ברקע השבעתה של הממשלה ה-35 של מדינת ישראל התארח חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצל את משבר הקורונה כדי לגרום ליו"ר כחול לבן בני גנץ להיכנס איתו לממשלה. "בנימין נתניהו נכשל פעם שלישית בבחירות, ניסה להגיע ל-61 מנדטים ולא הצליח. באופן נכלולי הוא יצר דימוי של מצב חירום", אמר, והוסיף: "הכוח בידי בנימין נתניהו, הוא יחליט אם ללכת לבחירות רביעיות בעוד כמה חודשים". 

יוכפז: בוקר טוב מה שלומך?
"באופן אישי עד כמה שאפשר להפריד בין המציאות הלאומית באופן אישי אני מרגיש מצוין, באופן לאומי מאוד מודאג".

דוידוב: מה מדאיג אותך?
"מה שציטטתם כרגע משקף את עומק משבר המנהיגות שבו מדינת ישראל נמצאת, בעצם אין פה רשות מבצעת, שיבוץ התפקידים ההזויים שנתניהו עושה הכול כדי לבצר את שלטונו, אבל כששר מסיים את תפקידו ומאשים את הפקיד".

יוכפז: אני רוצה לנתח איתך את הדבירם של השר ליצמן: 'גם אני חשבתי ככה, שהייתה בהלת יתר ושברגע שהמנכ"ל שלי אמר שהוא מאוד חושש מעשרת אלפים מתים אני צעקתי בתוך ישיבת ממשלה בנוכחותו שאני חולק על זה, שזה לא יהיה וזה לא מתחיל ולא הסיפור. זה סתם מוגזם, אבל לא משנה שראש הממשלה קיבל את ההגזמה הזאת ונענה לפחדים של המנכ"ל', איך אתה מסביר את הדברים?
"אני אתן דוגמה של אירוע אחד שבו ראש ממשלה עם מנכ"ל משרד הבריאות עושים מופע תקשורתי ב-21:00 בערב, ואחרי זה מכנסים את הממשלה כדי לקבל החלטות כחותמת גומי על מה שהם הודיעו שהם הולכים לעשות. זו רשות מבצעת? אלה שרים עם אחריות? אחר כך מאשימים את הפקידות שהיא מנהלת את המדינה וכל מיני קשקושים כאלה".

יוכפז: נתניהו ניצל את הפאניקה של בר סימן טוב לצרכים לא עניינים? דוידוב: נתניהו היה בפאניקה?
"אי אפשר להתכחש לזה שהייתה פה יצירת תמונה של מצב חירום כזה שאולי באמת מזה באמת בני גנץ נבהל, החליט לעשות את מה שעושה, כי הוא באמת האמין שצריך להיכנס מתחת לאלונקה".

דוידוב: לא היה מצב חירום אמיתי?
"לא עד כדי כך, לא זלזלנו לרגע גם בכחול לבן במשבר ואמרנו עוד כשהיינו שלמים ולא מפורקים - 'אנחנו נכנסים מתחת לאלונקה מיד כאופוזיציה, אנחנו ניתן גיבוי לכל דבר'. להפך, אמרנו, 'תנצלו את הניסיון שלנו, יש לנו שלושה רמטכ"לים'".

יוכפז: ליצמן התכוון שנתניהו ניפח את ממדי ההיסטריה כדי שגנץ יכנס מתחת לאלונקה?
"בוודאי, ליצור פה מצב חירום, להסיט את תשומת הלב. הרי בנימין נתניהו נכשל פעם שלישית בבחירות, ניסה להגיע ל-61 מנדטים ולא הצליח. הוא מתוחכם ויצר מצב של חירום וכתוצאה מזה בני גנץ קיבל את ההחלטה".

יוכפז: באיטליה, אירופה, בריטניה ומדינות אחרות יש חצי מיליון נספים מהמגיפה, אז אולי לא מדובר בבהלת יתר.
"כשנתניהו עשה את מסיבת הסיום לקורונה וזה לא אירוע שהסתיים, אסור לזלזל באפשרות שיהיה גם גל שני, אמרתי אני נותן לו 10 בשיווק, 5 בניהול האירוע ו-0 באמינות. מדינת ישראל היא מדינת אי לא משווים אותה לאיטליה, היא מדינה חמה. לא משווים אותה לצפון איטליה, בדרום איטליה לא הייתה התפרצות של מגפה בגלל האקלים. הכניסות למדינת ישראל הן כניסות מנוטרות, מדינת ישראל היא אחת המדינות הערוכות ביותר בעולם למצב חירום אני יודע להגיד את זה כשר ביטחון. בסוף אנחנו היום עם 272 מתים, בירדן תשעה, ברשות הפלסטינית שניים. מה הציל את המצב? צוות הרופאים המעולה שלנו, כי את המדינה סגרנו מצד אחד ומצד שני הביאו יהודים, אפילו לא תושבי ישראל ועוד החלטות".

