לטור המוקלט המלא של בן כספית


1. היה ממש נחמד

אדוני הנשיא טראמפ, תודה. מגיע לך. לא על מה שעוללת לאמריקה. זו בעייתם של האמריקאים. על מה שעשית למען ישראל. הסיוע הנדיב, המתנות ובעיקר המדיניות האזורית שסייעה לנו רבות בשנים האחרונות. הנה הרשימה, בסדר חשיבות עולה:

ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל. זה נחמד. זה לא שאנחנו זקוקים לגושפנקא או לפתק מהגויים כדי לדעת שירושלים היא בירת הנצח שלנו. דוד המלך קבע את זה לפני אלפי שנים, ואף אחד לא ישנה את העובדה הזו. יחד עם זאת, העברת השגרירות למערב ירושלים היא מעשה ראוי לכל הדעות.

על ההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן. זה לא שיש כאן חשיבות מעשית: יצחק רבין, בנימין נתניהו ואהוד אולמרט ניהלו מו"מ על פינוי רמת הגולן עם אסד האב והבן, אף על פי שמנחם בגין החיל עליה ריבונות ישראלית. אבל זה ממש נחמד.

על "תוכנית המאה", שהיא תוכנית להסכם שלום שפוי בינינו לבין הפלסטינים, שמאשרר את פתרון שתי המדינות אבל יוצר תבנית הגיונית יותר ליישומו. על סדרת הסכמי הנורמליזציה והשלום (סודן) עם מדינות מוסלמיות, שמחזקת את מעמדנו באזור, מרחיבה את האפשרויות הכלכליות ומבהירה לשכנים העקשנים שלנו שהשעון לא בהכרח פועל לטובת סרבנותם. והכי חשוב: על המדיניות שהובלת מול איראן.

דונלד טראמפ הוא אדם נורא. בור ועם הארץ, גס רוח, נרקיסיסט קיצוני, חסר אחריות, חסר רגישות, טיפוס מגעיל למדי שגורר אחריו שק ענק של שרצים. היה שווה לסבול את כל זה רק בזכות הסוגיה האיראנית. לפחות מבחינתנו, הוא שילם את חובו לחברה (רק חבל שלא שילם מס הכנסה). הוא המיר את הפייסנות של ברק אובמה בגישה כוחנית של "מקסימום לחץ" על האייתוללות והתמיד בה מהרגע הראשון ועד האחרון.

הסנקציות מפרקות את הכלכלה האיראנית בשיטתיות, והמשטר האיראני נמצא היום במרחק מסוכן מהקיר (מצד הגב) והתהום (מלפנים). תוסיפו לזה את הריגתם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו בכר אל־בגדדי (דאע"ש) ותמצאו רקורד מזרח תיכוני טראמפי לא רע, שהבשיל לשיא נפלא בסדרת ההסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים בין ישראל למדינות סוניות באזור.

אבל יש גם קץ' לסיפור הזה. עד עכשיו טראמפ עשה הכל נכון. השאלה היא מה הוא היה עושה מעכשיו. ולכן, אם אכן הפסיד בבחירות, זה לא בהכרח רע לאינטרסים שלנו מול איראן. לעולם לא נדע מה הוא היה עושה בקדנציה השנייה, אבל במערכת הביטחון הישראלית יש לא מעט בכירים שהביעו לא מעט פעמים חשש כבד מהעובדה שטראמפ יאבד עניין ברגע האמת, בדיוק כפי שאיבד עניין, או השתפן, ברגע האמת מול קוריאה הצפונית. במקרה כזה, אם האיראנים מחליטים לפרוץ לגרעין, עלולה הייתה ישראל למצוא את עצמה לבד במערכה כשאין לה תשובה אמיתית למצב או אופציה צבאית סבירה שיכולה למנוע את הפצצה האיראנית.

ועוד משהו: כמעט לכולם ברור ששני המועמדים, טראמפ וג'ו ביידן, מתכננים להיכנס למו"מ עם איראן על הסכם גרעין חדש אחרי שייכנסו לבית הלבן. האם אפשר לסמוך על טראמפ? הוא יהיה בקדנציה שנייה (זה כנראה כבר לא יקרה), ירצה מאוד פרס נובל לשלום (כיאה לנרקיסיסט ראוי לשמו) וישכח ברגע אחד את כל הדברים האחרים. הרי מול קים ג'ונג און הוא לא באמת הפליא בביצועי מו"מ. ולכן יש מצב שאפילו נתניהו לא מזיל יותר מדי דמעות מהעובדה שטראמפ כנראה סיים את תפקידו ההיסטורי.

את רוב המתנות שאפשר היה לקבל ממנו הוא כבר קיבל. בקדנציה השנייה לא יהיו לו מנופים על הג'ינג'י המטורלל הזה (הוא כבר לא צריך את האוונגליסטים), ולכן כדאי אולי ללכת עם המוכר והרגוע (ביידן, שמחזיק ברקורד מושלם של תמיכה בישראל) ולא להמר על הרפתקה נוספת עם האיש והרעמה האדומה.

2. הגבול של המגפון

בזמן שהטור הזה נכתב, אין עדיין תוצאה סופית באמריקה. יחד עם זאת, גם לטראמפ ברור שהוא זקוק לנס כדי לנצח. הבעיה היא שתפריט הפעולות של האיש מכיל אופציות שאף אדם שפוי לא יעלה על דעתו. הוא כבר עשה היסטוריה בליל הבחירות כשקרא להפסיק את ספירת הקולות בעיצומה. זה מעולם לא קרה קודם.

הוא הבטיח שיעתור לבית המשפט העליון כדי לקבוע שהדמוקרטים גנבו לו את הבחירות. הוא מנסה לייצר עכשיו את הסחורה שהוא מייצר כבר שנות דור (כאוס), אבל נדמה לי שהפעם יהיה לו קצת יותר קשה. המפלגה הרפובליקנית, זו שהתמסרה לו לחלוטין בשנים האחרונות, זו שסמירטטה את עצמה למרגלות גסותו, בורותו, התנשאותו ומופרכותו, לא תניח לו להשמיד את אמריקה. ראינו את זה עוד באותו ערב כשראשיה, פרשניה ומוביליה הסתערו עליו מיד כשהחל להשמיע את ההבלים הללו והבהירו: עד כאן.

רשת הטלוויזיה פוקס ניוז, זו שהוקמה כדי לאתגר מימין את התקשורת האמריקאית, זו שהפכה את עצמה למגפון הפרטי של טראמפ וחבר מרעיו, הייתה הראשונה להכריז על ניצחונותיו של ביידן במדינות כמו אריזונה. ברגע האמת הוכיחה פוקס שהאמת חשובה. שיש גבול לעוצמת המגפון. ששופרות אפשר למצוא בגלי צה"ל (אם אתם חובבי עילגות), בערוץ 20, בחינמון האדלסוני ועורכו הטווס המדגמן סלפי'ז ברחבי העולם במקום לעשות עיתונות. לא בארצות הברית של אמריקה.

אני מניח שראשי המפלגה הרפובליקנית המפוארת ופרנסי פוקס אומרים לעצמם דבר פשוט, את הדבר הכי פשוט שכל פטריוט בכל אומה בכל רגע מכונן אומר לעצמו: קודם כל המדינה. אחר כך המנהיג.

הבטתי בהם וקינאתי. בכריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר, רפובליקן לוהט ומי שהכין את טראמפ לעימות עם ביידן. לנוכח "נאום הניצחון" המופרך של טראמפ באותו לילה אמר כריסטי שזה "צעד שנוי במחלוקת של הנשיא, הן ברמה המשפטית והן במעמדו כנשיא".

בן שפירו, אחד האידיאולוגים הפופולריים ביותר של השמרנות הרפובליקנית, צייץ "לא, טראמפ לא ניצח כבר בבחירות, וזה חסר אחריות מצדו להצהיר שניצח". אחריהם באו רבים נוספים. כריס וולאס, אחד הפרשנים הפופולריים ביותר של פוקס, הגיב על דרישתו של הנשיא להפסיק את ספירת הקולות ב"אני לא יודע אם הנשיא באמת מנסה לעצור את הספירה, אבל זה יתסיס את המדינה ולא יעבור בבית המשפט".

המצעד נמשך עד רגעים אלה: מרקו רוביו, ג'ון בולטון ורפובליקנים רבים נוספים הרימו ראש, הרימו קול והבהירו: עם כל הכבוד לנשיא המכהן, ועם כל ההערכה למפלגה, אנחנו לא ניתן לו להבעיר את אמריקה. טרם הגיעה תגובה אמריקנו־פשיסטית ציונית הולמת מכיוונו של הד"ר גדי טאוב.

תשוו את זה למצעד משתפי הפעולה המגוחכים המצטופפים סביב משפחת המלוכה ללא מבוכה כלשהי. אותו עדר ממושמע ומבוהל המתרוצץ למרגלות גחמותיהם האינסופיות של אותם שליטים נשגבים, כשחבריו מורטים זה את זה במאמץ לזכות בפירור הזדמנות להשפיל את עצמם עד עפר. אין משימה הקטנה למידתם של גמדי הגינה הללו. אין שרץ שלא ימהרו לפרכס ולהלבין.

העלובה מכולם, שרת המשפטים הבאה ח"כ אוסנת מארק, הביעה השבוע תמיהה, שלא לומר תרעומת מסוימת על העובדה שיצחק רבין מונצח בצורה כה מוגזמת. "בתי חולים שקראו להם בילינסון נהיו רבין, הכיכר נהייתה רבין, הרחובות נהיו רבין. די, הבנו את הרעיון". מישהו חייב לספר לה שהשב"כ ושמעון פרס רצחו את רבין באותה כיכר, כך שיש קשר סיבתי.  

אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

3. נאום המלצר

הגביע הנודד של האפסות השבועית נקטף הפעם בקלילות על ידי "שר הסייבר" דודי אמסלם. הוא ניצל באלגנטיות את ההיעדרות הזמנית שנכפתה על מיקי זוהר החדש, בגין מעשיו של קודמו (מיקי זוהר הישן, ההוא מה"כוח, כבוד וכסף") ונדחף אל תוך החלל הריק (תרתי משמע) שהותיר הענק מאחוריו.

אמסלם, נישא על גבי להיטו המצליח הקודם ("נאום המניאק"), התייצב מעל דוכן הנאומים בפרלמנט הציוני, וביכה את מר גורלו של ראש הממשלה, את מר גורלה של המשפחה האומללה, מורעבת ונדכאת, שנאלצת לקושש גרוש ללירה כדי לגמור את החודש. על אותו דוכן שעליו עמדו בשעתם אלמונים כמנחם בגין, דוד בן־גוריון, דוד לוי, אבא אבן, אריאל שרון ושאר דמויות שוליים היסטוריות, ניצב עכשיו בגאון אמסלם שלנו ונשא את "נאום המלצר".

הנה כמה מובאות מתוך הנאום ההיסטורי. לצערי, אני לא יכול להביא כאן גם את שפת הגוף, ועם הקוראים הסליחה: "ראש הממשלה במדינת ישראל עובד 24/7. אין עובד מדינה כזה. דרך אגב עשיתי חשבון, הוא מרוויח בנטו בערך 35 שקל לשעה. יש מלצרים בכל מסעדה שמרוויחים יותר. אני לא מדבר כמה מרוויח המפכ"ל, מנדלבליט, שופטים. לא מדבר על זה, החבר'ה שלכם". מכאן והלאה התפתחה מהומה במליאה, אבל בואו נתמקד בטקסט עצמו.

