בשנתו ה-22 פסטיבל הקולנוע היהודי שייפתח היום (רביעי) בסינמטק ירושלים ויימשך עד ה-22 בנובמבר, נאלץ גם הוא להתאים עצמו למגבלות הקורונה. במקום ליהנות בדרך אל הסינמטק מנופיו של גיא בן הינום, הצופים מוזמנים לצפות מהכורסה בבית בסרטים שיוקרנו באתר המקוון של סינמטק ירושלים.

תוכנית הפסטיבל כוללת מגוון נושאים בשאלות של זהות יהודית, אמונה ואורח חיים, היסטוריה, זיכרון, תרבות, השואה, החיים העכשוויים בישראל ובגולה והיחסים בין היהדות ודתות אחרות. הסרט שיפתח הערב את הפסטיבל הוא "חמוץ אמריקאי" בכיכובו של סת' רוגן. בנוסף יוקרנו בו סרטים ישראלים ובינלאומיים, עלילתיים ותיעודיים, בהם "לקדש את השקט" על תפקיד הוותיקן במלחמת העולם השניה; "המרגלות"' המביא את גבורתן של נשים אנגליות במלחמת העולם השניה. 

כמו כן יוקרנו סרטים על הוגים ואישים מהעולם היהודי, כמו "אלברט אינשטיין: מהפכן", "מודיליאני", "רות: השופטת גינצבורג במילותיה" ועוד. תוכנית ייחודית תוקדש לגאון מווילנה, במלאת 300 שנה להולדתו. 

אחת מנקודות השיא בפסטיבל תהיה הקרנת בכורה לרסטורציה של הסרט הישראלי "שחור" במלאת 25 שנה לצאתו לאקרנים. עוד יתקיימו פאנלים מקוונים עם יוצרים ושחקנים ובהם ג'סי אייזנברג כוכב הסרט "התנגדות". כמו כן, יוענק פרס "שומן"  לקולנוע יהודי עלילתי ודוקומנטרי  בסך 3000$.

"בימים מאתגרים אלו, הרגשנו שזה יהיה נכון ומשמעותי להציע לקהל חוויה תרבותית מובחרת, בה יוצגו מיטב הסרטים היהודיים של השנה החולפת", אומרת דניאלה תורג'מן המנהלת האמנותית של הפסטיבל. "הסרטים נבחרו בקפידה על ידי צוות של אוצרים. אנו מלאי תקווה שנוכל להיפגש פנים מול פנים במהדורה הבאה של הפסטיבל היהודי. עד אז, אנו מקווים לשמור על הקשר עם המנויים, הקהל והקהילה שתומכים במסירות בפסטיבל". מחיר הכרטיס - 20 שקלים בלבד.

אלברט איינשטיין: מהפכן

בימוי: ג'וליה ניומן

ארה"ב, 80 דקות

אלברט איינשטיין, אחד המדענים הנודעים בכל הזמנים, לא חסך דעתו גם על נושאים שאינם מדעיים, החל מזכויות נשים, גזענות, הגירה, צידוד בבקרת נשק גרעיני ועוד.  דמותו של איינשטיין של גאון חביב ומפוזר חוטאת ליכולות שהיו לו ופעילותו לטובת שינויים חברתיים וכאקטיביסט פוליטי. בעזרת אוצר בלום של קטעי ארכיון נדירים, התכתבויות, וראיונות חדשים ומאירי עיניים, הבמאית ג'וליה ניומן מציגה נקודת מבט שונה על דמותו של הגאון היהודי, שבה תרומתו החברתית והפוליטית לא נופלת מתרומתו פורצת הדרך למדע. (אנגלית, תרגום לעברית)

המרגלות

בימוי: לידיה דין פילצ'ר

ארה"ב 2020, 124 דקות

סיפורן של שלוש נשים בריטיות הגיבורות הנסתרות של המלחמה שגוייסו על מנהלת המבצעים המיוחדים של צ'רצ'יל לרגל בעומק שטח האוייב בצרפת:  ורה אטקינס, פליטה יהודייה שהפכה לספימאסטר מפורסמת והיתה אחראית על מערך גיוס המרגלים של מנהלת המבצעים המיוחדים. וירג'יניה הול, עיתונאית אמריקאית, שלמרות נכותה היתה חלוצה בתחומה ונחשבה למרגלת המסוכנת ביותר בעיני השלטון הנאצי. ו-נור אינייאט קאהן, קצינת תקשורת ממוצא הודי ופציפיסטית מושבעת. 

המשימה שהוטלה עליהן: לחבל ולערער את יציבות השלטון הנאצי ולעזור לבנות את תנועת ההתנגדות בצרפת הכבושה. (אנגלית, תרגום לעברית).

''המרגלות'' (צילום: courtesy of Signature Entertainment UK )
''המרגלות'' (צילום: courtesy of Signature Entertainment UK )

הצייר

בימוי: בילי מינץ

קנדה 2020, 95 דקות

מגיל צעיר ריחף מעל רומן לפשין סודו של סבו המנוח, באשר לגורלם של אלפי יצירות אמנות שסבו צייר ונעלמו ללא עקבות, לפחות כך סבר. והוא חש שזה התפקיד שלו להציל את שמו הטוב ומורשתו האמנותית של הסב. 

פענוח התעלומה מעמת אותו עם בני משפחתו, שרוצים לשמור על תיבת הפנדורה הזו נעולה, ולאתר את האיש הידוע לשמצה, שלתחושתו של רומן ניצל את סבו כשזה היה עולה חדש ונואש. הסרט מצטרף למסע בלתי יאומן, מלא פיתולים והפתעות, עובר דרך שלוש יבשות וחמש מדינות. זהו סיפור על משפחה, הגירה, אמנות וניצול. (אנגלית ורוסית, תרגום לעברית ולאנגלית). 

התנגדות

בימוי: ג'ונתן ינקובוביץ'

בריטניה, צרפת, גרמניה, ארה"ב 2020, 120 דקות. (אנגלית, תרגום לעברית).

מרסל מרסו התפרסם בכל העולם בזכות כשרו הפנטומימה. אך לפני שהיה ל'מרסל מרסו', הוא היה מרסל מאנגל, שחקן יהודי שהצטרף לתנועת ההתנגדות בצרפת והציל את חייהם של אלפי ילדים יהודים יתומים מידי הנאצים. חייו עוברים מהפך כשהוא מגויס לרזיסטנס, תנועת ההתנגדות הצרפתית. כאן הוא נדרש ללמד את הילדים היתומים כיצד לשרוד במציאות הבלתי אפשרית והמבעיתה של השואה, כישורי המשחק שלו ניצבים בפני המבחן האולטימטיבי. בהתבסס על סיפור אמיתי מעורר השראה.

ג'סי אייזנברג מככב בדרמה סוחפת על גיבור שבחירותיו האלטרואיסטיות שינו את חייהם של רבבות. 

הסרט יעלה ב-26.11 ב-VOD של הוט טלקום, פרטנר ו-YES

ג'סי אייזנברג ב''התנגדות'' (צילום: באדיבות פורום פילם)
ג'סי אייזנברג ב''התנגדות'' (צילום: באדיבות פורום פילם)

זיכרון הוא המולדת

בימוי: ג'ונתן דורנד

קנדה, 2019, 90 דק'

בשנים 1942 ועד 1952, כ-18,000 נשים וילדים פולנים חיו ברחבי אפריקה כפליטי מלחמת העולם השנייה. בשנת 1940 הוגלו ממזרח פולין לסיביר, טרם הגיעם במסע מפרך למחנות פליטים במזרח אפריקה. בזקנתן מנסות הנשים הפולניות לתהות אחר ילדותן שעלתה על כל דמיון וגם על היעלמותו של הפרק אפוף המסתורין הזה מספרי ההיסטוריה. 

הסרט משלב ראיונות, חומרי ארכיון, קטעי חדשות ממלחמת העולם השנייה, תמונות אישיות וסרטים ביתיים. איסוף בן עשר שנים ממנו הרכיב הבמאי גם את שורשי משפחתו.

(אנגלית, פולנית, סווהילית ובלורוסית, תרגום לעברית). בתמיכת שגרירות קנדה בישראל.

חמוץ אמריקאי – סרט פתיחת הפסטיבל . באדיבות וורנר ברד'רס

ארה"ב  2020, 90 דקות. (אנגלית, תרגום לעברית)

בימוי: ברנדון טרוסט

משחק: סת' רוגן, שרה סנוק

ב-1919 הרשל ושרה גרינבאום בורחים ממזרח אירופה כשהם מקווים לעתיד ורוד באמריקה בה יצליחו לגדל דורות של יהודים גאים. קורה מה שקורה, והרשל מתעורר מאה שנה מאוחר יותר ומגלה בברוקלין את נינו, בן גרינבאום, חנון מחשבים קצת מתוסבך. 