יוכפז: המספרים ההיסטריים האלה, לטענתך, במסיבות העיתונאים כל ערב ב-21:00 של נתניהו - אתם יושבים בקוקפיט ואתה אומר לגנץ שהוא עובד עלינו?
"זה לא מסיבות עיתונאים, אבל במקביל יש פרופסורים אחרים שמדברים על מספרים אחרים והם צדקו".

יוכפז: בזמן אמת מה אמרת לגנץ?
"בזמן אמת, כן מה אמרנו? אמרנו נפעיל ועדות".

בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)
בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)

יוכפז: עכשיו זה לא חוכמה, מה אמרת בזמן אמת? שמנסים לעוות את התמונה כדי להרוויח פוליטית?
"בוודאי, הרי אנחנו אמרנו צריך ועדת קורונה בכנסת עוד בפברואר, עוד לפני הבחירות הקודמות. אנחנו הבנו שיש  פה אירוע שצריך לטפל בו, לא לזלזל בו. דרך אגב, הוא לא טיפל בזה עד הבחירות ואחרי הבחירות הפך למצב חירום, את הסוגייה אנחנו מכירים כבר מינואר, לכן הבנתי שזה מנוצל פוליטית".

יוכפז: זה מה שאמרת לגנץ?
"בוודאי".

יוכפז: מה אמר?
"הייתי חבר ועדת חוץ וביטחון".

יוכפז: כניסה לממשלה?
"הוא לא לקח את זה באופן כזה, ראינו צורך לתת מענה בריאותי וכלכלי. אתם מכירים את קמפיין הבחירות שלנו על פרשת 5000 שזה בעצם מערכת בריאות מורעבת".

יוכפז: אתה אומר לגנץ שמשחקים במספרים, מכניסים מדינה לפאניקה, יש אינטרסים ובכל זאת הוא נכנס?
"עוד לא הגענו לנכנס. אנחנו מדברים על תחילת האירוע, העניין של הנכנס, לא נכנס יותר מדי לפרטים כי ימים יגידו. לצערי, בנקודת זמן מסוימת כשאנחנו עם המנדט בידי בני גנץ להרכיב ממשלה, היינו 62 מנדטים לפני אורלי לוי ואחרי אורלי לוי 61 מנדטים, הכוח היה אצלנו, אמרנו בוא נפעיל את הכנסת, בוא נבחר את יו"ר הכנסת, בוא נניח את הצעות החוק שלא תהיה אפשרות לנתניהו אפשרות ללכת לבחירות רביעיות. כל השקר הזה של או אחדות או בחירות רביעיות הוא שקר, כי יכולנו למנוע את הבחירות הרביעיות כי הוא לא יכול להיבחר לראש הממשלה".

דוידוב: פעם ראשונה יש תאריך תפוגה לבנימין נתניהו ואת זה אף אחד אחר מלבד גנץ לא השיג? הוא גם אמר את זה וזה כתוב.
"ואת מאמינה שזה יקרה?".

דוידוב: אני שואלת אותך.
"אני ממש לא מאמין, אני לא חושב שבני גנץ מאמין ומישהו בחוסן לישראל מאמין. אף אחד לא מאמין".

יוכפז: הייתם קטני אמונה לכל הדרך, טעיתם בהכול. אמרתם שיהיו בחירות, שנתניהו יתקפל, שהוא לא יחתום עם גנץ על הסכם והכול קרה.
"לחתום על הסכם כניעה אין בעיה וזה מה שקרה כאן, כי כשאנחנו הקמנו את כחול לבן מתוך תחושת שליחות, אחרי שמדינת ישראל סטתה מהמסילה ומי שאחראי לסטייה הזאת זה בנימין נתניהו אישית, בגלל ההסתבכויות הפליליות. הוא הוביל אותנו לשלוש מערכות בחירות ולא אפשר להקים ממשלה למרות שניצחנו בבחירות השניות, חלק מזה כחולשה שלנו, כי החלו סימנים של אנשים שרוצים לזחול תחתיו במקום להקים ממשלה, אז לצערי הכלים היו בידנו כדי לאפשר ממשלת אחדות שמבוססת על כחול לבן והליכוד. מה שיש כרגע זה לא ממשלת אחדות, נתניהו בא עם כל גוש החרדים, תסתכלו על חלוקת התפקידים והג'ובים, זה לא ממשלת אחדות".

