המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן לא יכול היה לצפות לחדשות כל כך טובות על סיכוייו לנצח, כמו אלה המציפות את אמצעי התקשורת, פחות משלושה שבועות לפני הבחירות.

העיתונאים והפרשנים האמריקאים כבר הגיעו למסקנה שדונלד טראמפ אבוד. שהוא הפסיד במרוץ לנשיאות. המסקנה הזאת מקבלת אישוש גם מהפוליטיקאים. "אני חושב שהרפובליקנים עלולים להפסיד גם את הבית הלבן וגם את שני בתי הקונגרס", אמר הסנאטור הרפובליקני מטקסס טד קרוז, והוסיף משפט מחץ: "התוצאות עלולות להיות מרחץ דמים בסדר גודל של ווטרגייט". קרוז התכוון לתוצאות הבחירות בנובמבר 1974, לאחר פרשת ווטרגייט, כשהדמוקרטים השיגו מספר משמעותי של מושבים בסנאט ובקונגרס.

אבל בשיחות פנימיות נשמעים קולות אחרים. "אף אחד לא שומע שאני מדבר איתך, נכון?", בדק פעיל בכיר בצמרת המפלגה הדמוקרטית בניו יורק ולאחר שהשתכנע בכך אמר, "אני חושש שהניצחון שמנבאים לביידן לא בטוח".

"האמרה 'יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי', מתאימה למצבו הנוכחי של ג'ו ביידן", אמר מומחה לקמפיינים של מועמדים לנשיאות. "אני מעריך שביידן ינצח, אבל מתקשה להשתחרר לגמרי מהתחושה שבסופו של דבר טראמפ ייבחר לתקופת כהונה שנייה בבית הלבן. לא כל כך פשוט לעקור נשיא מכהן מהבית הלבן".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בישורת האחרונה של הקמפיין מתפרסמים בכל יום סקרים בכלי התקשורת האמריקאיים המחמיאים לביידן, אבל הפעילים מסתייגים מהם ומזהירים שלא להתייחס אליהם ברצינות.

אפילו באתר הימני "ניוז מאקס", שנוטה במוצהר למפלגה הרפובליקנית, התנוססה הכותרת הראשית: "הפער לטובת ביידן מתרחב ומתחזק". האתר פרסם את תוצאות הסקר של ערוץ CNN שלפיו אם הבחירות לנשיאות היו מתקיימות כעת המועמד הדמוקרטי היה נכנס לבית הלבן. "ביידן מוביל בשיעור הגדול ביותר מאז הבחירות לנשיאות ב־1936", נכתב שם.

אבל מה שחשוב לביידן יותר מסקרים מחמיאים הוא הדיווח שלא זכה לתשומת לב תקשורתית מספקת על ההצבעות באמצעות מעטפות דואר. מיליונים כבר שלחו את הצבעותיהם, וגורמים הקרובים לרשויות המטפלות בבחירות מדווחים שרוב האמריקאים שכבר הצביעו באמצעות הדואר רשומים כדמוקרטים.

למעשה מספרם כפול מהמצביעים הרשומים כרפובליקנים. פירוש הדבר שרובם הצביעו בעד ביידן. "אני מעריך שבבחירות לנשיאות תהיה הצבעה המונית חסרת תקדים של דמוקרטים", אמר פעיל דמוקרטי מניו יורק. אבל ביידן לא צריך להסתמך על התוצאות המרשימות שהוא משיג בסקרים. הוא יכול לחוש את ההתפתחויות שמורגשות בשטח.

העיתונים בארה"ב מדווחים לאחרונה על תפנית משמעותית בקרב נשים לבנות, המהוות כוח אלקטוראלי רב־עוצמה. נשים שבבחירות 2016 הצביעו בעד טראמפ שינו את דעתן ורובן הצהירו כי יבחרו הפעם בביידן. בסקר ארצי שהתקיים השבוע עלה ש־54% מהן יצביעו לביידן לעומת 40% שיצביעו לטראמפ. פרשנים מעריכים שהסיבה לכך היא אכזבתן מהתנהלותו הכושלת של טראמפ במאבק בקורונה.

ועוד שינוי שצפוי הפעם בבחירות לנשיאות יהיה בקרב האפרו־אמריקאים. אומנם באופן מסורתי הם מצביעים עבור המפלגה הדמוקרטית, אבל שיעורי ההצבעה שלהם נמוכים. הפעם, לפי כל הסקרים והמחקרים, רבים מהם מתכננים לממש את זכותם הדמוקרטית. לא קשה לנחש עבור מי הם יצביעו. ולא רק בשל ההצבעה המסורתית, גם בשל העובדה שביידן הציב כסגניתו את קמלה האריס, אישה אפרו־אמריקאית המכהנת כמושלת קליפורניה.

