בשלושה השבועות הבאים, עד ל-3 בנובמבר, יום הבחירות לנשיאות, עיני העולם יהיו נשואות לארה"ב. ארצות ידידותיות ויריבות כאחת יעקבו במתח ובמתיחות לראות, להיווכח איך וכיצד ארה"ב יוצאת ממשבר, שחברתית, פוליטית וכלכלית הוא קיומי. 

טראמפ מספר למצלמה על מצבו הרפואי לאחר שנדבק בנגיף קורונה

מראיונות עם רופאים והערכות של פרשנים ומומחים שפורסמו מאז יום שישי באמצעי התקשורת בארה"ב עולה ומשתמע כי פרק הזמן שלושה שבועות נראה אופטימי. ההערכה הרווחת היא שבבוקר שאחרי ה-3 בנובמבר יתחיל גל שני של כאוס, קשה וחמור מהנוכחי. הסיסמה "אמריקה תחילה" תתגשם בשיא משמעותה. לא רק בעיני אמריקאים אלא גם בעיני רבים בעולם, לא באופן ולא במובן שיוצרה של הסיסמה ומפיצה חשב וקיווה.        

הנשיא טראמפ ייחלץ מנגיף הקורונה. אבל ההידבקות, אפילו זמנית, תישאר צרובה בתדמיתו. לארה"ב יש דרך אחת לצאת מהכאוס בזירת הפוליטיקה הפנימית שפלישת נגיף הקורונה לבית הלבן גרמה. לא הוגן לומר זאת במועד כה קרוב ליום הבחירות. הדרך היא לא לבחור בטראמפ בבחירות בנובמבר. לתקשורת האמריקאית אין רצון, אין חשק ואין כוונה לצאת מהמאגר האדיר, מהאוצר הנובע של דיווחים, פרשנויות והערכות שמחלת הנשיא העניק לה כמתת משמים, שעליו לא חלמה בוורוד שבחלומה. 

דונלד טראמפ מעדכן על מצבו מבית החולים

פיזית יש לנשיא טראמפ כל הסיכויים להתאושש. בימים הקרובים הבית הלבן יפרסם וישווק צילומים ותמונות שיראו את הנשיא ליד שולחנו בחדר הסגלגל מחייך או צועד שאנן בגן הורדים כשהוא זוקר את אגודלו כאות ניצחון. רופאיו ידווחו ש"מצבו משתפר". אבל כגבר בגילו שסובל מעודף משקל, ומה שלא כל כך ידוע - סובל ממחלת לב קלה, טראמפ לא יצא מכלל סכנה. הוא יישאר ויהיה חשוף לתסמינים לא קלים ולא פשוטים של הנגיף.

"הוא בגיל 74, הוא כבד והוא גבר. שלושה הגורמים האלה מעמידים אותו בקבוצת הסיכון הגבוה למחלה קשה", צוטט מומחה למחלות מידבקות, דר' ויליאם שפנר מאוניברסיטת ונדרבילט, בראיון עמו בניו יורק טיימס. "גם אם הוא תחת השגחה קפדנית ויתכן שיהיה בסדר במשך כמה ימים, הוא לא יצא מכלל סכנה. אנשים יכולים להתמוטט אחרי פרק זמן. זהו נגיף ערמומי מאוד".

ג'ו ביידן מתייחס למחלתו של הנשיא טראמפ. צילום: רויטרס

התוצאה הקשה לטראמפ מההידבקות היא, שהוא הפך לנושא העיקרי, הבלעדי והבלבדי של מערכת הבחירות ובאופן הכי שלילי ומזיק שיכול להיות. טראמפ התאמץ מאוד למקד את תשומת הלב והשיקול של הבוחר האמריקאי במצבו הפיזי והנפשי של יריבו, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. "הוא ישנוני", "הוא מבולבל", "מגמגם". עכשיו מצבו הפיזי, הנפשי ועתיד יכולתו ותקינות תפקודו של הנשיא טראמפ הם במוקד, במרכז תשומת הלב של הבוחרים ובראש שיקוליהם בעד מי להצביע. ג'ו ביידן, בן ה-78, נראה פתאום כמו הרקולס בהשוואה ליריבו.

מה שיכול לקלקל את סיכוייו של ביידן להביס את טראמפ, זה מעידה או משגה שהוא יעשה. זה לא שטראמפ יחדול מללעוג לביידן בימים ובשבועות הבאים. אבל ללא השפעה. הוא יגחיך יותר את עצמו מאשר את ביידן.

כל זה לא אומר שג'ו ביידן בדרך לבית הלבן. מאז שנודע על ההידבקות של טראמפ, אמצעי התקשורת בארה"ב חוגגים. שיכורי ניצחון. זה יכול לקלקל לביידן. לפני מחקרים שפורסמו, אמצעי התקשורת, במיוחד ערוצי הטלוויזיה, הם אלה שתרמו במידה רבה לניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות 2016 . יש סכנה שיחזרו עכשיו על ההתנהלות השחצנית והיודעת-כל, שהוכיחו ב-2016. התנהלות שטראמפ ינצל ויסחט לשיקום מעמדו, להשכחת הידבקותו וליצירת הלכי רוח אוהדים ומבינים להתאוששות שלו. ניצחתי את נגיף הקורונה, יצהיר. תנו לי לנצח ביום הבחירות.