מאכזב – זאת המילה, ההגדרה, הסיווג שעלה על הדעת לסיכום העימות הטלוויזיוני הראשון שהתקיים הלילה בין הנשיא דונלד טראמפ לג'ו ביידן. למעלה משעה וחצי של ויכוח, של חילופי דברים, טענות ועלבונות, העימות לא יצר, לא הניב, לא תיעד מנצח ברור ומשמעותי. טראמפ וביידן לא השמיעו מסר חדש, לא העלו יוזמה מפתיעה ולא שיווקו הבטחה טרייה. מסקרים מיידים שערוץ הטלוויזיה הארצי סי-בי-אס קיים, רוב של 69 אחוזים מהצופים הגדירו את העימות כ"מטריד".

טראמפ תקף את ביידן: "היית הגרוע בכיתה שלך". צילום: רויטרס

אם היו אפתעות כל שהן בעימות, הנשיא טראמפ  קצת ריסן את את נגיף הטראמפיזם, וגם ההתפרצויות שלו לא היו פרועות. היו רגעים לא מעטים שטראמפ אפילו נחשף כמתגונן. ג'ו ביידן היה ברוב חלקו של העימות התוקפן, רחוק מאוד מהדימוי של 'ישנוני' שטראמפ משתדל בכל הזדמנות להצמיד לו. ג'ו ביידן לא מעד ולא גמגם בתשובות ובתגובותיו. אם טראמפ לא היה כל כך טראמפיסטי, הוא לא זנח את נוהגו להמציא נתונים, מספרים והערכות לא מדוייקות בלשון המעטה. 

בדיקות שכתבי הערוצים ערכו לגבי הצהרות מסויימות והערכות שטראמפ השמיע, גילו ללא אפתעה, שהנשיא לא דייק בעובדות. תופעה מאוד אופיינית לטראמפ. ג'ו ביידן השיב לשאלות המנחה יותר לעניין. אבל גם הוא נמנע וחמק מירידה לפרטים. 

האכזבה מהעימות היא, שתוכנו, אופן התנהלותו ונוסח תשובותיהם של שני המתמודדים לא שיקפו, לא ייצגו, לא חשפו את גודל ועומק הקטסטרופה של מגיפת הקורונה. "לא שמעת מהם כאב או צער אמיתיים לנוכח העובדה שלמעלה מ-200 אלף אמריקאים מתו מנגיף הקורונה", קבלה פרשנית בערוץ סי-בי-אס. "זה מאוד הציק לי", אמרה.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

מה שנראה ברור, שהעימות אמש לא ישפיע, לא יהווה גורם משמעותי ומכריע בשיקולי המצביעים האמריקאיים. רחוק מזה. נראה גם שהגזימו בציפיות מהעימות והפריזו בחשיבות התוצאות שלו. "מי שהפסידו בעימות הם אמצעי התקשורת", אמר פרשן ותיק בערוץ ציבורי שסיכם את העימות. "העתונים ובמיוחד ערוצי הטלוויזיה יצרו והפיצו בימים האחרונים הערכות וצפיות שמדובר בעימות גורלי, שיקבע במידה רבה את סיכויי המתמודדים. זה לא קרה". מעניין שלפני ימים אחדים פורסם מחקר שקבע שלעימותים טלוויזיונים בין מועמדים לנשיאות יש השפעה מזערית בשיקולי המצביעים. לפי המחקר רק שלושה אחוזים מבין המצביעים מושפעים מהעימותים.

אבל האכזבה מהעימות הראשון לא תפריע ולא תבטל את שני העימותים המתוכננים בין טראמפ לביידן – ב-15 באוקטובר וב-22 באוקטובר. עימות שצפוי לעורר עניין מיוחד הוא זה שיתקיים בין סגן הנשיא פנס לבין המועמדת לסגנות הנשיא קמלה האריס.