ההתעוררות בקרב האפרו־אמריקאים מטרידה את מנוחתם של רפובליקנים בכירים, המחזיקים בתפקידי מפתח במדינות שונות. לפי ידיעות שפורסמו באחרונה, אחדים מהם משתדלים להנהיג תקנות שמטרתן להגביל את נגישותם לקלפיות. המושל הרפובליקני של מדינת טקסס גרג אבוט, למשל, הורה לסלק תיבות דואר שיועדו להצבעה בנפת האריס, אזור שיפוט של העיר יוסטון שרוב תושביו אפרו־אמריקאים.

גם בקרב אוכלוסיית המהגרים ממדינות מוסלמיות מורגשת התעוררות. המוסלמים בארה"ב זועמים על טראמפ בגין התבטאויותיו נגד מהגרים ובשל הניסיונות מצדו להגביל הגירה מארצות ערביות, מה שמוביל למסקנה שרבים מהם יצביעו לביידן או יימנעו מהצבעה.

בנוגע לדפוסי הצבעה הצפויים בקרב ההיספנים, שחלקם באוכלוסיית ארה"ב גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות, הדעות חלוקות. יש הטוענים כי רבים מהם השתלבו בחברה האמריקאית ונהנים מרמת חיים טובה, ואין בלבם עוינות כלפי טראמפ.

בכל הנוגע לאחינו בני ישראל בתפוצה האמריקאית, התמיכה בביידן מובטחת. "אין בפוליטיקה האמריקאית דמות שאהדתה ליהודים ולישראל היא אמיתית, איתנה ומובטחת כמו ג'ו ביידן, ואני אומר זאת על סמך הפגישות והפעילויות המשותפות שהיו לי איתו", טוען אריק יופה, לשעבר נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה.

ולא רק זאת, בחירתו של המועמד הדמוקרטי היא משאת נפשם של רבים בקהילה, שמתעבים את הנשיא המכהן. בבחירות 2016 71% מהבוחרים היהודיים הצביעו בעד הילרי קלינטון ורק 24% נתנו את קולם לטראמפ. יופה מעריך שהפעם 90% מהקהילה יצביעו לביידן. "יהודים מתייחסים לטראמפ כאל אויב הדמוקרטיה, גזען שמאיים על מיעוטים, מי שפילג ושיסע את החברה בארה"ב והעצים את כוחם ואת השפעתם של גורמים גזעניים קיצוניים", הוא אומר.

כל זה טוב ויפה, אבל הנשיא המכהן לא הולך לשום מקום. הבעיה מבחינתו היא שכרגע צמוד אליו הטראמפיזם. המלווה הבלתי נלאה הזה הרס לו הזדמנות נהדרת לנצל את החלמתו מהקורונה כדי לגרום לאמריקאים להתפעל ממצבו, לחוש כלפיו סימפטיה. אבל טראמפ איבד את מעט העשתונות שעוד היו לו וניצל את מצבו הבריאותי כדי ללעוג ביתר שאת לחוששים מהנגיף ולעודד מצבים הגורמים להידבקות.

זאת ועוד, בכירים רפובליקנים זועמים על הנשיא שמתעקש לפרסם דווקא עכשיו את תוכנם של אלפי אי־מיילים שכתבה קלינטון בעת שכיהנה כשרת החוץ. ניוט גינגריץ', יו"ר הקונגרס לשעבר ותומך נלהב של טראמפ, הפציר בנשיא לא להשתמש נגד ביידן באותה אסטרטגיה שנקט נגד קלינטון. "הוא לא התרגל לעובדה שביידן הוא לא הילרי", טוען גינגריץ'.

בינתיים טראמפ מחכה לתוצאות ההצבעה בסנאט לאישור מועמדותה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון, במטרה לתקוף את הדמוקרטים שיצביעו נגד מועמדותה וממשיך להופיע בכנסי בחירות כמעט כל יום.

הגדרת הבחירות הקרובות כגורליות תהיה לשון המעטה. הטענה היא שאלו תהיינה בחירות שיקבעו איך תראינה בעתיד הבחירות בארה"ב. "המצביעים והבוחרים יהיו הפעם כמו חבר מושבעים", אמר פעיל רפובליקני בכיר. "הם יפסקו מה יהיה חוסנה של הדמוקרטיה בארה"ב, ויצביעו על עצם קיומה".

tguvot@maariv.co.il