כשהוא חמוש במתכון לחמוצים ומערכת ערכים מסורתית, מנסה הרשל לשרוד במאה ה-21. "חמוץ אמריקאי" היא קומדיה מוצלחת שנעה בחן בין הומור ישיר לסאטירה מתוחכמת הבודקת את גבולות הסובלנות והתקינות הפוליטית. קווי העלילה המעמתים בין הרשל לבן, חובטים בלא מעט מסימני הזמן הנוכחי והופעתו של סת' רוגן בתפקיד הכפול מעניקה לסרט שילוב מדויק של פאתטיות ואנושיות. התוצאה המהנה מתגלה כסרט רלוונטי, חמוץ מתוק, שלא מתבייש לשאול ולענות על השאלה מה פירוש להיות יהודי בימינו. 

לקדש את השקט

72 דק', ארה"ב, 2019

בימוי: סטיבן פרסמן

סרט דוקומנטרי מעורר מחשבה הדן בשאלה מה היה תפקיד הכנסייה בעליית התנועה הנאצית והתפשטות האנטישמיות ברחבי אירופה. איזה תפקיד מילא הוותיקן בנסיקתו של אדולף היטלר וצמחיתה של גרמניה הנאצית בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה? 

כמו גם כיצד הגיב האפיפיור לזוועות השואה? הסרט מספר את הסיפור הבלתי תפס של תפקיד הותיקן וליתר דיוק את היעדרו במהלך המלחמה והשנים שקדמו לה.

מיר קומען אן (רסטורציה 2k)

62 דקות, פולין 

בימוי: אלכסנדר פורד

תיעוד נדיר של חיי היהודים בפולין בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה, הסרט הופק לצרכי גיוס כספים עבור בית ההבראה ע"ש מדם שבפרברי ורשה, קליניקה שנתמכה על ידי האיגוד הכללי של הפועלים היהודים ושדאגה לרווחתם של כ-10,000 ילדים עניים בין השנים 1926-1939. במרכז הסרט, שלושה ילדים שמגיעים לבית ההבראה ותהליך התמודדותם עם בעיותיהם הרגשיות. ( פולנית, תרגום לעברית). תודה מיוחדת למכון הפולני.   

תערוכות על המסך: לוסיאן פרויד - דיוקן עצמי

85 דקות, בריטניה 2020 (אנגלית, תרגום לעברית).

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

בפעם הראשונה בהיסטוריה, האקדמיה המלכותית לאמנות, בשיתוף המוזיאון לאמנות בבוסטון, ערכה תערוכה מקיפה של הדיוקנאות העצמיים של לוסיאן פרויד. התערוכה הציגה עשרות ציורים, הדפסים ורישומים שבהם המאסטר של האמנות המודרנית הבריטית הפנה את מבטו המסקרן אל עבר עצמו בהיותו אחד מהאמנים הנערצים בכל הזמנים, ואחד מהציירים הבודדים במאה ה-20 שעסק בסוגת הדיוקן העצמי בצורה רציפה. 

מודיליאני

בימוי: ואלריה פאריסי

איטליה 2020, 90 דקות. (אנגלית, צרפתית ואיטלקית, תרגום לעברית ולאנגלית). תודה למכון האיטלקי לתרבות בישראל

במלאת מאה שנה למותו של אמדאו מודיליאני (1884-1920), סרט תיעודי  המתחקה אחר סיפור חייו ויצירותיו של הצייר האוונגרד, שהפך לאמן עכשווי קלאסי אהוב ומושא לחיקוי. מודליאני נולד בליבורנו שבטוסקנה, בן רביעי למשפחת דדו או מודי היהודית וחי חיים קצרים וסוערים. 

לצד ראיונות עם מומחים וסגמנטים מיחסיו האישיים עם הנשים שהיוו השראה לעבודותיו המפורסמות (ז'אן אבוטרן, אנה אחמטובה וביאטריס הסטינגס), "מודיליאני" חוזר אל האתרים בהם ביקר: ונציה החדשה בליבורנו, בית הכנסת, השוק המרכזי, ההרים בהם מצא את אבן החול והשיש עבור פסליו. הסרט לוקח את הצופים לסיור באולמות המועשרים ביצירות במוזיאון האלברטינה בווינה, בתערוכה המפוארת המוקדשת לאמן במוזיאון העירוני של ליבורנו, בגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון ובמוזיאונים הגדולים ואוספי האמנות בפריז. 

מוות פרטי

בימוי: מריאנה בר

ישראל, 2019, 58 דקות

סיפור אהבה גדול מהחיים של חיה שרייבר, דור שישי ליהודי יפו, וטוואפיק חנניה, ערבי ירושלמי ונוצרי-אורתודוקסי, אי שם בשנות השלושים של המאה הקודמת בירושלים. טוואפיק חנניה היה  איש אמיד, מהאריסטוקרטיה הערבית של ירושלים. חיה היתה גננת ממשפחה יהודית-אורתודוקסית. בעזרת חומרי ארכיון נדירים, קטעי סרטים שחנניה צילם בשנות השלושים וראיונות עם היסטוריונים ובני משפחה, הסרט מתעד את החיים בירושלים בתקופת המנדט הבריטי בשילוב סיפור האהבה היחודי.

שחור (ישראל 1995) קלאסיקה – רסטורציה 

100 דקות

בימוי: שמואל הספרי על פי תסריט של חנה אזולאי הספרי

סרטה של חנה אזולאי־הספרי עוסק בהתמודדותה של רחל, צברית בת 13, בשדים האופפים את חיי משפחתה שעלתה ממרוקו, בישראל של שנות השבעים. כשפים ("שחורים") הם הפתרון לכל בעיה בחיי היומיום של המשפחה. בלב הסיפור מסתתר חטא כבד המעיב על חיי הגיבורה ורודף אותה אל ההווה. סיפורה החצי דמיוני של חנה אזולאי־ הספרי, עוסק בצורה אמיצה בשאלות של זהות והשלמה עצמית ומחדש את שיח הזהויות בחברה הישראלית באמצעים קולנועיים פנטסטיים ומורכבים.

הסרט  זכה ב-6 פרסי אופיר 1994, והוקרן בעשרות פסטיבלי קולנוע בינלאומיים.

הקרנתו בפסטיבל לאחר תהליך רסטורציה והמרה לעותק דיגיטלי (עברית ומרוקאית, תרגום לעברית)

''שחור'' (צילום: יוני המנחם)
''שחור'' (צילום: יוני המנחם)

שבעה בייבי

בימוי: אמה סליגמן

ארה"ב, 77 דקות

צעירה מגיעה לשבעה ביחד עם הוריה הנוירוטיים. שם היא פוגשת מושא אהבה אסור, גבר לו העניקה ״שירותים״ באותו הבוקר, ועוד אינספור בני משפחה, מכרים ודמויות בלתי נשכחות. מה כבר יכול להשתבש? 

הבימאית הצעירה והמפתיעה אמה סליגמן מציעה מבט הומוריסטי, אם לא מבעית, על כל מה שיכול לקרות וקורה בסצנה הכה מוכרת לכולנו השבעה.  (אנגלית, תרגום לעברית).

הבית ברחוב ואנזה

בימוי: פולי מרטינז קפלון

ארגנטינה/גרמניה 2020, 70 דקות

הבמאית עטורת הפרסים, פולי מרטינז קפלון, צללה אל נבכי ההיסטוריה המשפחתית שלה, ומתוך אלבומי התמונות המשפחתיים וסרטי 8 מ"מ, התגלו לה תמונות נשכחות של רב-סבה, פילוסוף יהודי-גרמני שנרדף על ידי הנאצים. כדי להציל את משפחתו, הוא ברח מברלין ועבר למצרים, ומשם לשוויץ, עד שנחת בארגנטינה, אך גם שם נאלצה המשפחה להסתיר את זהותה היהודית זאת כדי לזכות באישורי הכניסה למדינה מידי הכנסייה. שאלות של זהות, תעצומות נפש, חמלה ומצבם של העקורים צצות.

שמונים שנה לאחר שרב-סבה נמלט מגרמניה, פולי חוזרת אל בית המשפחה ברחוב ואנזה, מרחק צעדים אחדים מהמקום בו הוחלט על "הפתרון הסופי". (ספרדית ואנגלית, תרגום לעברית ולאנגלית)

השיעור

בימוי: אלנה הורן

גרמניה, 2020, 60 דקות

בגיל 14, כל בן ובת נוער בגרמניה מחויבים להשתתף במערך שיעורים על השואה. הבמאית אלנה הורן חוזרת אל עיירת ילדותה כאן היא מתלווה לארבעה בני נוער שמשתתפים בשיעורים אלו, נחשפים בחלקם לראשונה ונה לזוועות השואה. הסרט, שצולם במשך חמש שנים (מ-2014 ועד ל-2019), מהווה צוהר לעמדות חברתיות ופוליטיות שורשיות בגרמניה על רקע עליתו המחודשת של הימין הקיצוני, שנאת זרים והזיכרון הקולקטיבי הרעוע של ההיסטוריה. באמצעות צילומי ארכיון נדירים של מערכת החינוך בגרמניה הנאצית המשולבים עם צילומי הלימודים העכשוויים, "השיעור" מבליט כיצד חינוך יכול להפוך בקלות לכלי צבאי. הסרט מהווה שיעור מרתק בהיסטוריה ותמרור אזהרה לעולם. (גרמנית, תרגום לעברית ולאנגלית).