דוידוב: אתה חושב שהוא מאמין לנתניהו כמו שאתה מכיר את גנץ?
"את רואה את ההסכם ביניהם, בשביל שבני גנץ יעגן ויבטיח כל מיני דברים שינו פה חקיקת יסוד. זה נובע מכך שהוא מתייחס לבנימין נתניהו כמי שמכיר אותו, סלחו לי, כנוכל. כך הוא מתייחס אליו, זה ההסכם. פעם היה הסכם ממשלת אחדות בין שמיר לפרס. היה צריך לשנות חוקים? מנסים לעגן את זה, שום דבר לא יעזור משום שהכוח הוא בידי בנימין נתניהו, הוא יחליט אם ללכת לבחירות רביעיות בעוד כמה חודשים בהתאם לאינטרס שלו".

יוכפז:  אתה מרגיש שמרגע לרגע הוא נהיה ביבי?
"לא, לא, אני לא מגדיר הגדרות כאלה. בני גנץ הוא איש הגון".

יוכפז: מתכוון בזה שלא עמד בהבטחה העיקרית לבוחרים, עם הסיפור עם ינקלביץ', חלוקת התיקים?
"ממש לא, בנימין נתניהו הוא איש מושחת, בני גנץ לא. אבל בני גנץ קרס, אצל בני גנץ זה חולשה, זה מה שאני אומר בעניין".

יוכפז: אתם מיניתם אותו ליו"ר.
"מאחר ואני עזבתי את הליכוד בזמנו מתוך הבנה שיש לנו פה ראש ממשלה מושחת ושהוא צריך להסביר הרבה הסברים על הרבה פרשות".

יוכפז: אני מדבר על גנץ. אם הוא איש חלש למה בחרתם אותו? למה לא לפיד?
"אני חשבתי שנכון להקים כוח פוליטי שמאחד מספר כוחות כדי ליצור אלטרנטיבה שלטונית".

יוכפז: למה גנץ בראש?
"בני גנץ אז קיבל בסקרים יותר מאשר כל אחד אחר, לכן אמרנו אנחנו ניכנס תחתיו ונחזק אותו למרות שהוא חסר ניסיון פוליטי".

יוכפז: תמיד חשבת שהוא חלש?
"שמחתי שמהבחירות הראשונות לשניות הוא התחזק, בבחירות השניות התחלתי לחשוד שיש פה חולשה".

יוכפז: עברתם דרך ארוכה בצבא, אתה מכיר אותו עשרות שנים. 
"מה שבני גנץ עבר בשנה האחרונה, אני ראיתי איך הוא מתחזק, איך מגדל עור של פיל. נתניהו הפעיל נגדו מערכה שלמה של איומים, של חדירה לטלפון שלו, האיראנים זה לא האיראנים, זה אחרים חדרו, הכול איומים עליו ברמה האישית, ראיתי שהוא מתחזק. לצערי אחר כך ראיתי את הקריסה. חשבתי שנוכל בכל אופן להקים ממשלה, להיות לידו, לחזק אותו. לצערי הוא קרס".

דוידוב: טעיתם?
"בוודאי, בדיעבד טעינו".

יוכפז: בזה שהוא הנהיג?
"כן, עובדה שהוא קרס. איך אומרים הימאים? כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים. לצערי באתגר הגדול הזה של להוביל את העניין ולהקים ממשלה שמדינת ישראל ראויה לה - בזה הוא קרס, אתם רואים את המחיר. במקום ממשלת אחדות יש לנו ממשלת חסינות, ממשלת שחיתות".

דוידוב: בקווי היסוד זה לא מופיע, לא יהיה סיפוח?
"אפשר כבר לא לשאול שאלות לגבי נתניהו כי ברור לחלוטין, מ-2015 מה שמוביל אותו זה הדאגה לעצמו. יש לנו מיליון מובטלים, אלפי עצמאים, הם לא מעניינים אותו. תראו כמה כסף משקיעים בממשלה הזויה שרק תכפיל ותשלש את הבירוקרטיה".

יוכפז: סיפוח לא מעניין אותו?
"מה שמעניין אותו, הוא רוצה, בנימין נתניהו רוצה להימלט מספסל הנאשמים, בנימין נתניהו רוצה למנוע חקירות. תסתכלו על המתקפה על מנדלבליט, הוא גינה את זה? סיפר שגם הבן שלו מותקף".

