בימים בהם התרבות הישראלית נדחקה עמוק ורחוק אל סוף התור, ואף אחד כמעט לא מדבר על החזרה הצפויה לבמות, מעודד לגלות שהאופטימיות, או אולי הנאיביות, שורה על אחד ממוסדות התרבות החשובים - האופרה הישראלית, כשהיא מונחית ברוח האמרה הידועה: THE SHOW MUST GO ON - ההצגה חייבת להימשך. 

אמרה זו, שהיא האתוס של אמנויות הבמה, ניצבת מאחורי התוכנית המיוחדת שהכינה האופרה הישראלית לעונת 20/21 עם הפקות המותאמות למגבלות הקורונה.

"לאחר שבעה חודשים בהם ישבו בבית, עובדי האופרה משתוקקים לשוב וליצור. הסולנים, נגני התזמורת, מנהלי ההצגה, המלבישות, המאפרות אנשי התאורה והסאונד מוכנים להתחיל את העונה החדשה של האופרה, ורק מחכים לאור ירוק מממשלת ישראל לפתיחת בית האופרה, בהתאם למתווה התו הסגול למוסדות התרבות שאושר כבר בתחילת ספטמבר", אומר מנכ"ל האופרה, צח גרניט.

העונה החדשה כוללת שש הפקות שתוכננו במטרה לתת מענה אמנותי להנחיות הבריאותיות. אלה יהיו הפקות אופרה קצרות או מקוצרות שיתקיימו ללא הפסקה ועם מספר משתתפים מוגבל. ההפקות יעלו לבמה ללא מקהלה ועם תזמורת קטנה במטרה לשמור על מרחק בין הנגנים.

לדברי גרניט, ליצירת התוכנית החדשה גייסה האופרה לשורותיה את בכירי היוצרים ובהם חנן שניר, עידו ריקלין, רוני תורן, מיכאל קרמנקו, אבי יונה (במבי) בואנו ופליס רוס. בהפקות ישתתפו סולנים ישראלים מובילם ובהם הילה בג'ין, עודד רייך, אלה וסילביצקי, רחל פרנקל, יעל לויטה ואחרים.

בשלב הראשון לפתיחת אולמות התרבות יועלו שתי הפקות בפני קהל המונה 200 איש בלבד, שיישבו בסידור מיוחד של "אולם מופעים" על בימת האופרה הרחבה עצמה תוך שמירה על ריחוק חברתי.
ההפקות שיעלו הן "שיקוי אהבה" של דוניצטי בבימוי מחודש של עידו ריקלין ובניצוח של איתן שמייסר; "המדיום" מאת ג'אן קרלו מנוטי, שתעלה לראשונה על בימת האופרה הישראלית בבימויה של שירית לי וייס ובניהולה המוסיקלי של יעל קרת.

בהמשך העונה, כשניתן יהיה להגדיל את מספר הצופים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, תוסיף האופרה הישראלית  ותעלה עוד ארבע הפקות: "רומיאו ויוליה" – האופרה של בליני (I Capuleti ed i Montecchi) בבימויו של חנן שניר ובניצוחו של יובל צורן. שניר, שביים לפני 35 שנה את ההפקה הראשונה של האופרה הישראלית, חוזר אליה עם פרשנות מרתקת לסיפור השייקספירי הנודע. בתפקידים הראשיים: אלה וסילביצקי וטל ברגמן.

חנן שניר (צילום: תמיר נוי)
חנן שניר (צילום: תמיר נוי)

"האיטלקיה באלג'יר" - הקומדיה המשעשעת של רוסיני בבימויו של עידו ריקלין ובניצוחו של המנהל המוסיקלי של האופרה הישראלית,  מאסטרו דן אטינגר. בהפקה הזאת תהפוך במת האופרה לחוף ים שטוף שמש שבו מתרחשים תעלולי האוהבים של רוסיני. בתפקיד הראשי רחל פרנקל, ששבה לישראל לאחר תקופה ארוכה בה הופיעה בבית האופרה של וינה.

דן אטינגר (צילום: וילהלם בץ)
דן אטינגר (צילום: וילהלם בץ)

לצד ההפקות והעיבודים החדשים לאופרות הוותיקות, יועלו גם שתי יצירות ישראליות חדשות שהוזמנו במיוחד על ידי האופרה הישראלית: "אמהות" – אופרה מקורית חדשה מאת דוד זבה, מביאה לבמה את סיפורי ספר בראשית מנקודת ראותן של הנשים. אל ארבע האמהות מצטרפות הגר, בלהה, זלפה, אשת לוט ואשת פוטיפר. בימאית: שירית לי וייס והיא תועלה בשיתוף עם תיאטרון גשר.

חנוך לוין באופרה: מערכונים ושירים מאת חנוך לוין שהולחנו על ידי חמישה מלחינים ישראליים בליווי קטעים מחזותיו האהובים של לוין "יעקבי וליידנטל", "רווקים ורווקות", "סוחרי הגומי" ועוד, שמקבלת תפנית מצחיקה במפגש עם אמנות האופרה. במאי: עידו רוזנברג.

גרניט מסכם: "עם קבלת אישור הממשלה תפרסם האופרה את מועדי ההופעות של כל אחת מההפקות המתוכננות לעונה זו ותחל במכירת כרטיסים".