10 דברים שאולי לא ידעתם על אבוקדו:

1. האבוקדו בארץ דווקא זול משמעותית מבאירופה, כך על פי מחקר שנערך בחטיבת המחקר לאסטרטגיה במשרד החקלאות. מבדיקה שהשוותה את מחירי האבוקדו בין ישראל לבין אירופה, מתברר כי בישראל אנו משלמים את המחיר הנמוך ביותר לפרי הירוק לעומת צרפת, גרמניה ובריטניה.

2. אבוקדו הוא עץ פרי סובטרופי ירוק עד שמוצאו במרכז אמריקה. משם הפיצו אותו הספרדים בתחילה לאמריקה הדרומית, בהמשך לאפריקה ולחלקים מאסיה, ואילו לארצות הברית הגיע האבוקדו רק בתחילת המאה ה־20. בעולם קיימים כ־15 זנים של אבוקדו, רבים מהם גדלים גם בישראל. הזן הנפוץ ביותר בעולם הוא ההאס.

3. זני האבוקדו הקיימים נבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ובאחוזי השמן שבהם. הזן המבוקש ביותר על ידי הצרכנים הישראלים הוא האטינגר. פירותיו בעלי צבע ירוק כהה וקליפתו חלקה ומבריקה. מועד קטיף: אמצע ספטמבר עד סוף דצמבר.

4. בישראל כ־25 משתלות מקצועיות המייצרות שתילי אבוקדו, ומספר שתילי האבוקדו הנשתלים בשנה הוא כ־750 אלף. משך זמן ייצור שתיל אבוקדו משלב נביטת הזרע ועד נטיעה באדמה הוא כשנה וחצי. האבוקדו הוא הפרי הישראלי השני בכמותו המיוצא מישראל, אחרי ההדרים, מאז שנות ה־60.

אבוקדו (צילום: depositphotos)
אבוקדו (צילום: depositphotos)

5. האבוקדו נחשב לשומן בריא. כ־20% מהרכבו התזונתי של האבוקדו הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים, הבריאים לנו. אין בו ולו טיפה אחת של כולסטרול. למעשה הוא בעל תכונות המונעות עלייה בכולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ומסייע לייצור הורמונים חשובים לגוף. בנוסף, הוא מכיל כמות גבוהה של ויטמיני A,B,C,E,D,F,K, וכן מינרלים חשובים כגון סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל ואשלגן. אבוקדו גם מכיל כמות גבוהה של חומצות אמינו - אבני היסוד לבניית חלבון, ולפיכך יש לו ערך רב בקרב צמחונים וטבעונים. תכולה קלורית: כ־120 קלוריות ל־100 גרם.

6. רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. שפשופים או כתמים על פני הקליפה אינם פוגעים באיכות הפרי. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה רך ונעים למגע. אם קונים אבוקדו קשה, רצוי להפריד את הפירות ולשמור כל פרי במקום אחר כדי להבטיח הבשלה הדרגתית. טיפ: תפוח אחד ליד אבוקדו, עדיף בשקית נייר או עיתון, יאיץ בצורה משמעותית את הבשלתו.

7. האבוקדו משחק תפקידים רבים במטבח העולמי. ברבות ממדינות המוצא שלו הוא מככב בקינוחים ובמיני מתיקה. בברזיל, למשל, מועכים אותו, מוסיפים סוכר ומגישים כקינוח. יש המוסיפים אותו לגלידה, והוא אף משמש להכנת עוגות, מוס ורטבים מתוקים.

8. אבוקדו הוא אחד מסמלי הזוגיות, שכן אין לו יכולת האבקה עצמית, והוא חייב עץ אבוקדו סמוך לצדו. פירות האבוקדו אפילו צומחים על העץ יחד, בזוגות.

9. בניגוד לרוב השמנים הצמחיים המופקים מזרעים, שמן האבוקדו מופק מהפרי בכבישה קרה, ולאחריה סחיטה באמצעות צנטריפוגה. בהמשך עובר השמן הגולמי, שהוא צמיג ובעל צבע ירוק כהה ועכור, תהליך זיכוך, שבסופו מתקבל שמן צלול בעל ערך קוסמטי רב. שמן האבוקדו הוא אחד השמנים הצמחיים הראשונים שהופקו לשימוש בתרבויות קדומות. הוא שימש את האצטקים ואת נשות השבטים במקסיקו ובאריזונה למטרות יופי ורפואה.

10. בנוסף לחשיבות הקולינרית והתזונתית, לאבוקדו יש כאמור גם שימושים רפואיים וקוסמטיים. הוא מטפל בדלקות עור ומועיל במקרים של אקנה, דרמטיטיס, פסוריאזיס ואקזמה. בתעשיית הקוסמטיקה הוא משמש כבסיס ליצירת קרמים, מסיכות פנים, שמפו וקרמים טבעיים לעור, בשל אחוז השומן הגבוה בפרי. בין התכונות המיוחסות לו: מניעת התקמטות העור, שמירה על לחות, ריכוך העור, יכולת ספיגה אולטימטיבית בעור, הגנה מחמצון, מניעת סימני מתיחה בהריון ועוד.

גספאצ'ו אבוקדו, מלפפון ונענע (צילום: הדס ניצן)
גספאצ'ו אבוקדו, מלפפון ונענע (צילום: הדס ניצן)

גספצ'ו אבוקדו, מלפפון ונענע

מצרכים:
1 אבוקדו קלוף וללא גלעין
1 מלפפון קלוף
1 פרוסת לחם לבן ללא החלק הקשה
1 שן שום קטנה
1/2 לימון סחוט למיץ
2 כפות שמן זית
קורט מלח
קורט פלפל
1/2 כוס מים קרים
6 עלי נענע קצוצים

אופן ההכנה:
טוחנים את האבוקדו והמלפפון בעזרת בלנדר ידני לכדי מחית. מוסיפים את הלחם והשום וטוחנים.
מוסיפים את מיץ הלימון, שמן הזית, מעט מלח ופלפל וטוחנים שוב.
מוסיפים את המים תוך כדי טחינה עד קבלת המרקם הרצוי.
מוזגים לכוסות רחבות, מפזרים מעל עלי נענע קצוצים ומגישים קר. כדאי להגיש לצד מקלות מלוחים או בייגלה.

גוואקמולי טבעוני (צילום: הדס ניצן)
גוואקמולי טבעוני (צילום: הדס ניצן)

גוואקמולי אבוקדו טבעוני

מצרכים:
2 אבוקדו בשלים
2 כפיות מיץ ליים
2 כפות כוסברה קצוצה דק
1/2 בצל סגול קצוץ דק
1/4 כפית מלח
1 טורטייה

אופן ההכנה:
מועכים בעזרת מזלג שני אבוקדו בשלים.
מוסיפים 2 כפיות מיץ ליים, 2 כפות כוסברה קצוצה דק, חצי בצל סגול קצוץ דק ורבע כפית מלח.
מניחים טורטייה בתוך קערית עגולה ואופים אותה קצת בתנור כדי שתקבל את צורת הקערית.
מגישים בתוכה את הגוואקמולי.

פסטה עם אבוקדו ועגבניות שרי (צילום: ניצן הדס)
פסטה עם אבוקדו ועגבניות שרי (צילום: ניצן הדס)

פסטה אבוקדו ועגבניות שרי

מצרכים (לכ־4 מנות):
1 חבילת פסטה מסוג פטוצ׳יני (500 גרם)
1 אבוקדו בשל
1 כף שמן אבוקדו
כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור
1/2 חבילת עגבניות שרי (250 גרם)

אופן ההכנה:
מבשלים פסטה מסוג פטוצ'יני על פי הוראות היצרן. שוטפים במים קרים ומסננים.
חוצים את האבוקדו לשני חצאים ומועכים חצי אבוקדו עם כף שמן אבוקדו. מוסיפים מעט מלח ופלפל ומערבבים עד לקבלת ממרח.
מערבבים בעדינות את ממרח האבוקדו עם הפסטה המבושלת עד שכל הפסטה נעטפת באבוקדו ונצבעת בירוק.
שוטפים היטב את עגבניות השרי וחוצים אותן לשתיים. מוסיפים את העגבניות לפסטה ומערבבים. ניתן לצלות חלק מהעגבניות בגריל ולגוון בין עגבניות טריות וצלויות להעשרת טעמים.
פורסים את חצי האבוקדו השני לפרוסות דקות ומערבבים עם הפסטה. מתקנים תיבול ומגישים.

סייעו בהכנת הכתבה: חקלאי "גרנות"