מילה אחת איננה מוזכרת במכתב, אפילו לא ברמז. המילה, ישראל. קיומה של מדינת היהודים כלל לא עלתה על דעתם של החתומים על המכתב –  אדמורי'ם, ראשי ישיבת ורבנים החיים ופועלים בארה"ב, בניו יורק.

סליחה שנחפזתי ולא הסברתי קודם באיזה מכתב מדובר. קיומו ותוכנו נחשפו באתר 'בחדרי חרדים'. חבל שהמכתב לא זכה ולא קיבל חשיפה תקשורתית נרחבת ובולטת יותר. מדובר במסמך חסר תקדים, ללא גוזמה. 11 אדמורי'ם, ראשי ישיבות ליטאים, רבנים וביניהם רב חב"דניק חתומים על מכתב המביע תודתם והערכתם לנשיא דונלד טראמפ. 

הם מודים לנשיא ומרעיפים עליו שבחים. "חיזקת את אמריקה להחזיק בגאווה את דגל האלוקים והאמונה הדתית, כך גם אלוקים יברך אותך להוביל אותנו לנצחון במלחמתנו הנוכחית עם הקורונה". החתומים מודים לנשיא טראמפ על מה שהם מגדירים תמיכתו חסרת התקדים ביהודים.   

מי שיזם את המכתב והחתים את האדמורי'ם וראשי הישיבות הוא מי שמוגדר בדיווח הבלעדי של אתר "בחדרי חרדים", "העסקן הרבני", הרב משה מורגרטן. לידיעה גם צורף צילום של מורגרטן לצדו של הנשיא טראמפ. המכתב מביע תודה מיוחדת לנשיא על שחרורו של אסיר יהודי ידוע רובשקין. (פרשת הרשעתו והעונש החמור שהוטל על רובשקין היו לפני שנים סיפור ונושא מדוברים ונידונים בקהילה בארה"ב).

הכרת תודה, היא מידה יפה ובהחלט מומלצת. אבל כשהמידה הטובה הזאת באה לידי ביטוי ומאמץ מיוחד לחשוף אותה שבועיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב - הכרת תודה הופכת למידה מגונה, מזוייפת, נכלולית. עדיין אפשר היה לסלוח לחותמים אם הם היו ידועים כעסקנים מקומיים, פעילים קהילתיים שבהחלט מותר להם להביע ולפרסם את המועדפות הפוליטית שלהם.

אבל אדמורי'ם חסידיים, ראשי ישיבות ליטאיות, רבנים? מה הם עושים בזירה הפוליטית?  איך הם נתנו את שמם ונכנסו למתחם של קמפיין בחירות מהמזוהמים בהיסטוריה האמריקאית? למי האדמורי'ם וראשי הישיבות מודים ובפני מי הם מתרפסים? פוליטיקאי שהתעלל מינית בעשרות נשים, שפורסמו צילומים של צ'קים שעורך דינו שילם עבורו כאתנן לנערות טלפון שהוא נפגש עמן?    

חרדים בניו יורק (צילום: רויטרס)
חרדים בניו יורק (צילום: רויטרס)

מה שמדהים  שבתוכן המכתב וברשימת המעשים הטובים שהחתומים זוקפים לזכותו של הנשיא טראמפ, לא מוזכרת בכלל ישראל. איך זה שלא עלה על דעתם של מנהיגים חסידיים, של ראשי ישיבות ליטאיות, של רבנים, להודות לנשיא על שהעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, עיר הקודש?

ההתעלמות המופגנת מישראל במכתב מאשרת את מה שבכירים יהודים ואחדים מהעסקנים הקהילתיים בניו יורק אומרים מזמן, ההתלהבות במגזר החרדי-חסידי בקהילה מהנשיא טראמפ והתמיכה בו בבחירות, אין להן שום קשר ושום זיקה לישראל. מדינת היהודים בכלל לא קיימת בשיקולי הבחירות של החרדים והחסידים. היא בכלל לא נוכחת בהוויית עולמם.  

בעובדה עגומה זאת, אשמים לא מעט ואולי בעיקר האדמורי'ם, ראשי ישיבות, רבנים ואישים אחרים המזוהים ומוכרים כבעלי השפעה רוחנית  במגזר החרדי-חסידי. נמנעתי מלפרסם את שמות האדמורי'ם החתומים על המכתב כי חשיפת זהותם  תבייש את שמם, תפגע בגדולתם ותערער את טוהר אבותיהם וסביהם שהנהיגו בעבר את החצרות החסידיות האלו.