ראשית, ברור לכם שבהיעדרו של הגזבר המשפחתי מיקי זוהר, נאלצה המשפחה לפנות לשנורר אחר מטעמה. זאת, מהסיבה הפשוטה: בפרץ של חוצפה שלא תתואר, עזות מצח בלתי נתפסת וחזירות היסטורית חד־פעמית, המשפחה הזו חוזרת עכשיו לתוכניתה המקורית, להמשיך את חליבת הקופה הציבורית הנקובה ולתבוע פטור מלא ממס גם עבור העבודות וההשקעות של המדינה בווילה הפרטית בקיסריה שאינן קשורות ל"מילוי תפקידו" של ראש הממשלה.

למה הם עושים את זה? כי הם יכולים. כי הם לא משלמים על זה מחיר ציבורי. כי הציבור, שמנסה עכשיו להחזיק את הראש מעל המים האדירים, נקעה נפשו. וכי תמיד יימצא הדודי אמסלם התורן שיהיה מוכן להגן על זה, תוך פיזור הבלים מתובלים מעל בימת הכנסת.

עכשיו לטקסט עצמו. "ראש הממשלה עובד 24/7", מבשר שר הבשורות והסייבר. כאילו היה אי־פעם ראש ממשלה שעבד פחות מהנוכחי. כאילו הרמטכ"ל, למשל, לא עובד בקצב הזה, ואף יותר. כאילו כל מ"פ חי"ר לא עובד כל יום סביב השעון. כאילו הרופאים המתמחים עובדים פחות. כאילו האומללות שממשיכות לסבול התעללויות לא אנושיות באחד המתחמים המלכותיים סובלות פחות. הנה, היה שווה לעבור 72 שנות עצמאות כדי שנגיע סוף־סוף לראש ממשלה שעובד 24/7.

מכאן הוא עבר למלצרים. ובכן, כבוד השר אמסלם. המלצרים לא עובדים עכשיו. הם בחל"ת. רובם לא מקבלים תגמול כלשהו, כי שכרם דל מאוד, מבוסס על טיפים, והם בעצם כרגע רעבים ללחם. רבים מתוכם סטודנטים, שאיבדו את היכולת לשלם שכר לימוד ושכר דירה. ואם כבר אנחנו מדברים על מלצרים, תרים טלפון לעיתונאי גידי וייץ. הוא היה פעם מלצר. שירת, בין היתר, את נתניהו. אם תמצא במדינה כולה מלצר שקיבל אי־פעם טיפ מנתניהו (כזה או אחר), אני מתחייב להכפיל את סכום הטיפ במאה ולהוסיף אותו כל חודש לשכר המינימום המשולם לבני המשפחה המורעבת הזו.
דודי אמסלם (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
דודי אמסלם (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

4. לאדוני אין ארנק

זאת, ועוד: גם הנתונים שנמסרים על שכרו של ראש הממשלה אינם נכונים. השכר ברוטו מעל 50 אלף שקל, השכר נטו כ־34 אלף שקל. בנוסף, יש לנתניהו פנסיה תקציבית (הוא כבר בן 72, עד 120) מהכנסת. כלומר הוא מביא נטו יותר מ־40 אלף שקל בחודש. אבל הנה הפאנצ'ליין: מיקי זוהר איים עלינו שראש הממשלה עלול להפוך ל"נכה כלכלית".

להלן ציטוט מתמלילי חקירותיו של אותו נתניהו, שהובאו על ידי המלצר לשעבר גידי וייץ. החוקרים הם סוכני הקרן החדשה ונציגי ישראל הראשונה והשבעה, תנ"צ כורש ברנור וסנ"צ מומי משולם מלהב 433:

"משולם: היית עם מזומנים עליך?
נתניהו: אם הייתי צריך.
ברנור: יש לאדוני ארנק בכיס?
נתניהו: לא, אבל אני לוקח כסף מזומן ונותן.
ברנור: אז לאדוני אין ארנק?
נתניהו: אז נותנים לי, מוציאים לי כסף.
ברנור: כרטיס אשראי גם אין?
נתניהו: אוי נו, באמת, מביאים לי כסף מהבנק, ואני מכניס אותו לתוך הכיס או התיק שלי".

