תא"ל במילואים אמיר השכל לא גזען, ואמירתו לא גזענית. לא כל אמירה ביקורתית היא גזענית. הניסיון לייחס להשכל גזענות בעקבות האמירה שהוא השמיע כלפי שוטרת אתיופית היא בעיניי לא יותר מספין עלוב שנועד להכתים את שמו. כידוע, השכל הטיח באוזני שוטרת שבאה לפנותו שהוא זה שהעלה את הוריה מאתיופיה לישראל, והוא אמר את האמת. השכל היה אחד מטייסי המסוקים שהשתתפו במבצע להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. באמירה הזאת יש אולי התנשאות, אבל לא יותר מזה.

אני לא מכיר את תא"ל (במיל') השכל ומעולם לא פגשתי בו. כמה מחבריי שמכירים אותו מעידים שמדובר במלח הארץ. השכל היה טייס מסוקים שעבר למגמת סיור והוכשר כטייס תובלה, שפיקד על טייסת ההוקאיי, שהייתה טייסת מטוסי שליטה ובקרה של חיל האוויר. הוא פיקד על שני בסיסים של חיל האוויר, בסיס שדה דב ובח"א 27, מאוחר יותר הוא התמנה לפיקוד על להק כוח אדם של חיל האוויר. כמו כן, הוא נמנה עם יוזמי התוכנית החינוכית "עדים במדים", שקשורה להעמקת הידע על מה שהתרחש בשואה באמצעות משלחות של צה"ל לפולין. מאז פרישתו משירות קבע הוא מקדיש את זמנו לחקר השואה ולהדרכת סיורים בפולין בהתנדבות.

חטאו של השכל הוא בכך שהחל מחודש אוקטובר 2016, הוא פעיל מרכזי ב"מחאת היחידים", שקוראת להתפטרותו של ראש הממשלה. למזלו הרע, הוא נפל כפרי בשל לידיהם של מומחים מקצועיים לספינים, שלא עשו לו הנחות וביצעו בו רצח אופי. ברשתות החברתיות רצים לא מעט ספינים, שבינם לבין העובדות אין קשר. איש לא טורח לבדוק את אמיתות הדברים. הספינולוגים המקצועיים גילו מזמן שאם חוזרים ברציפות על אמירה שאין בה שמץ של אמת, היא נתפסת כעובדה בדוקה אצל גולשים, שלא טורחים לבדוק את העובדות.

מי שעוקב אחרי הספין שמתנהל נגד השכל ברשתות החברתיות נתקל בלא מעט תגובות של גולשים, שהן הזויות הרבה יותר מהאמירה שיוחסה לו. האמירה של השכל משמשת כלי ניגוח פוליטי בין מי שתומכים בהמשך ההפגנות ליד ביתו של ראש הממשלה לבין מי שמתנגדים לכך. אני משוכנע שיהיו מי שידאגו לכך שהטענות נגד השכל לא ירדו מסדר היום הציבורי ויעשו כל מאמץ להמשיך במתקפה התקשורתית נגדו, לפחות כל עוד הוא מוביל את פעולות המחאה.

השכל לא לבד. הצטרף אליו בימים האחרונים פרופ' מוטי רביד, שהיה מנכ"ל המרכז הרפואי "מעייני הישועה" בבני ברק. רביד הזהיר לקראת חגיגות שמחת תורה, על רקע שיעור ההדבקה הגבוה במגזר החרדי, כי בית החולים שהוא מנהל אינו יכול לקלוט יותר חולי קורונה. אבל האמירה שהסעירה את החרדים הייתה, בין היתר, שהם "התחנכו לקבל הכל ולא לתת כלום במשך שנים... הרבנים איבדו שליטה". דבריו של פרופ' רביד בן ה־82, מחלוצי הטיפול ביתר לחץ דם ומניעת מחלת כליות בחולי סוכרת, שהעמיד דורות רבים של רופאים, שחלקם משמשים מנהלי בתי חולים, הביאו לכך שהוא נאלץ להתפטר מתפקידו לאחר 15 שנה.

סגן השר אורי מקלב, מיהדות התורה, הזדרז להאשים את רביד בכך שהוא "אדם רווי שנאה וצביעות" ש"התפרנס מהציבור שממנו הוא כל כך סולד". אך מי שיצא נשכר מהקשר של פרופ' רביד עם הציבור הדתי והחרדי, הרבה יותר מאשר פרופ' רביד, הוא בית החולים "מעייני הישועה", לאור העובדה שמנהלו ניהל בעברו שלושה מרכזים רפואיים ותרם רבות מניסיונו הרפואי לבית החולים. העסקנים שהובילו להתפטרותו של איש מקצוע רק משום שהוא העז לחזור באומץ על הכתובת שעל הקיר אינם ראויים למקצוען כמוהו. הם מודאגים יותר מאמירותיו של פרופ' רביד מאשר מעתיד הניהול המקצועי של בית החולים שעליו הם אחראים מבחינה ציבורית. 

הכותב הוא משפטן ששימש בעבר מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים