כששר הביטחון בני גנץ דיבר על הצורך בהקמת ועדת בדיקה בפרשת הצוללות, הוא זכה לתגובה מיידית מהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שלפיה הוא מתחיל בהליך בדיקה להקמת ועדת חקירה בנושא "הממד החמישי", חברה שגנץ עמד בראשה. חברת "הממד החמישי" משמשת מאז מערכת הבחירות כלי ניגוח פוליטי, שמטרתו הייתה להביא לחיסולו הפוליטי של גנץ.

"הממד החמישי" הייתה חברת הזנק שהוקמה בשנת 2014, הרבה לפני שגנץ הצטרף למערכת הפוליטית, ופיתחה מערכות בינה מלאכותית ליישומי מודיעין צבאי, ממשלתי ואזרחי. החברה טענה כי בעזרת מערכת שברשותה ניתן לנתח מידע גולמי בהיקף גדול, בדרך של שימוש בטכניקה של בינה מלאכותית, כאשר המטרה הייתה לנתח מידע שנועד לאתר התארגנויות טרור ופשיעה. את החברה הקימו גיא כספי ודורון כהן, שנשא בעבר בתפקיד בכיר במוסד, גנץ היה יו"ר מועצת המנהלים של החברה. שניים מיועצי החברה היו המפכ"ל לשעבר דודי כהן, ומ"מ מקום המפכ"ל לשעבר בנצי סאו.

שנתיים לאחר הקמתה הציגה החברה את יכולותיה לפני בכירי המשטרה, זה קרה בתקופה שבה היה רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה. בסיום ההדגמה הנחה המפכ"ל את המשטרה להתקשר ללא מכרז בהסכם עם החברה. ועדת המכרזים נימקה את הפטור בכך שעריכת מכרז עלולה לפגוע בפעילות המבצעית של המשטרה. אלא שדוח מבקר המדינה גילה כי הטענה שלחברה היו חמישה לקוחות ביטחוניים, והטענה שהמוצר שלה מוכן כבר שנה וחצי - לא היו נכונות. המוצר שבידי החברה היה בפיתוח, ולחברה לא היו באותה עת לקוחות.

ארבע שנים לאחר הקמתה נסגרה החברה, ובחודש דצמבר אותה שנה הקים גנץ את "חוסן לישראל". מפלגת הליכוד טענה שהחברה קיבלה מיליוני שקלים ללא מכרז, למרות שהעסקה עם המשטרה לא יצאה אל הפועל. כלפי גנץ נטען שהוא קיבל ארבעה מיליון שקלים לכיסו האישי, דבר שהתברר שלא היה ולא נברא. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע שגנץ אינו חשוד בפרשה. במקביל העביר מנדלבליט את הטיפול בפרשה מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לידיו של עו"ד שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. למברגר העביר את הטיפול לרשות להגבלים עסקיים.

אלא שכאמור הפרשה אינה נרגעת. עכשיו היא שוב עולה לכותרות, כיוון שיש מי שמאמינים שהנושא לא מוצה וראוי לחקור אותו עד תום. עו"ד פנחס (פיני) פישלר, שהוא המתלונן בפרשה, פנה בימים האחרונים ליועץ המשפטי לממשלה, שחובש גם את כובעו של פרקליט המדינה, והזכיר לו את זכות הציבור לדעת. עו"ד פישלר מבקש לברר באיזה שלב נמצאת החקירה. הוא תובע לחקור גם את המפכ"ל הקודם רוני אלשיך, ואת צמרת המשטרה, על החלטת המשטרה לפטור את חברת "הממד החמישי" ממכרז. כל חקירה ובדיקה נוספת יועילו כנראה לגנץ, שלפי קביעתו של מנדלבליט, בניגוד לכל הפרסומים וההאשמות הפוליטיות, לא לקח שקל לכיסו.

טוב יעשה השר אוחנה אם יפעל לכך שחלקה של משטרת ישראל בפרשה ייחקר ברצינות, כולל אחריותו האישית, אם הייתה, של אלשיך. כאשר מדובר בפרשייה שנקשרת במשטרת ישראל, חובה להגיע למסקנות ברורות וחד־משמעיות.

הכותב הוא משפטן, שימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים