קונספירציה ימנית, מבחינת השמאל, היא גידול פרא לטובת מציאות אלטרנטיבית וסוג של עווית דתית או פתולוגית בדרך ללאומנות וגזענות. קונספירציה שמאלנית, מבחינת הימין, היא תערובת של ליברליזם, קומוניזם, דמוקרטיה, שוויון בין־גזעי בין־לאומי ובין־מגדרי. מעבר להתכתשות ימין־שמאל, חייבים להודות שהקונספירציות של הימין הרבה יותר ססגוניות. שלא לדבר על יעילות שרשרות ההדבקה שלהן ועל הסופר־ספרדרים שמשווקים אותן באמצעות הרשתות החברתיות.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

תופעת הקונספירציה כמקדמת השקפת עולם עלתה כפורחת בתקופות כהונתם של דונלד טראמפ ובנימין נתניהו. בבחירות בארה"ב נסק גרף תוצאות תחלואת נגיף הקונספירציה לשמיים והיה פשוט מרהיב בטמטומו: טראמפ נבחר כדי לשים קץ לקנוניה של פדופילים שסוגדים לשטן, ביל גייטס יחדיר שבבי מעקב באמצעות החיסון לקורונה, פוליטיקאים דמוקרטים, כוכבי הוליווד וסלבס ליברלים חברים ברשת חשאית כלל־עולמית לסחר בילדים שמפעילה את מנהיגי העולם. מטה הפדופילים ממוקם בפיצרייה שכונתית והוא מנוהל על יד הילרי קלינטון. והשוס האחרון - גניבת הבחירות לטובת ג'ו ביידן, ולא חשוב שאין שום הוכחות. למה? DEEP STATE. שלא לדבר על כך שברק אובמה לא נולד בארה"ב, שהוא פייק ניוז שהופך לקונספירציה. 

בעוד פייק ניוז הוא תגובה נקודתית לאירוע נקודתי, הקונספירציה היא מציאות אלטרנטיבית של אירועים שמתכתבים עם פייק ניוז ועם השקפה פוליטית. 

הקונספירציות הגדולות מכולן, אלו השולטות על מיליארדים, הן הדתות למיניהן. בני אדם כמוך וכמוני לא מאמינים שמשה קיבל אישית את לוחות הברית מידי אלוהים. ניתן להבין שבזמנו הסיפור הזה היה אקט שיווקי שנועד לטעת את עשרת הדיברות (שהם בסיס ההומניות האישית והחברתית של האנושות כולה) בלב ציבור נטול מערכת חוקים מדינתית של שכר ועונש. אבל בימינו? מה הבעיה לכפור באקט שמתבצע בסגנון חבילת אמזון שנוחתת עם רחפן אלוקי על הר סיני ומכאן הדרך קצרה לאמונה שאותו אלוהים ציווה לנו את הארץ ואפילו שרטט מפה שתאמה את הסכמי סייקס־פיקו. 

אגב, חייבים להבדיל בין קונספירציה ללא בסיס עובדתי, לבין הנחת עבודה מושכלת, ספקולטיבית, שאין לה בסיס עובדתי מוכח אבל נשענת נסיבתית על ניסיון עבר והבנה בתהליכים שאמורים להביא לתוצאה כזו או אחרת. כשאומרים שאביחי מנדלבליט תפר תיקים, זו קונספירציה שקרית שעליה תולים קמפיין שלם נגד רשויות החוק כדי להימלט ממשפט. כשאומרים שהתיקים עברו תהליך בדיקה ולביבי יש סיכוי להגיע לכלא, נשענים על עובדות ועל הבנת הרקע המשפטי. 

בסוף כל קונספירציה פרועה ומגוחכת ככל שתהיה, יושב פוליטיקאי שגוזר את הקופון שלו. רק עכשיו, כאשר ברור שטראמפ בחוץ, החליטו בפייסבוק ובטוויטר לטפל בו ובמגיפת הקונספירציות שמטמטמות ציבור של חסרי ידע בסיסי על העולם שבו אנו חיים. בטוויטר חסמו עשרות אלפי חשבונות מפיצי קונספירציות, ובפייסבוק החליטו להוסיף הערות אזהרה לציוצים רעילים ושקריים. הבעיה: ההערות האלה לא עושות רושם על מצביעי טראמפ ועל לקוחות קונספירציות בכלל. נסו להסביר לחרדי שאלוהים לא נתן למשה את לוחות הברית ולמתנחל שאלוהים לא שרטט את גבולות הארץ. 

