כשחיפשתי אגדה חברתית, נזכרתי בסיפור על הילד ההולנדי, שסתם את החור שבסכר והציל את המדינה. חיפוש נרחב יותר בספרי האגדות הוביל אותי למקורו של הסיפור: הספר "הנס ברינקר, או מחליקיים של כסף". ספר ילדים שפרסמה בשנת 1865 הסופרת האמריקאית מרי מייפס דודג'.

תשמור על העולם, ילד 
באותו סיפור מגלה ילד בן 8 חור בסכר המקומי. פרצה זעירה שדרכה מתחילים לזרום מים. היות והולנד היא מדינה מישורית והסכרים מכנים עליה מפני עליית הים, הילד מבין שהמים עלולים לסחוף את הסכר ולהציף את העיר. הוא מחליט לטפס על הסוללה ובעזרת הזרת הקטנה שלו, סותם את הפרצה. איש לא שומע כשהוא זועק לעזרה והוא מבלה את הלילה הקר כשהוא סותם את החור שבסכר. רק בבוא השחר מבחינים בו ומגיעים לתקן. הסיפור הפך למשל תרבותי בעולם כולו. משל לנזקים קטנים בחברה או במשטר ובדברים גדולים, שאם לא נטפל בהם בשלב מוקדם - הן יהפכו לבעיות גדולות ובלתי ניתנות לפתרון שאינו כרוך בנזקים גדולים, בעלויות וקשיים רבים.

הצפות בנהריה (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
הצפות בנהריה (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)

סמים קלים, פורנו ותחנות רוח 
המשל לוקח אותנו לטיול (דמיוני) בהולנד, מדינה שכיף לטייל בה לבד, בזוג וגם עם ילדים. האזרחים חביבים, מסבירי פנים ומדברים אנגלית מצוינת. עיירות מוקפות במים, כפריים המשקים שדותיהם במים מתוך התעלה, או סומכים על הטבע שיעשה את שלו. והנוף השליו -נוף ציורי שבו מישורים גדולים בהם רועות פרות, העננים  והאור נראים כלקוחים מציורי האמנים ההולנדיים.

ההולנדים אמנם בעלי גישה חופשית לחיים אך עדיין הם שומרים על כללי התנהגות ונימוס ועושים את החיים לעצמם ולאורחיהם קלים וכיפיים. מצד שני הם רדיקליים – "קופי שופס" בצד אמנות פורנוגרפית וטחנות רוח, שר בממשלה מגיע לישיבות הקבינט רכוב על אופניו, אין הגבלה על הכרזת המיניות בראש חוצות. וגם - קבקבי עץ, גבינה טובה, קפה משובח, אופניים, שדות פרחים. הם עדיין זוכרים את הילד שעצר את המים שאיימו להציף את העיר.

אמסטרדם (צילום: רויטרס)
אמסטרדם (צילום: רויטרס)

כולנו ילדים הולנדים 
כי "סיפור מתוק זה הוא כולו השקפת המחברת". תיירים אמריקאים שביקרו בהולנד התאכזבו לגלות שהמקומיים לא מכירים את הסכר, הילד או הסיפור הקשור בהם. לטובתם הציבה לשכת התיירות ההולנדית בשנת 1950 פסל בעיירה ספארנדם המנציח את הילד ואצבעו שבסכר. רק בשנת 1954 שוכתב הסיפור בהולנדית כך שיתרחש בעיירה ספארנדם. איך קראו לילד, אתם בוודאי שואלים? זאת לא נדע גם בעוד מאה שנים. כי גם אם אתה הנס או מארק או קיפניס או בוזנח, בכל אחד מאיתנו מסתתר ילד אמיץ, גיבור ואחראי שמה שנעשה בסופו של דבר משפיע.  

קוקטייל הנס ברינקר
לקוקטייל הנס ברינקר שלנו הוספנו מוטיב הולנדי מעניין, "אגווה דה בוליבה”. ליקר המורכב מ- 3 סוגי צמחים ובהם עלים של צמח הקוקה.  אל דאגה, המשקה אינו מכיל קוקאין) עלי הצמח נקטפים בבוליביה ונשלחים תחת פיקוח משוריין וקפדני ל אמסטרדם. העלים עוברים תהליך של 5 זיקוקים עד לרמה של 76% כוהל ולאחר מכן מפרידים את החומר הפעיל והנוזל מדולל עד לרמה של 30% כוהל . הליקר הוא להיט בכל פאב או בר, בשל הפנטזיה שנוצרה סביבו, צבעו המיוחד וצורת ההגשה.  

מה צריך:
50 מל' וודקה לג'נד אוף קרמלין
25 מל' ליקר אגווה דה בוליביה
15 מל' אמארו מונטנגרו
20 מל' מיץ ליים סחוט
15 מל' סירופ אגבה
40 מל' מיץ אננס
חופן בזיליקום

מה עושים
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר
מוסיפים קרח, משקשקים היטב ומסננים סינון כפול (בעזרת מסננת צפופה על מנת לסנן את שבבי הבזיליקום) לכוס קוקטייל 
מקשטים בזסט קליפת הדרים.

ליקר אגווה דה בוליביה  (צילום: מתוך האתר)
ליקר אגווה דה בוליביה (צילום: מתוך האתר)