של הסנאט. לא ברור עדיין סופית, אבל קיימת אפשרות שהרפובליקנים ישמרו על הרוב שלהם בסנאט - וביידן מבקש מראש למנוע בעיות וקשיים. אחדים מהמינויים האלה כבר עברו הליכי אישור בסנאט בעת שכיהנו בממשל הנשיא לשעבר אובמה".

פוקסמן מכיר אישית ומקרוב את רוב המינויים לקבינט של ביידן. בשנותיו בראשות הליגה למניעת השמצה, הנחשבת כארגון היהודי המרכזי, הוא קיים קשרים ויחסי עבודה עם אחדים מהשרים והשרות שישרתו בקבינט. הוא מגלה פרט מפתיע שלא כל כך ידוע. מלבד אנתוני בלינקן, המיועד לתפקיד מזכיר המדינה (שר החוץ), ורון קליין, שיהיה ראש הסגל בבית הלבן, גם ג'נט ילן, המיועדת לכהונת שרת האוצר, היא יהודייה. בנוסף, אלחנדרו מיורקאס, שיכהן כראש המשרד לביטחון לאומי, הוא יהודי יליד קובה. לדברי פוקסמן, "עד כמה שידוע לי, ג'ייק סאליבן, שימונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי, יהודי אף הוא, כך שבקבינט של ביידן יכהנו ארבעה יהודים ויהודי נוסף, קליין, יהיה לצדו בבית הלבן".

יש לציין כי מוצאם היהודי של מינויי ביידן כמעט אינו מוזכר בדיווחים ולא מעורר תשומת לב. "מה שחשוב זה שהם מקצוענים ומביאים לכהונות ולתפקידים שלהם ניסיון וידע", אמר לי הבכיר במפלגה הדמוקרטית בניו יורק.

ג'נט ילן  (צילום: רויטרס)
ג'נט ילן (צילום: רויטרס)

ישראל במרכז התמונה

שני מינויים שעליהם הודיע ביידן מעסיקים במיוחד פרשנים, בעלי טורים ומומחים בארה"ב: שר החוץ אנתוני בלינקן וג'נט ילן, שתהיה האישה הראשונה בתפקיד שרת האוצר. לבלינקן מצפים שני אתגרים לא פשוטים, מורכבים ומסובכים מכל בחינה שהיא. האתגר הקל יותר הוא שיקום מעמדה והשפעתה של ארה"ב בזירה הבינלאומית וחידוש היחסים עם מעצמות המערב ועם האיחוד האירופי. הנשיא היוצא ושר החוץ שלו מייק פומפאו לא ערערו את היחסים עם מערב אירופה. הם הרסו, רמסו באופן שיטתי ועקבי ובגאווה את היחסים ולא השאירו פינה אחת שלמה. מנהיגי גרמניה, צרפת ובריטניה יקבלו את מאמצי בלינקן לשיקום היחסים בשמחה רבה וגלויה.

עם רוסיה וסין תהיה לביידן ולבלינקן בעיה. מנהיגי המעצמות הללו אומנם מתעבים את דונלד טראמפ, אבל היה להם נוח עם נשיא אמריקאי שתחומים כמו שוויון זכויות, חופש האזרח והביטוי העסיקו אותו פחות מהשלג דאשתקד. ביידן ידוע כמי שרגיש לנושאים הנזכרים, כך שהוא עצמו ושר החוץ מטעמו עשויים וצפויים לבקש ממנהיגי רוסיה וסין שיחות ודיונים בנושאים אלה. את מלחמת הסחר עם סין, מעריכים גורמים במפלגה הדמוקרטית, ביידן ישמור לעצמו ולטיפולו.

האתגר הקשה והמסובך הצפוי לבלינקן הוא כמובן עתיד הסכם הגרעין עם איראן. בשנים 2009־2013 כיהן בלינקן כסגן יועץ לנשיא וכיועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא. בתפקיד זה היה לבלינקן תפקיד בעיצוב המדיניות האמריקאית מול איראן. בלינקן היה שותף לניסוח הסכם הגרעין, ובתפקידו כשר חוץ הוא צפוי לתת עדיפות גבוהה לגיבוש מדיניות אמריקאית חדשה לגבי עתיד הסכם הגרעין ותיקונו. בנושא הזה אפשר לנשום לרווחה, כי ישראל היא בתמונה, ולא בשוליה. בכיר יהודי בניו יורק הביע את תקוותו כי ראש הממשלה נתניהו ינהג בדיסקרטיות ובאיפוק בנושא הסכם הגרעין עם איראן ולא ישווק בתקשורת הצהרות ועצות לבלינקן.

לשרת האוצר ילן מצפה אתגר עצום, כמעט חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב - טיפול ומציאת פתרונות פרקטיים ומיידיים לנזקים ולהפסדים העצומים שנגיף הקורונה גרם לכלכלה ולמשק האמריקאיים. הבורסה בניו יורק, אגב, הגיבה בהתלהבות לידיעה על מינויה.

בעת שביידן עסק במינויים לקבינט שלו, הודיעה ראש מינהל השירותים הכלליים בממשל, אמילי מרפי, כי היא נותנת אישור להליכי העברת השלטון, כולל תקציב למימון העלויות. הנשיא טראמפ לא המתין רגע ושחרר ציוץ שהוא זה שהנחה אותה, אבל "לעולם לא נודה בהפסד לפתקי הצבעה מזויפים". הבית הלבן גם אישר להעביר לצוות של ביידן את התדרוכים היומיים בנושאי ביטחון. בכיר במפלגה הרפובליקנית בניו יורק אמר בשיחה עמו שלהערכתו "בקרוב מאוד טראמפ יודיע שהוא יעזוב את הבית הלבן, אבל לא משום שהפסיד בבחירות לנשיאות. טראמפ פשוט אינו מסוגל להודות בתבוסה ולהיזכר כמפסיד".

ביידן מציג את שר החוץ החדש אנתוני בלינקן (צילום: Getty images,chandan khannaafp)
ביידן מציג את שר החוץ החדש אנתוני בלינקן (צילום: Getty images,chandan khannaafp)

tguvot@maariv.co.il