מחר נדע אם בחשבון הבנק של העצמאים ובעלי העסקים, נפגעי הקורונה הכלכלית, יירשם התשלום שהובטח על ידי רה"מ, הידוע ביושרו, באמינותו ובקיום הבטחותיו, ושר האוצר (קרדיט מוגבל, כי נשמע רציני בכוונותיו, אך מפנה עורף לסוציאליים ולאחיות החיוניים). אבל גם אם ישולמו התשלומים במועד (ונגלה אם מקבלי ה־7,500 הם מיעוט לעומת מי שיקבלו סכומים הקרובים יותר ל־1,000), צריך שאיום הזַעַמֶרִי יישאר תלוי מעל.

בוודאי עד שכל התשלומים החודשיים יועברו בזמן, למרות הבירוקרטיה. חובה שהחרדה מהזַעַמֶרִי גם תאלץ את רה"מ וממשלתו לגלות מה יהיו מנועי הצמיחה של המשק, איך, כמה וּלְמָה יוכשרו מאות האלפים שאיבדו את עבודתם ו/או שמקצועותיהם כבר אינם נדרשים; מה התחזית לענפי ייצור הכנסה עתידיים, ומאין יילקחו כל הכספים הנדרשים לתיקונים הכלכליים והחברתיים ההכרחיים.

מדברים באחרונה, בחצי גיחוך, שיש גם יתרונות לקורונה ושכמה מאבדי פרנסה השכילו להפוך את משברם לתעסוקה מפרנסת - מעצבת שמלות כלה החלה לייצר מסיכות, מפיק מובטל הקים חברת שליחויות לחבריו מהתיאטרון, ועוד. לרבים יש רעיונות מועילים, שראוי למקבלי ההחלטות לעיין בהם. למשל, שהצגות תיאטרון ומופעי בידור יצולמו, ייערכו ויירכשו להקרנה על ידי רשתות הטלוויזיה בתשלום הוגן, שיסייע ליוצרים ולעובדים. מעבר לזה, יש לפחות שני יתרונות למצב המגיפתי הנמשך, שלא צוינו עד כה:

1.

שרה"מ, המכהן כבר כ־11 שנה בתפקידו וחסידיו רואים בו קוסם, מנהיג ומושיע דגול וכל־יכול, הוכיח בעליל שקוסם הוא לא, וכוחו כמנהיג רק בדיבורים, בשקרים, במניפולציות, בהבטחות ובתוכחות. הוא האחראי הראשי לכישלון המהדהד של ניהול משבר הקורונה, כולל בחירת המטה המנהל ויכולותיהם המוגבלות של אנשיו, כולל שיתוק הגופים שיועדו למאבקי חירום, אלתורי התוכניות ללוחמה, הזגזוגים בהחלטות, הסירוב לדון בתוכניות ובהצעות שמחוץ למערכת; הסגרים, החל"תים והפיטורים, הסתירות בצווים ובגזירות, הבלבול בציבור בהקשר ליעילות המסיכות, ההתקהלויות, הבדיקות והיעדרה של רשות לניהול המאבק הבריאותי ולשיקום הכלכלי־חברתי, עם תוכנית מקצועית.

בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם

הוא גם האחראי למצבה הגרוע של המערכת הרפואית (תקציב להקמת בתי חולים, לתקני רופאים ואחיות, מיטות, ציוד מתקדם ותרופות) לפני הקורונה ועכשיו. אז הַיִּתְּרוֹנָה, היתרון שבקורונה, הוא שרה"מ, הנשפט בשלושה אישומים פליליים, שהביא לפוליטיזציה של המגיפה, כדי לנצל אותה לצבירת כוח ורווח אישיים (המטוס המלכותי, ההפחדות והאיומים, החזרי המס וההוצאות, האיכונים ועוד), מתגלה כמנהיג ומנהל גרוע מאוד, שגם מה שמכֵּה באיראן לא יסייע לו. בהיחלשותו הוא מחזק את האופוזיציה, מאלץ את כחולבן להעז יותר, מרחיק בחירות וסיפוח ומרופף את הבייס הימני.

2.

זעם ומרי אותנטיים, שמקורם בהחלטות רה"מ וממשלתו הנפוחה והמנותקת, עלולים להפוך בצ'יק למחאות והפגנות המוניות, לא מנומסות, לא נשלטות ופוליטיות.

מחאת העצמאים. צילום: אבשלום ששוני
מחאת העצמאים. צילום: אבשלום ששוני

כי מה יותר פוליטי מרצון רה"מ למנוע הפגנות אותנטיות של המונים מקופחים, מיואשים ומפוחדים מהעתיד, שרואים את מנהיגיהם מתעסקים בהעלאת שכרם שלהם, במלחמות בשופטים וביועץ המשפטי, במריבות פנימיות - וממשיכים בהסתה, בשקרים ובפילוג, בימים טרופים אלה? העובדה שרה"מ כה משקשק מההפגנות, עושה הכל כדי למנוע אותן וזורק על פקידיו את האשם באי־מילוי הבטחותיו - מלמדת על כוחם של הכעס, התסכול, העלבון, אי־האמון והתיעוב שהצטברו בישראל, על עדותיה, שבטיה ומעמדותיה, נגד השלטון. היזהרו מהזַעַמֶרִי של המרומים.