בשלב הזה טוען נתניהו בפני החוקרים שכמעט כל המזומנים שהוציא מהבנק נועדו לרכישת סיגרים. "כמעט 100%", הוא אומר בקולו, "בשנים האחרונות כמעט ואין לי כל הוצאות אחרות".

המציאות פשוטה: לבני הזוג נתניהו יש במאזן המשפחתי רק טור הכנסות. טור הוצאות אין בנמצא. הכל על חשבוננו. לראשונה מאז הומצא תפקיד ראש הממשלה, הם הצליחו, בסדרה ארוכה ומפותלת של הרפתקאות (שתוארו כאן) להשית גם את מלוא ההוצאות של הווילה הפרטית שלהם על קופת הציבור. מה הם לא עשו שם, על חשבוננו. מהנזילה בבריכה עד הצמחייה והגדר הדקורטיבית והתריסים החשמליים והקירור והחימום והגיזום ומה שתרצו, בהיקפים של מיליונים.

"ועדת השלושה", שאמורה הייתה לפקח על זה, פוזרה. שלושה מנכ"לים שהתנגדו לזה, פוזרו. יועמ"שית אחת שניסתה לבלום את זה, חטפה על הראש. זו הסיבה שאין מנכ"ל עד רגע זה, אלא רק מ"מ מנכ"ל חסר חוט שדרה או יכולת התנגדות כלשהי.

הם ממשיכים כל הזמן לשפץ ולהשקיע מיליונים, על חשבוננו, בנכסים הפרטיים שלהם. אחרי אין ספור תביעות פיצויים ונזיקין של עובדות שנרמסות על ידי הוד מעלתה, הטירוף נמשך שם כרגיל: אביעד גליקמן פרסם מכתב נוסף של היועמ"שית וחשב משרד רה"מ, המעיד על מעשי התעללות נוספים במעון בקיסריה. החדשות הטובות: כדי למנוע תלונות והדלפות, כל המשרתות עכשיו נשכרות כ"משרת אמון". זה הרבה יותר דיסקרטי, אבל גם הרבה יותר יקר. אבל היוקר לא קשור למשפחה, כי את החשבון אנחנו משלמים.

ועוד משהו לסיום: ההיגיון (וגם הנוהל, שאיש לא אוכף) אומר שהמדינה תשתתף בהוצאות המעון הפרטי במסגרת הגיונית, לטובת משימות של ראש הממשלה לצורך מילוי תפקידו. כל הדוברים המנסים לתרץ את זה מסבירים שנתניהו הוא ראש ממשלה גם כשהוא בקיסריה. הוא עובד, הוא מדבר, הוא מארח, הוא מקיים ישיבות. ובכן, לא נכון. שקר וכזב.

נדמה לי שתתקשו לאתר בן אנוש חי שכף רגלו דרכה בקודש הקודשים בקיסריה. אין שם ישיבות, אין שם אורחים, אין שם כלום. ואם איזה ביש גדא בכל זאת חדר לשם, אני מניח שלא שרד את הליך החיטוי. זו הסיבה שכל מי שמגיע לנתניהו לקיסריה חוצה איתו את הכביש הצר (נתניהו עושה את זה בנעלי בית), שומע הרצאה על הגדר היפה של השכנים, פותח את שער הכניסה לווילה של משפחת אדרי ונכנס לתוכה בעקבות נתניהו, המתנהג בה כבתוך שלו. יש לו שם פינה קבועה, ליד הבריכה, וגם קפה וכיבוד.

כשמדובר במפגשים מסובכים יותר? בשביל זה המציאו את "דן קיסריה". נתניהו מקיים שם מפגשי עבודה רבים, על חשבוננו. הרכבים המדוגמים של השב"כ דורסים את המדשאה היפה של הגן, האוהל הגדול מוקם, וראש הממשלה מקבל את יועציו, אורחיו ואנשיו כשלא רחוק משם יש וילה פרטית שממומנת כולה על חשבוננו, אבל נמצאת מחוץ לתחום לבני תמותה רגילים.

אז יש לנו מימון מלא בבלפור, מימון מלא בקיסריה (שגם הוא פטור עכשיו ממס) ומימון (במיליונים) של "דן קיסריה". יש לנו מכונית משוריינת (3 מיליון שקל) לגברת, יש לנו מאבטחים, נהג ורכבי שרד ל"ילדים" (מעולם לא ניתנה הטבה כזאת קודם) ועוד היד נטויה. כל זה מתאפשר בזכות ההשתלטות על נקודות המפתח במשרד ראש הממשלה, החשובה בהם היא עמדת קצין הביטחון הראשי, מינוי מטעמה של הגברת שממהר לחתום על כל גחמה כ"צורך ביטחוני". עכשיו כל מה שנשאר זה לברר אם בקרוב גם הבית ברחוב הפורצים (אליו עקרו בני הזוג זמנית לאחרונה בגלל ההפגנות) והדירה היקרה ברחוב עזה (גם היא שלהם) יתבעו בקרוב אף הם מימון מלא. אם כן, תעמידו פני מופתעים.

האמינו לי שמה שאני מתאר כאן אינו אפילו קצה קרחון החזירות. כמעט כל מי שעבר, ביקר, עבד, יעץ או רבץ שם יודע את האמת, אבל כולם שותקים. זו הסיבה שלפעמים אני מקנא באמריקה. שם יש לאנשים לפחות כבוד עצמי. יש תחתית לחבית. יש קו אדום שלפניו בולמים. יש מעשים שלא ייעשו. בארצות הברית של אמריקה אף שר או חבר פרלמנט לא היה מתייצב מאחורי ראש ממשלה הנאשם בפלילים על מדרגות בית המשפט כדי לטנף את מערכת שלטון החוק (אותה מינה הנאשם במו ידיו). כל אלה מתרחשים כמעט כל יום רק אצלנו. רק בישראל.
בנימין ושרה נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין ושרה נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

5. הבור של גנץ

בני גנץ ממשיך למעוד לתוך כל המהמורות הנקרות על דרכו, ואם מתברר שהדרך ישרה, תסמכו עליו: הוא יחפור לעצמו מהמורה וייפול לתוכה בהפתעה. כך בעניין סיפור הפוליגרף. דפנה ליאל פרסמה הדלפות מתוך ישיבה של בכירי כחול לבן. אכן, אסון בקנה מידה בינלאומי. מנהיג סביר היה בוחר באחת מאלה: 1. התעלמות. 2. בירור יסודי דיסקרטי. 3. נקיטת תרגיל חקירה שיאפשר ללכוד את המדליף בפעם הבאה. המנהיג הנ"ל בחר באפשרות הכי מטופשת שאפשר להעלות על הדעת: להצעיד את בכירי מפלגתו ושותפיו הפוליטיים לפוליגרף.

אחרי שגם זה דלף, הוא המשיך להתחפר לתוך המהמורה עם התעקשות ביזארית שהפוליגרף יבוצע תכף ומיד. רק אחרי שווידא שחולל לעצמו את מלוא הנזק האפשרי, ירד מהרעיון האווילי הזה. כי פוליגרף אינו מנהיגות ולעתים מאוד נדירות, אם בכלל, הוא מביא לאיתורו של המדליף. ועוד משהו: במערכת הפוליטית תמיד יהיו מדליפים. עם פוליגרף, ובלעדיו. הפתרון הוא להערים על המדליפים ולא ליפול לקשקוש ההזוי הזה שסמירטט עוד יותר את תדמיתו של האיש ככשיר למנהיגות כלשהי.

כפי שדווח כאן בעבר, כחול לבן כמרקחה. סיפור שני המחנות (גנץ וחילי טרופר מובילים את האגף הפייסני שזורם עם נתניהו; אבי ניסנקורן וגבי אשכנזי את אגף המורדים) כבר פאסה. עכשיו המצב הרבה יותר נפיץ ומורכב. אשכנזי, למשל, כבר לא ליד ניסנקורן. הוא יותר ליד גנץ.

שני הגנרלים סימנו את ניסנקורן כתקלה חמורה. הם סבורים שיש לו אג'נדה עצמאית ושהוא מסוכן לעתידם. הם מפילים עליו את האחריות למבוי הסתום מול נתניהו. הם חושדים בו ועל פי כמה גורמים הם החליטו להיפטר ממנו. הבשורות הטובות הן שאם הם יפגינו במשימה הזו את הכישורים הפוליטיים שהפגינו עד עכשיו, ניסנקורן יכול לישון בשקט.

חבל שאין לידם אף אדם נבון שיסביר להם שניסנקורן הוא האחרון (חוץ מאסף זמיר) שמציל את כבודה של המפלגה הזו. היחיד שממשיך לאחוז איכשהו באלקטורט המתפוגג במהירות נוכח אוזלת היד הכללית שמופגנת על ידי מי שהייתה עד לפני חצי שנה התקווה הגדולה של הפוליטיקה הישראלית.

זו טרגדיה, כי לכחול לבן יש הכלים לשרת את מצביעיה. הייתי מאלה שתמכו בכניסתה לממשלה ואיני מתחרט על כך. העובדה שניסנקורן שר המשפטים, אשכנזי שר החוץ (מזמן לא שמעתי את בכירי המשרד מאושרים כל כך), גנץ שר הביטחון, טרופר שר התרבות והספורט וכו', הן חדשות טובות. חלק ניכר מהטרלול שראינו בממשלות המעבר של נתניהו חלף מן העולם והומר במבוי סתום, העדיף בהרבה על מינויו של יעקב ברדוגו לפרקליט המדינה, למשל.

הבעיה היא הרפיון וחדלות האישים המאפיינים את התנהלותה של המפלגה הזו. הכל מתחיל בראש, כלומר בגנץ. הוא מוקף יועצים מליגה ד', אחד מהם הודיע סוף־סוף על פרישה (מנכ"ל המפלגה אגאי יחזקאל). השני יפרוש רק אחרי גנץ. מדובר בהוד בצר, המנכ"ל של ראש הממשלה החליפי, אדם שעשה את הקריירה הצבאית שלו כראש מטה הרבנות הצבאית והמודל שלו לחיקוי הוא נתן אשל. כל מילה נוספת מיותרת.

אשכנזי מקבל, משום מה, את הדין. במקום לחתור למגע ולקחת את נתניהו לקצה, הם כורכים סביב הצוואר של עצמם את חבל התלייה ומה שחסר להם עכשיו זה מישהו שיבעט בכיסא.

התוכנית של נתניהו (על תנאי) היא זו: הוא מעריך שיחד עם החרדים יביא 46־47 מנדטים מקסימום בבחירות, לו יוקדמו למרץ 2021. כדי להשלים מניין הוא זקוק לבנט, אבל הוא מפחד מבנט. הוא לא רוצה את בנט עם 20 מנדטים. מה עושים? מייצרים אלטרנטיבה. זרועות התמנון של נתניהו טורחות עכשיו על הקמת כמה שיותר מפלגות לוויין קיקיוניות שישאבו מנדטים יקרים שיחלישו את לפיד וליברמן, שני היריבים הראויים היחידים.

דוגמאות לא חסר: מתארגנת מפלגה רוסית חדשה שאמורה לפגוע באיווט. דני יתום מדבר על מפלגה. יש דיבור על מפלגת גימלאים חדשה. יש שולמנים שמדברים על מפלגה (וייפלו על כתפיו של נתניהו בזמן שיא). יש דיבור על מפלגה ערבית־יהודית שאמורה לשאוב קולות מאגף האנטי־ביבי ולהוות אופציה לקואליציה עם ביבי. ישנו הסיפור מכמיר הלב של חיים רמון, שהפך לקריקטורה של עצמו ומדבר על הקמת מפלגה נגד מערכת המשפט (בתזה שלו יש היגיון, בדרך ובאג'נדה יש בעיקר טירוף).

גל נוסף של מפלגות עומד לנבוע, כפטריות אחרי הגשם, מתוך המחאה. לפחות שלוש מפלגות מתארגנות להן כעת בחשאי בקבוצות הוואטסאפ המאורגנות של זרועות המחאה השונות. אחת מהן תקום מתוך קבוצה הנקראת "דמוקרטיה". זו המפלגה של אהוד ברק, הכוח המכונן, מסדר ומגובש ביותר בתוך המהומה. יש קבוצות נוספות ומפלגות נוספות. כמה מהן יקומו בסופו של דבר, אין לדעת. כל מה שיקום, ימלא תפקיד בהחלשת האלטרנטיבה לנתניהו.

ראש הממשלה בונה גם על המשך הברית עם גנץ־אשכנזי. הוא יאפשר להם לפוצץ את הממשלה הנוכחית ו"לגרור" אותו לבחירות בתקווה שזה יעזור להם לשרוד במרחב ה־8 מנדטים. אם ח"כ שלמה קרעי יצליח להוריד את אחוז החסימה, יש סיכוי שמפלגת לוויין אחת או שתיים ייכנסו לכנסת, ואז כחול לבן פלוס שתי מפלגות לוויין יעניקו לנתניהו מה שהוא צריך ויורידו מאוד את המחיר של בנט. מה יקבלו גנץ ואשכנזי? את החינוך והביטחון. מה ייצא להם מזה? רק אלוהים (וביבי) יודע.
שר הביטחון בני גנץ בפנטגון (צילום: שמוליק עלמני)
שר הביטחון בני גנץ בפנטגון (צילום: שמוליק עלמני)

6. הולך עד הסוף

שאול לדני שייך לתמונות ילדותי. אני מניח שבסיקסטיז ובסבנטיז הוא גר באזור חולון, כי היינו רואים אותו כמעט כל יום הולך. פרופ' לדני הוא הלך. אחד שהולך. אלוף עולם בהליכה, אגב, עם אין ספור מדליות ושיאים שפיארו את הספורט הישראלי עוד לפני ערן זהבי. הוא גם פרופסור. הוא כבר בן 85. אתמול ראיתי אותו בערוץ 12 נחשף כמי שתורם מכספו, בקביעות, למערכת הרפואה הישראלית. הוא לא חיפש את הפרסום הזה (תרם גם בעבר מתחת לרדאר), אבל מישהי באיכילוב עשתה גוגל, גילתה במי מדובר ורצה לטלוויזיה.

איזה סיפור הוא לדני. נולד בבלגרד להורים מהונגריה, שרד את השואה לאחר שהיה ב"רכבת קסטנר", עבר אין ספור תלאות עד העלייה ארצה. המשפחה נשלחה ללוד. היה קצין תותחנים בצה"ל. למד הנדסת מכונות בטכניון, באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת קולומביה. ניצל בנס בהתקפת הטרור על המשלחת האולימפית שלנו במינכן (חמק מחדר צדדי). הפך למדען בעל שם. הקים בית בישראל. היום הוא גר בעומר וממשיך ללכת כל יום ("ותמיד בקילומטר האחרון אני עושה ספרינט", סיפר).

נכון שבמקומו הייתי מצניע עכשיו את השורשים היוגו־הונגריים. בכל זאת, זה ממקם אותו במצב לא נעים כמי שקיפח, ניצל והתנשא על "ישראל השנייה" ועשה הון על גבם של אבישי בן חיים וינון מגל. ובכל זאת, ראיתי את לדני בטלוויזיה אחרי עשרות שנים שבהן לא ראיתי אותו הולך סביב מקווה ישראל, וזה חימם לי את הלב. התכונה החשובה ביותר, לדבריו, היא העקשנות. כמה טוב שהיו כאן מספיק עקשנים כשאול לדני כדי שיבנו לנו את המדינה הזו שהיא, אף על פי כן ולמרות הכל, ארץ נהדרת.

bencaspit5@gmail.com