אל תתפלאו אם בקרוב תהיו עדים לקרב של הורדות ידיים בין שר האוצר ישראל כ"ץ ליו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד. המאבק בין הממשלה וההסתדרות התחדש בימים האחרונים, לאחר תקופה ארוכה, עם הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה במשק בעקבות כוונתו של שר האוצר להוביל קיצוץ שכר במגזר הציבורי, על רקע המשבר הכלכלי.

בשלב הזה מתנהל העימות בעצימות נמוכה ברשתות החברתיות. שר האוצר כ"ץ שלח לבר־דוד מסר באמצעות דף הפייסבוק שלו, ובו הוא מבהיר חד־משמעית שאם בר־דוד יכריז על שביתה בשיא מגיפת הקורונה, הוא יקבל את המענה המתאים. השר כ"ץ מציע לבר־דוד להגיע להידברות, כדי לגבש תוכנית משותפת שתבטיח את תרומת המגזר הציבורי לנפגעי הקורונה. הוא מבטיח ליו"ר ההסתדרות שכפי שהוא נחל הצלחה ברפורמת השמיים הפתוחים, בתחרות בנמלים ובפיתוח הרכבת, למרות התנגדות ההסתדרות, הוא נחוש להמשיך באותה הדרך, ואין לו שום כוונה להיכנע לאיומיה של ההסתדרות.

בהסתדרות לא מתכוונים להיענות לדרישותיו של שר האוצר ואומרים כי לא יאפשרו "מרחץ דמים בשכרם של העובדים". ההסתדרות טוענת שסכסוך העבודה הכללי שעליו היא הכריזה בכל מקומות העבודה נועד למנוע פגיעה בזכויותיהם של 700 אלף עובדים ובתנאי שכרם. לטענת ההסתדרות, משרד האוצר מתכוון לפגוע בגמלה של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, והיא תובעת להסדיר תשלום מיידי לעובדים על בסיס תעודת מחלה גורפת, הסדר שהושג בעקבות פסיקת בג"ץ ואמור להסתיים בסוף חודש ספטמבר. 

ארנון בר דוד  (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ארנון בר דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

אין ספק שזה הולך להיות אחד הקרבות המעניינים בין יו"ר ההסתדרות שנחשב טירון ובין שר אוצר בולדוזר, שכבר הוכיח שהוא לא מוותר בקלות, ואצלו מלחמה היא על כל הקופה. ההסתדרות מגיעה לקרב הזה בעמדה נחותה. ארגון העובדים של רשות שדות התעופה - שמהווה איום משמעותי על כל שר אוצר - אינו פעיל בגלל מגיפת הקורונה, ולכן האיום להשבית את נמל התעופה בן גוריון אינו מעשי, לפחות בשלב הזה עד שיחודשו הטיסות. לא ברור גם עד כמה שולט יו"ר ההסתדרות הנוכחי בוועדי העובדים. חשוב לזכור שבר־דוד הוא לא עופר עיני, שהיה מנהיג כריזמטי שהצליח בכוח אישיותו להביא לכך שמרבית הבעיות נפתרו בשולחן המשא ומתן, בלי שהיה צריך לאיים או לנקוט צעדים ארגוניים.

בשנים האחרונות איבדה ההסתדרות את כוחה. הדבר נובע מכך שמרבית הארגונים המייצגים את עובדי המדינה נחלשו בגלל מעבר המשק לשיטת ההעסקה בחוזים אישיים. מה שהיה פעם עוצמה הסתדרותית של ועדי עובדים חזקים הפך בתקופתו של בר־דוד לארגון עובדים שמתבסס על גייסות קטנים בהרבה ממה שהיו להסתדרות בעבר.

שר האוצר כ"ץ יודע לקרוא את המפה, ואין לו שום כוונה לוותר. הוא סבור ש"מקבלי השכר והפנסיות של 20, 30, 50, וגם 100 אלף שקל חייבים לתרום את חלקם לטובת המובטלים, העצמאים, בעלי העסקים, הנכים ויתר נפגעי הקורונה". השר כ"ץ מבהיר שאין לו כוונה לגעת במקבלי המשכורות הרגילות, ולדעתו יו"ר ההסתדרות מבין זאת היטב, אבל פוחד להתעמת עם בעלי הכוח.

בעימות החדש עדיין לא נורתה הירייה הראשונה, אבל סביר להניח שאם בר־דוד לא יבין שהפעם ניצב מולו מתאגרף במשקל כבד, הוא עשוי לספוג כמה מהלומות לא פשוטות, שיגרמו לו להבין מהר מאוד שכדאי לו לאמץ את המתווה של עופר עיני או לבחור בעיני כיועץ צמוד כדי להימנע ממבוכה.

הכותב הוא ממייסדי "יושרה לישראל", משפטן, כיהן כמנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון וכיו"ר אגודת העיתונאים