הכל התחיל כשמצאנו בירה קלילה ולא יקרה – שאפשר לשתות בכיף על הגג או המרפסת. "ווילדר" היא בירה ספרדית כיפית, עם 4.5% אלכוהול וטעמים לימוניים קלים, שהופכים אותה לנעימה במיוחד. למותג יש גם בירת חיטה, אף היא נעימה מאוד לשתייה, בחוזק של 5.2%. לכבוד הגילוי, החלטנו להקדיש ל"ווילדר" מדור חדש שעוסק באירועים פרועים מההיסטוריה שאירעו באותו השבוע לפני.

בירה ווילדר חיטה  (צילום: יח''צ)
בירה ווילדר חיטה (צילום: יח''צ)

סופשבוע אולימפי 
אילו הייתה 2020 שנה רגילה, הרי שהיינו מסכמים עתה את המשחקים האולימפיים שזה עתה תמו בטוקיו. עיני כל העולם היו נשואות ליפן, אצטדיוני האתלטיקה, בריכות השחייה, אולמות ההתעמלות ועוד היו מושכים את תשומת ליבנו בחיפוש אחר שיאים חדשים ותחרויות עוצרות נשימה – וכמובן, ייחולים למדליה ישראלית על מזרני ההתעמלות והג'ודו או ממקצועות השייט. אלא ש-2020 הפכה לשנה שתיזכר גם ב-2120 – ולאו דווקא לטובה, ולנו נותר רק להוציא מהמקרר בקבוק בירה קר, לחלוץ מעליו את הפקק, ללגום בהנאה ולצלול אל תוך ההיסטוריה.
 
בטוקיו אחרי המלחמה
בדיוק השבוע, ב-10 באוקטובר 1964, נפתחה אולימפיאדת טוקיו, האולימפיאדה החמישית לאחר מלחמת העולם השנייה – וכשזו נערכת על אדמת אחת המפסידות הגדולות של המלחמה ההיא, פחות מעשרים שנה אחרי הירושימה ונגסאקי, הרי שההתרגשות הייתה גדולה. הקיסר הירוהיטו נתן את האות לפתיחת המשחקים, כאשר את הלפיד האולימפי נשא בהתרגשות אתלט צעיר, בן 19 בסך הכל, שנולד ב-6 באוגוסט 1945, יום הטלת פצצת האטום על הירושימה, כדי לסמל את התמורה הגדולה והשיקום המוצלח שעברה האומה היפנית מאז.
 
חדש: כדורעף נשים
טוקיו הייתה האולימפיאדה הראשונה שבה נכלל הכדורעף כספורט אולימפי. לא היינו מתעכבים על הנתון הזה אלמלא הייתה זו הפעם הראשונה שבה שולבו נשים במשחקי הכדור האולימפיים, כשהתקיים טורניר כדורעף לנשים. אם רציתם לדעת מי ניצח, אזי יפן הייתה לאלופה האולימפית הראשונה בכדורעף לנשים.
בצל הקורונה - האולימפיאדה נדחית בשנה  (צילום:  REUTERS/Issei Kato)
בצל הקורונה - האולימפיאדה נדחית בשנה (צילום: REUTERS/Issei Kato)

לא על הכדורעף לבדו 
גם ריצת 400 מטר לנשים ו-"קרב 5" לנשים נוספו לתחרויות האתלטיקה. כדי שלא לקפח את הגברים, נגלה שטוקיו הייתה האולימפיאדה הראשונה בה נערך מרוץ השליחים הידוע כ- 4 x 100, שהפך מאז לספק קבוע של שיאים ודרמות על מסלול הריצה.

כמה כמה? 
את טבלת המדליות הוליכה ארצות הברית, אחריה ברית המועצות – והמארחת יפן זכתה למקום השלישי והמכובד, כשהיא מקדימה את נבחרת "כלל גרמניה", בטרם החלו להתחרות נציגי המזרח והמערב תחת דגלים נפרדים. ומה באשר לישראלים? מדליות כמובן לא היו. המשלחת כללה 10 ספורטאים בלבד (שחייה, קליעה ואתלטיקה) כשלראשונה, בעקבות מה שהוגדר ככישלון באולימפיאדה הקודמת (רומא 1960), נקבעו קריטריונים ישראליים בהם נאלץ לעמוד כל ספורטאי שרצה להיכלל במשלחת. האולימפיאדה בטוקיו ננעלה כעבור שבועיים בלבד והלפיד האולימפי החל במסעו הארוך לעבר מקסיקו סיטי, שאירחה את האולימפיאדה הבאה.