יוכפז: הוא גינה את זה; דוידוב: מעט מדי.
"תסלחו לי, במדינה בה עיתונאים מסוימים מסתובבים מאובטחים כי הם מבקרים את בנימין נתניהו, שפרקליטים שמנהלים את התיקים שלנו מסתובבים מאובטחים, שמפכ"ל המשטרה הקודם מדווח שהחוקרים שלו טוענים שעוקבים אחריהם ובונים להם תיקים אישיים ועכשיו היועמ"ש לממשלה, והשופטים ובית המשפט העליון, זו המדינה בשבילה נלחמנו? זו המדינה שרצינו שתהיה פה? וכחול לבן הייתה אלטרנטיבה".

דוידוב: יש מתקפות ברשת גם כלפי נתניהו; גולן – פגיעה באדם?
"בכלל כל העניין של הסתה כך נתניהו בונה את הבייס הפוליטי שלו, יהודים ערבים, ימין שמאל, אשכנזים מזרחים, בייס פוליטי וקורא לזה ממשלת פיוס? מה קבינט הפיוס הזה יעשה שהוא ממשיך בהסתה והאנשים שלו מסיתים נגד כל מי שמאיים על שלטונו? אני לא תולה תקוות בממשלה לכן אנחנו חייבים ליצור פה אלטרנטיבה שלטונית".

יוכפז: חבירה שלכם עם ליברמן לקראת הבחירות הבאות?
"אני מאמין שיקרו הרבה דברים גם בתוך הקואליציה הזאת שהיא לא קואליציה טבעית, קואליציה מסוכסכת, קואליציה כמובן הזויה מבחינת חלוקת תיקים ופיצולים למיניהם".

דוידוב: איזה דברים למשל? מה אתה רואה שיקרה?
"יהיה פה משפט, אני מקווה שהיועמ"ש לממשלה לא יירתע מלחקור את האישור שהודה בזה נתניהו, על מכירת צוללות מתקדמות למצרים, נושא שעוד לא נחקר. ההתנהגות העבריינית שלו במערכת הבחירות במעשים עצמם וגם מי מממן את זה, הרבה סוגיות פתוחות".

יוכפז: "אנחנו באופוזיציה, אנחנו נהיה מתואמים. מטרתנו תהיה להפיל כמה שיותר מהר את הממשלה".

יוכפז: יש עתיד חוברים לישראל ביתנו?
"אני לא מדבר על משהו דומה לכחול לבן, יש לנו את ימינה באופוזיציה, גם את המשותפת. נצטרך לתאם את הפעילות בינינו".

יוכפז: איך תצביע בסיפוח?
"השאלות פשטניות מדי".

יוכפז: תסביר לי למה זה פשטני.
"אני כמו רבין בעד החלת ריבונות על בקעת הירדן ועל ההתיישבות. צריך לדבר על מה. אני לא מאמין שיהיה הסכם עם הפלסטינים בטווח נראה לעין. מצד שני אני לא רוצה מדינה דו לאומית".

יוכפז: מתווה טראמפ, נתניהו וגנץ מביאים את הסיפוח לכנסת, מהי החלטתך?
"קודם כל זה לא יכול להתבצע בהתעלמות מוחלטת מירדן ואני לא מדבר על הסכמה בין לאומית, רחבה. אני מדבר על זה שיש דרכים לדבר עם הירדנים".

דוידוב: כלומר, לא לפוצץ את ההסכם עם ירדן בשביל לחתום.
"אני אומר לכם, בסופו של דבר בקעת הירדן צריכה להיות בריבונות ישראלית .זה משרת גם אינטרס ירדני, רק צריך לדעת לנהל את זה. בנימין נתניהו הביא לשפל ביחסים בינינו ובין ירדן וחוסר אמון קיצוני, כתוצאה מהקשקשת הזאת שמכריזים על סיפוח לפני הבחירות השניות. בסוף מה יצא מזה? ספחת. אנחנו מדברים ואני אומר לכם שאפשר להגיע איתם להבנה שהם יסכימו לזה. לכן צריך לנהל את זה בתבונה ולא בתעלולים".

יוכפז: בלי שיסכימו אתה נגד?
"אני לא מחפש כותרת. אני יודע לנהל את המדיניות הזאת, עשיתי את זה גם כשר ביטחון ובתפקידים צבאיים באופן שמשמר את היחסים עם ירדן".

דוידוב: היו דיבורים עם ירדן...
"הירדנים עוד לפני שהם למדו את הלקח של המצרים, ברור לנו שהם מעדיפים את צה"ל מעבר לגבול. הם לא יגידו את זה באופן פומבי ולא יכריזו על זה אבל ברור שהם מעדיפים אותנו מאשר מליציות כאלה שיביאו להם צרות".