"לפני ארבעה חודשים, כשכל כולי בתוך משבר הקורונה, סגור בבית, מתוסכל, מבולבל, ללא תעסוקה, מצאתי את עצמי, כמו רבים אחרים, נשאב למערבולת של אי-ודאות, מתח וחרדה", מספר הזמר והיוצר האמוני יהושע לימוני. "זה היה כאילו שעמדתי מול צומת שכל הרחובות שלו ללא מוצא ואני עוד שנייה מתפוצץ. הרגשתי לחץ בחזה, עצבנות, עייפות והייתי כעיוור המהלך בחשכה".

התוצאה: "היום תקרא לי עם", שיר מרהיב שהוא לא רק מיזם ייחודי שנוצר מתוך תקופת הקורונה, אלא גם מסמך חשוב, המעיד על רוח התקופה.

לימוני הוא דוגמה מובהקת של יוצר מוכשר ורב פנים בעשייתו. שימו לב: כאן הוא מחבר השיר, כולל הלחן ההמנוני הסוחף שלו, התזמורת (פרט לשיתוף נגן גיטרה חשמלית), המעבד המוזיקלי וגם חתום על ההקלטה והמיקס ועל בימוי ועריכת הקליפ. אבל אין זו הצגת יחיד. לימוני שר את הפזמון ואת היתר משמיעים אנשים שאירח באולפן.

"חשבתי על משהו שייצר אווירה של אחדות", הוא מעיד. "ניסיתי כל מיני כיוונים וזה לא הלך עד שבעידוד הבמאית מוריה זרחיה עלה הרעיון של שיתוף העם בשיר. כן, העם, לאו דווקא מפורסמים. אולי עזרתי להם להיפתח, אבל שומעים אותם אומרים בשיר דברים שיצאו להם מהלב. רציתי שזה יהיה נקי ואותנטי. בתור מי שכותב לעצמי הכל, כאילו לקחתי צעד לאחור ושיתפתי דברי אחרים".

ה"אחרים" מציגים פסיפס מגוון - מדריך קרב מגע וזמרת, עורכת דין והייטקיסט, רופא ואומנית, בעל חנות טלפונים וקצין צה"ל. כולם רקמה אנושית אחד.

לאן אתה רוצה להגיע עם השיר?
"מטרת השיר היא ל'הרים' ולהשמיע קול מאחד, הנחוץ כל כך על רקע הפלגנות בעם ולהרבות אור. כלומר, במקום לצעוק על מה שחסר, להאיר מה שיש. זאת, למרות שכביכול קל יותר להתעסק עם מה שצהוב ועם החיכוכים והמחלוקת ואולי גם מוכר יותר".

לימוני, 49, זמר חוזר בתשובה, אחיה של שחקנית הקאמרי כנרת לימוני, נע בין העולמות. אם מצד אחד הוא כותב בשפת יום-יום חילונית, הקדושה נוכחת בשיריו. הוא גדל במשפחה עירונית בהרצליה, עירו גם כיום. בתקופת התיכון היה בגרעין המייסד של להקת "שפיות זמנית", שעם הסולנית מירה ליבה התפרסמה בלהיט המרגש "הקיץ האחרון".

לאחר שירות קרבי ב"מורן", לימוני, שהחל את הקריירה כמתופף, למד בהצטיינות מוזיקה ותופים בלוס-אנג'לס. תהליך החזרה בתשובה המורכב שלו החל שם תוך כדי קריאת הספר "אורחות צדיקים", שהתגלגל לידיו. בניגוד ללא מעט חוזרים בתשובה, המשיך עם שובו ארצה בפעילותו המוזיקלית הרגילה. לימוני נשוי להילה, ד"ר לספרות ואב לבת.

כשלימוני, שהוציא  ארבעה אלבומים, נשאל אם היותו מתופף משפיעה על המוזיקה שלו, הוא משיב: "זה ברור. מתופף זה מתופף. סוג של השקפת עולם. מה שלא אעשה, תמיד תהיה אצלי נוכחות של התופים".

ממה חיים כשאין הופעות?
"בשורה התחתונה - מחסדי השם. כמו כן, אני בסוג של חל"ת ממרכז המוזיקה ברעננה, שם אני מלמד. מבחינת העשייה הפרויקט סביב השיר 'היום תקרא לי עם' העסיק אותי בארבעת החודשים האחרונים מהבוקר עד הלילה".