הסגר עם קריצה: הנוכחי שהוטל עלינו הוא לא סגר אמיתי, אלא סגר בקריצה. כל מי שנוסע בכבישים יכול להתרשם שמדובר בסגר שרחוק מלהיות מושלם, מדובר בסגר שמתנהל בקריצת עין. לכן לא הופתעתי לגלות השבוע פקקי תנועה בכמה מהרחובות המרכזיים של תל אביב. המשטרה מנסה לאכוף את הסגר ביציאות מהעיר, אבל מי שנוסע ברחובות תל אביב, עושה זאת ללא הפרעה מבלי שהוא נעצר או שהוא נאלץ להסביר למה הוא יצא מהבית.

בשבוע שעבר נעצר נציג משרד הבריאות בחשד שניפק תמורת תשלום אישורים שנועדו לאפשר לנסוע בכבישים שלא כדין. לא ברור מדוע נרכשו האישורים הלא חוקיים, הרי נראה שאין צורך בשום אישור, ויש רק צורך לעדכן את השוטרים שמדובר בנסיעה לעבודה. בכבישים שבהם מציבה המשטרה מחסומים משתרכים פקקי תנועה ארוכים. מי שנעצרים במחסומים מתבקשים לספר לשוטרים על יעד הנסיעה. היעד נרשם ומוזן למחשבי המשטרה, כדי שניתן יהיה לבצע הצלבת מידע למקרה שהנהג ייעצר שוב באחד המחסומים. במקביל עורכת המשטרה בדיקה האם הנהג אינו רשום במחשבי המשטרה ומשרד הבריאות כמי שחולה בקורונה.

ההפגנות בת"א (צילום: אבשלום ששוני)

הממשלה הטילה סגר ויצרה הגבלות, אבל היא מרוקנת אותן מתוכן באמצעות סגר שנאכף רק בחלקו. לא בכל הערים והיישובים, ורק באזורים מסוימים. המונח "סגר נושם"? לא זר לכם. זאת המצאה ישראלית מקורית שמאפשרת לרבים להפר את הסגר, בלי לקחת סיכון או לתת על כך את הדין. כשזה המצב, קשה להעריך מה יהיו הישגיו של הסגר הנוכחי, ומה תהיה מידת השפעתו על ירידת התחלואה. את התוצאות נדע בעוד פחות שבועיים.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, התבטא בגילוי לב, שצריך להתמקד בטיפול ביישובים החרדיים וביישובים הערביים, כדי להוריד את שיעור התחלואה ולהתגבר על המגיפה. הוא ספג בעקבות הדברים אש צולבת ברשתות החברתיות ונאלץ לפרסם הבהרה, לאחר שפרסמו את מספר הנייד שלו והשמיעו כלפיו איומים. ניסנקורן העז לומר את האמת. אם לא נתמודד עם התחלואה הגבוהה בשני המגזרים המרכזיים, לא עשינו כלום.

ניסנקורן, ימשיך לצדד בשלטון החוק? (צילום: פלאש 90)
ניסנקורן, ימשיך לצדד בשלטון החוק? (צילום: פלאש 90)


בפרסומים של משרד הבריאות ומטה הקורונה מובעת דאגה ממספר החולים שהולך וגדל ביישובים החרדיים ובכפרים הערביים. מי שראה תמונות שצולמו השבוע בשכונות החרדיות של בני ברק וירושלים, ותמונות שצולמו בכפר הערבי כאבול, לא יכול היה שלא להתרשם שבשני המגזרים, החרדי והערבי, צפויה לגורמי האכיפה עבודה רבה, משום שבמגזרים האלה קבוצות גדולות לא הפנימו את חומרתה של המגיפה. אחד המבחנים הגדולים שצפויים בקרוב הוא פתיחת שנת הלימודים בישיבות בא' בחשוון (19 באוקטובר).

התכנסות של מאות אלפי בחורי ישיבה, ללא אמצעי מיגון מתאימים, באולמות גדולים וצפופים בישיבות הגדולות, עלולה להביא בתוך זמן קצר לגידול נוסף בתחלואה במגזר החרדי. לא מספיק לסגור את הקניונים, את החנויות ואת המסעדות. צריך לאכוף ברצינות את החלטות הממשלה. זה לא מה שנעשה בשטח, וזו אחת הסיבות המרכזיות לכך שהציבור איבד את האמון בממשלה.

קורונה - מחסומים לאכיפת הסגר הכללי (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות המשטרה)
קורונה - מחסומים לאכיפת הסגר הכללי (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות המשטרה)

המשטרה, שנאלצת להתמודד בחודשים האחרונים עם גל של הפגנות, מתקשה לעמוד בעומס, והיא נדרשת לחלק את המשאבים המצומצמים בין התמודדות עם מפגינים ובין אכיפת הסגר במגזר החרדי והערבי. מה שראינו עד היום זו התנהלות פוליטית והחלטות פוליטיות, במסווה של הצדקה רפואית. אם זה יימשך, נגיע גם לסגר שלישי, או שנשלם מחיר כבד כמו זה ששילמו התושבים באיטליה.

הכותב הוא משפטן, שימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים