לאחר שרשרת דחיות מיולי לאוגוסט לספטמבר, נקבע סוף סוף תאריך לפסטיבל הקולנוע ירושלים 2020  - ה-20-10 בדצמבר. ואולם כל עוד הקורונה כאן הפסטיבל יתקיים במהדורה מקוונת, מבלי לוותר על השאיפה לקיים הקרנות גם באולמות הקולנוע בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

בפסטיבל, בניהולם של ד"ר נועה רגב מנכ"לית סינמטק ירושלים והפסטיבל והמנהל האמנותי אלעד סמורזיק, ישתתפו כ-80 סרטים ממיטב היבול הקולנועי השנתי הישראלי והבינ"ל ויתקיימו במהלכו שש תחרויות: לקולנוע ישראלי עלילתי, לקולנוע ישראלי תיעודי, לקולנוע ישראלי קצר,לקולנוע ניסיוני, ותחרות בינלאומית לסרטי ביכורים).

"אין תחליף למפגש ממשי שמייצרים פסטיבלי הקולנוע בין קהל, יוצרים וקולנוע על המסך הגדול. ואולם, בתנאים המיוחדים של שנה זאת, מתוך מחויבות עמוקה לקהל שלנו וליוצרי הקולנוע בארץ ובעולם, החלטנו להגיש תוכנית משובחת עד הבית, ונמשיך לקוות שהנחיות משרד הבריאות יאפשרו לקיים את הפסטיבל גם באולמות", אמרה ד"ר נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים והפסטיבל.

את הפסטיבל יפתח הסרט "סאבלט" סרטו החדש של איתן פוקס ייפתח את הפסטיבל. בלב העלילה מובא סיפורו של מייקל, עיתונאי ה"ניו יורק טיימס", שנוחת בתל אביב להתאושש מטרגדיה משפחתית. במהלך שהותו בארץ הוא מסבלט את דירתו של תומר, קולנוען  צעיר, שמתנדב להכיר לו את תל אביב. המפגש עם תומר והאנרגיות של העיר מאוששים את מייקל ומשיבים לו את האמונה בחיים.

הסרט, שצולם ברחובות תל אביב, הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל "טרייבקה" 2020 (TriBeCa Film Festival) - פסטיבל סרטים אמריקאי שנוסד לאחר הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק, ביוזמם של ג'יין רוזנטל ורוברט דה נירו)  וזכה לשבחי המבקרים. התסריט נכתב במשותף על ידי איתן פוקס שזהו סרטו השביעי  ("פלורנטין", "שירת הסירנה" "יוסי וג'אגר" " ללכת על המים" ו"הבועה") עם העיתונאי איתי סגל ("ידיעות אחרונות") ומככבים בו השחקן האמריקאי ג׳ון בנג׳מין היקי ("האישה הטובה") והשחקן הישראלי ניב ניסים, שזהו לו תפקיד קולנועי ראשי ראשון. 

הסרט מיועד להגיע לבתי הקולנוע ברגע שיחזרו לפעול.

אתמול הוכרזו שמותיהם של 34 הסרטים הישראלים: מתוכם חמישה סרטים עלילתיים, שמונה סרטי תיעודה ו-21 סרטים קצרים - שיקחו חלק בתחרות הרשמית הישראלית של הפסטיבל.

שניים מחמשת הסרטים העלילתיים בתחרות זכו בסופ"ש האחרון בפרסי "אופיר" גם קטפו פרסים בפסטיבלים בינ"ל.

"אסיה", סרט הביכורים של רותי פרי בר ובכיכובן של שירה האס ואלונה איב שזכו בתשעה פרסי אופיר, ופרסים נוספים בפסטיבל "טרייבקה". במרכז העלילה סיפורה של אסיה, עולה וותיקה ואם חד הורית לוויקה בת ה-17 שמצבה הבריאותי מחייב את האם לקבל על עצמה לראשונה את האחריות לתפקיד האם ולדאוג לחיי בתה בזמן שעוד נותן להן יחד.

''אסיה'' (צילום: דניאלה נוביץ')
''אסיה'' (צילום: דניאלה נוביץ')

השני הוא הסרט העלילתי "הנה אנחנו" של הבמאי ניר ברגמן והתסריטאית דנה אידיסיס בכיכובם של שי אביבי ונועם אימבר. הסרט גרף ארבעה פסלונים בפרס "אופיר" עוסק גם הוא בקשר בין הורה לילדו. אהרון האב מקדיש את חייו לטיפול בבנו האוטיסט אורי, והשניים יוצאים למסע בריחה ברחבי הארץ המשנה את חייהם. הסרט זכה בפרס "חביב הקהל" בפסטיבל "מונפלייה" ונבחר לפסטיבל קאן.

שלושת הסרטים העלילתיים הנוספים הם "הלילה הזה" בבימויו של נדב שירמן על פי תסריט של בני ברבש ועוזי וייל ובכיכובה של אפרת בוימולד מתחולל בלילה של אירוע טרור בקיבוץ משגב עם באפריל 1980 כשחמישה מחבלים משתלטים על בית ילדים ולוקחים את הפעוטות כבני ערובה.

"מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" סרטו של התסריטאי והבמאי דני רוזנברג ובהשתתפותם המפתיעה של מארק רוזנבאום ורוני קובן המגלמים אב ובנו, המנסים באמצעות הקולנוע לעצור את הזמן, תוך מירוץ מקביל לבלימת  מחלתו של האב.

"שאיפה לחיים" סרטו של התסריטאי והבמאי מתן גוגנהיים ובהשתתפות שלמה בראבא, ג'וי ריגר, גדי יגיל, דבלה גליקמן ואחרים, מגולל את סיפורו של דב, אלמן קשיש שעובר לבית אבות בניגוד לרצונו ומנסה למצוא דרך חזרה אל ביתו תוך שהוא הופך לסוחר קנביס.

בשמונת הסרטים התיעודיים זוהרים שמות חשובים בתחום הדוקו ובהם:

"דני קרוון", סרטו של הבמאי ברק היימן, המתעד את דני קרוון, חתן פרס ישראל לאמנות, שבגילו המופלג 90, יוצא למסע רגשי ופוליטי בעקבות פסליו הסביבתיים הפזורים ברחבי העולם.

"הגורם האנושי", סרטו של הבמאי דרור מורה, המספק נקודת מבט ייחודית על המשא ומתן של ישראל עם מדינות ערב תוך התמקדות במתווכים האמריקאים ומגלה לצופים מה קרה כשקלינטון, ברק וערפאת היו לבד בחדר, מה הבטיח רבין לסורים ומה אמר המלך חוסיין לנתניהו שגרם לו להתקפל במו״מ עם הפלסטינים.

"המניע", סרטם של טלי שמש ואסף סודרי, חוזר לטבח שהתרחש בעין כרם, ירושלים בשנת 1986 ומנסה לפצח את השאלה מדוע נער בן 14 רצח בירי את אביו אמו ושתי אחיותיו.

''המניע'' (צילום: גבי בהרליה)
''המניע'' (צילום: גבי בהרליה)

"ילדים", סרטה של הבימאית עדה אושפיז מתלווה לחמישה פלסטינים ופלסטיניות ממזרח ירושלים וחברון בגילאי 17-6 ומתעד את חייהם של ילדי הדור השלישי והרביעי תחת כיבוש.

"מה היה קורה אילו? אהוד ברק על מלחמה ושלום". הבמאי הדוקומנטריסט רן טל  מציג את נקודת מבטו של אהוד ברק, 20 שנה לאחר כישלון קמפ דיוויד ולאחר שהפסיד את ראשות הממשלה, בשאלות על מלחמה ושלום, מידת השפעתו של מנהיג על המציאות מתוך מבט על ההיסטוריה ותהיה מה היה קורה אילו?

''מה היה קורה אילו? - אהוד ברק על מלחמה ושלום'' (צילום: תולי חן)
''מה היה קורה אילו? - אהוד ברק על מלחמה ושלום'' (צילום: תולי חן)

"מורנוב", סרטו של הבמאי חן שלח על שכונת מורנוב היום בוורשה שתחתיה קבורים חיים שלמים בהריסות של בתי ורחובות יהודיים שבמלחמת העולם היו לגטו ורשה.

"מרפסת", סרטו של אלעד דוידוביץ שיקוביץ' מתמקד בגבר צעיר שמשקיף ממרפסת על החברה הישראלית ואל תוך נפשו שלו, בתקופת הזמן הכי ישראלית בשנה: בין ימי הזיכרון ליום העצמאות.

"צלצולי פעמונים". הבמאי עופר פנחסוב חוזר בסרטו לשנת 1999 כשהמוסיקאית והזמרת אהובה עוזרי מקליטה לאחר 23 שנות שתיקה, אלבום חדש - "צלצולי פעמונים". הסרט שזור בקטעי ארכיון נדירים.

''צלצולי פעמונים'' (צילום: רונן ללנה)
''צלצולי פעמונים'' (צילום: רונן ללנה)

במסגרת תחרות הסרט הקצר יתמודדו לא פחות מ-21 סרטים, ובהם "המשימה חברון" של רונה סגל, "היינו פצצה מפורזת" בבימויו של דותן מורנו, "התאונה"  של הבמאי אמרי דקל-קדוש (סרטו "תמונת משפחתי בשנתי הי"ג" זכה במקום הראשון בתחרות הסרט הקצר בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2017), "ועכשיו לעצום עיניים" של תום נשר, ועוד רבים וטובים.

במסגרת הפסטיבל, אך מחוץ לתחרות תתקיים הקרנה מיוחדת של הסרט "ההתחלפות" - גירסת 2020, שיצר בימי הקורונה הבמאי ערן קולירין אותו הוא מקדיש לחברו גיל תורן ז"ל. "בחודשים האחרונים, אני סגור בבית, כשבחוץ המגיפה, התחלתי לשחק מחדש עם החומרים מההתחלפות ערכתי הוספתי מוסיקה, נהניתי מאד וגם צחקתי הרבה", אומר קולירין ומבהיר: "זו לא 'גרסת הבמאי' של הסרט. כל גרסה היא גרסת הבמאי. היא מה שהיה באותו הרגע. "ההתחלפות" הוא סרט על האפשרות להביט על דברים מחדש והאפשרות הזו תמיד קיימת".

הפסטיבל יינעל עם הקומדיה הרומנטית הצרפתית "סיפורי אהבה" ((Love Affair(s) של התסריטאי והבמאי עמנואל מורה ("שינוי כתובת"), העוקבת אחר דפנה (קמילה ג'ורדה) צעירה בחודש השלישי להריונה ובעודה ממתינה בבית נופש פסטורלי לשובו של בן זוגה מפריס. השניים משתפים זה את זו בחוויותיהם הרומנטיות.

''סיפורי אהבה'' (צילום: moby dick films)
''סיפורי אהבה'' (צילום: moby dick films)

בקרוב תתפרסם רשימת הסרטים הזרים שישתתפו בפסטיבל הקולנוע.

 ההקרנות הווירטואליות יתקיימו במערכת צפייה של חברת Shift72, אשר שימשה את הפסטיבלים המובילים בעולם ובהם פסטיבל ניו יורק ו-SXSW. סך הפרסים שיוענקו בתחרויות הפסטיבל מסתכם בכחצי מיליון שקלים.