שעתיים לאחר סגירת הקלפיות בארה"ב, לפי הסקרים, הפרשנויות, ההערכות שגדשו את אמצעי התקשורת במדינה בימים האחרונים, ג'ו ביידן צריך היה להיות במצב אלקטורלי טוב יותר. המועמד הרפובליקני, הנשיא דונלד טראמפ, במצב פחות טוב. אין רוב גורף לג'ו ביידן שיכול היה לאלץ את דונלד טראמפ להודות בתבוסה. אבל לטראמפ יש, לפי המדגמים ששודרו אתמול, נצחונות בכמה מדינות וסיכויים לא רעים באחרות, שעדיין יכולים אפילו להבטיח לו נצחון. מה שברור, שהתוצאות הסופיות יוודעו במקרה הטוב רק בעוד ימים אחדים. במקרה גרוע יותר בעוד שבועות אחדים. 

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

מה שהניב את ההאטה בספירת קולות ומעכב תוצאות סופיות הוא ההיקף של הצבעה מוקדמת, מספר האמריקאים שהצביעו בשבועות ובימים האחרונים באמצעות הדואר שעומד על למעלה מ-100 מיליון. תופעה שאיננה זכורה בהיסטוריה הפוליטית-מפלגתית של ארה"ב. לפי מדגמים  שנעשו אמש באולפני ערוצי הטלוויזיה הארציים, הרוב הגדול של מי שהצביעו מוקדם הוא דמוקרטי. הרוב המשמעותי של מי שהצביעו אתמול ביום הבחירות הם רפובליקנים. אבל עד שיוודעו סופית, ובאופן אמין ומאושר התוצאות של ההצבעה המוקדמת ההמונית, יעברו ימים אחדים. היו מומחים שאמרו אמש, כי אין להוציא מכלל אפשרות שהתוצאות הסופיות של ההצבעה המוקדמת יוודעו רק בעוד שבועות אחדים.

פרשנים שניתחו את הלכי הרוח ואת סולם העדיפויות שהשפיעו והכתיבו את דפוסי ההצבעה שיקולי המצביעים, מצאו כי אצל דמוקרטים השיקול המרכזי היה מגיפת הקורונה. אצל הרפובליקנים הכלכלה והמשק. מי שדואגים, חוששים מההתפשטות המחודשת נגיף הקורונה ואינם בוטחים בטראמפ כמי שמסוגל ובכלל מעוניין להאבק ברצינות נגד נגיף הקורונה, הצביעו לג'ו ביידן. מי שדואגים, חוששים, למצבם הכלכלי, הצביעו לטובת טראמפ.

תופעה חריגה  וחסרת תקדים בבחירות אתמול היה מספר חסר תקדים של בעלי זכות הצבעה הרשומים כעצמאיים. השיקול המרכזי אצל העצמאיים היה מגיפת הקורונה. לפי המדגמים, 56 אחוז מהעצמאים הצביעו בעד ג'ו ביידן, 39 אחוז בעד טראמפ.

לפי המדגמים, ג'ו ביידן ניצח באוהיו, הנחשבת מדינה חשובה ומשפיעה. דונלד טראמפ ניצח בפלורידה, המדינה שהיתה אולי המדינה המרכזית שעליה התמודדו שני המועמדים. לפי מספרים שלא אושרו, ג'ו ביידן מוביל בפנסילבניה, מדינה חשובה שדומה לפלורידה, היתה יעד מרכזי ומושקע מאוד של שני המועמדים. פרשנים ציינו אמש, כי העובדה שתוצאות הבחירות בטקסס הן צמודות, עם יתרון קטן לביידן, יכולה להיחשב הישג מרשים לדמוקרטים גם אם בסופו של יום, טראמפ ינצח בטקסס. במדינת ניו יורק ושכנתה מדינת ניו ג'רזי, שתי מדינות מאוכלסות וחשובות, ג'ו ביידן יצא המנצח וזכה ברוב מרשים של קולות.

מספר הנציגים בגוף האלקטורלי הקובעים את המועמד המנצח היה אמש לא ברור ומבולבל. בערוץ אחד דיווחו על 269 לביידן ו-233 לטראמפ. בערוץ אחר, 290 לביידן. ו-230 לטראמפ. למנצח דרושים 270  קולות בגוף האלקטרולי. תופעה הראויה לציון היא, שהערכות והדאגות מפני התפרצויות אלימות בערים הגדולות, לא התגשמו. עד מאוחר אמש, לא נודע ולא  דווח על אף תקרית אלימה אחת.