העניין הוא שלא מדובר בקונספירציות חייזרים שמגיעים בצלחות מעופפות שהן תחביב אמריקאי חביב ולא מזיק, אלא בקונספירציות פוליטיות. כמו התכנים של QAnon, התארגנות רפובליקנית שממוקדת במלחמתו של טראמפ באויבי אמריקה שנמצאים ב־DEEP STATE שמנהלים רשת סוחרי ילדים פדופילים שסוגדים לשטן שבחלקם הם קניבלים. הם נאבקים בחדירה אסלאמית למוסדות שלטון ובסוחרי סמים ששולטים באוכלוסיות של היספנים ושחורים ובג'ורג' סורוס כמובן. יש לחבורה הזו נציגה רפובליקנית שנאבקת כיום על מושב בבית הנבחרים בבחירות שייערכו בג'ורג'יה. "ברכות לכוכבת הרפובליקנית העתידית מרג'ורי טיילור גרין... ווינרית אמיתית!", הגיב טראמפ לרגל היבחרה. 
הקשר האיראני

חייבים להודות שיש בקונספירציות הללו חומרים יצירתיים שמצריכים דמיון עשיר, אם לא ראייה רבודה של המציאות ברמה של פרנויה סכיזואידית. לא הכל פוליטי. קונספירציות שהן שעשועי רוחות עוועים בשביל הכיף של מפיציהן (ג'סטין ביבר הוא איש לטאה, מחר סוף העולם וכו'). אותו סופר־ספרדר קונספירטור שאולי מאמין בעניין שאותו הוא מקדם, לא אמור להיות איזה מזיל ריר שדעתו השתבשה עליו. הוא עשוי להיות אני, אתה, את והשכנים בקצה המסדרון. יש אפילו רוחות רפאים חביבות כמו בני ציפר ואבישי בן חיים שלוחמות על תקפותן של מיני קונספירציות מקומיות, מתפירת תיקים ועד ההגמוניות של זקני ציון האשכנזים. 

השבוע פרסמה פייסבוק כי מחצית מהפוסטים שדיווחו על תוצאות הבחירות היו כוזבים (MISINFORMATION בלשונם) ובחלקם הגדול והקונספירטיבי נטען שהבחירות "נגנבו". בסקר "ניו יורק טיימס" פורסם כי 70% מהרפובליקנים סבורים שגנבו להם ולטראמפ את הבחירות. השאלה מדוע פייסבוק לא העיפה את הדיווחים הכוזבים במהלך הבחירות היא אופרה אחרת: חברה פרטית, פגיעה ברווחים, חופש הביטוי, ובעיקר לא ברור איך מתמודדים עם קונספירציות שמניעות מדיניות רשמית. כאלו שמשנות תודעה של ציבור שלם, כמו הקונספירציה על האיום הקיומי האיראני. 

השבוע התבשרנו שטראמפ יחמיר את מדיניות הסנקציות על איראן בעידוד ממשלת ישראל ושבנוסף הוא שקל השבוע מתקפה צבאית. גם אצלנו יש כאלו שמצדדים בתמות נפשי עם פלישתים מול איראן (רק כמה מאות הרוגים, מה אתם מתרגשים, בתאונות דרכים נהרגים יותר). נכון, מאז מהפכת חומייני אנחנו לא חברים עם האיראנים. המהפכה גרמה לארה"ב ולישראל הפסדים כואבים. כעסנו אבל לא חששנו. אכן היו לנו סיבות טובות לראות באיראן מדינת אויב שיש להישמר מפניה, אבל לא טובות דיין כדי להכין תוכניות מגירה והתעצמות מטורפת. ואז דחפו האמריקאים את סדאם חוסיין להילחם בחומייני, האיראנים החזיקו מעמד, והאיבה והחשש מארה"ב וישראל התעצמו. מעודדים מהישרדותם חזרו האייתוללות לרעיון ייצוא המהפכה ובמקביל החלו לעבוד על פצצה משלהם. בעיקר כדי למנוע התנפלות נוספת. למעט משקעי שנאה עקב תמיכה במשטר הדיכוי של השאח ואמירות פרו־פלסטיניות ישראל לא היוותה מטרה מבצעית. 

ואז הגיע אריאל שרון. מלחמת לבנון הראשונה הייתה אמורה לחסל את אש"ף ולהביא שלום עם לבנון. מאז יש לפלסטינים מדינה בדרך, הוקמה תנועת חיזבאללה, והאיראנים על הגדרות ובדרך לפצצה. מה שמחייב פמפום קבוע של קונספירציית הדמון האיראני. ואז הגיע ברק אובמה והסכם הגרעין היה אמור לנטרל את קונספירציית הדמון האיראני, ואז הגיע טראמפ שראה באיראן אויב אטרקטיבי, ישראל כצפוי נגררה בהתלהבות כולל רכש פרוע של צוללות ומטוסים, שללא האיום הקיומי המופרך אין בהם צורך. וכמובן מבצעי ג'יימס בונד לתפארת ראש הממשלה, ראש המוסד וקואליציית הימין. ואז הגיע ג'ו ביידן ש(אינשאללה)ירגיע את האזור, ואז מה?

tguvot@maariv.co.il