"אני מוכן ומזומן, אבל כמה זמן עוד ייקח? עד שלוחצים על הכפתור, ואז הכול כבר נשכח?": המשורר וחתן חתן פרס ישראל, נתן זך, הלך לעולמו היום (שישי) כשהוא בן 89. בנו ״המאומץ״ של נתן זך, עידו אסיף, ספד לו הבוקר וסיפר: "אהבתי אותו מאוד. אני חסר אותו ואחסר אותו כל חיי".

"אחרי כמעט 70 שנות יצירה הלך היום לעולמו המשורר, המתרגם, הפזמונאי והיוצר נתן זך", ספד לו שר החינוך, יואב גלאנט (הליכוד) והוסיף כי "שיריו ויצירותיו הם נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. כל תלמיד ותלמידת תיכון לומדים לפחות יצירה אחת שלו בבחינת הבגרות בספרות, וכך זוכים להתוודע למילים היפות והחכמות שכתב לאורך השנים".

נתן זך  (צילום: יוסי אלוני)
נתן זך (צילום: יוסי אלוני)

גם שר התרבות, חילי טרופר (כחול-לבן) כתב לזכרו: "צר לי על לכתו של נתן זך, חתן פרס ישראל לספרות ומגדולי המשוררים הישראלים. זך היה מהמשוררים החשובים שידעה ישראל והשפעתו העצומה על התרבות הישראלית והזמר העברי תישמר לדורות". עוד הוסיף טרופר כי "כולנו זקוקים לחסד, איך זה שכוכב אחד לבד מעז, כי האדם עץ השדה ועוד שורות רבות כבר הפכו לאבני יסוד בשפה העברית ובתרבות הישראלית הודות לגאונותו של זך".

זך, שנחשב לאחד מהפזמונאים פורצי הדרך בשירה העברית ולאחד המשוררים החשובים ביותר בדורנו, הותיר מאחוריו מורשת ארוכה של שירים מקוריים ומתורגמים, ספרים ומחזות. בין שיריו הבולטים של זך ז"ל, ניתן למצוא את היצירות: "איך זה שכוכב", "ציפור שנייה" וכמובן את פזמונו המוכר ביותר "כי האדם הוא עץ השדה" אותו ביצעו בין היתר נורית גלרון ושלום חנוך. 

25 שנים בדיוק חלפו מאז קיבל המשורר הוותיק את התואר חתן פרס ישראל. כמו כן, זכה זך בפרסים מכובדים נוספים, בהם: פרס ביאליק לספרות, פרס מפעל חיים בשירה מטעם אוניברסיטת בר-אילן, אקו"ם לשנת תשס"ג על מפעל חיים בזמר העברי ובפרס הבינלאומי באיטליה לשירה.

נתן זך (צילום: פלאש 90)
נתן זך (צילום: פלאש 90)

זך, שנולד בשנת 1930 בברלין לאב יהודי ולאם איטלקייה, עלה לארץ ישראל ב-1936 ושירת בצה"ל בעת מלחמת הקוממיות. אוסף שיריו הראשון של זך יצא לאור ב-1953 בקובץ "בשלושה" בשיתוף עם משה דור ואריה סיון. במעלה דרכו החל זך לעסוק גם בביקורת ספורות. מאמרו "הרהורים על שירת אלתרמן", שנחשב בזמנו למרד של ממש בפאתוס של המשוררים הציונים.

נתן זך, 1989 (צילום: יוסי אלוני)
נתן זך, 1989 (צילום: יוסי אלוני)

מאמרו כלל מתקפה יוצאת דופן נגד נתן אלתרמן, שהיה המשורר של הפלמ"ח ואחת הדמויות הבולטות בקרב המשוררים הציונים. כמו כן, במקביל לכתיבתו הענפה, החל זך בקריירה אקדמית עם תום שירותו הצבאי ולמד פילוסופיה, מדעי המדינה וספרות באוניברסיטה העברית בירושלים, ולאחר מכן עבר להתגורר באנגליה שם השלים את הדוקטורט עליו עבד באותה התקופה. 

נתן זך חותם על טופס הרשמה למפלגת העבודה (צילום: יהונתן שאול)
נתן זך חותם על טופס הרשמה למפלגת העבודה (צילום: יהונתן שאול)

כידוע, לא אחת ספג נתן זך ביקורת חריפה על דעותיו ועמדותיו הפוליטיות, אותם לא היסס להביע פעם אחר פעם. "אנחנו והערבים החמצנו את ההזדמנויות שלנו", אמר זך בשנת 2010 ביחס לסכסוך היהודי-ערבי, "הם החמיצו בטיפשות שלהם ב-1948, ואנו בכל השנים לאחר מכן. יש לי חשש כבד שהמדינה הזו תפסיק להתקיים בעוד 50 שנה אם לא לפני זה, ובינתיים תהיה מלחמה אחרי מלחמה".

כמו כן, בשנת 2014, זך פרסם בעיתון הארץ מודעת הזדהות עם דברי אבו מאזן, שלפיהם ישראל ביצעה רצח עם בעזה במהלך מבצע צוק איתן: ""אוי ווי, תסתכל על המפה פעם, עטפו אותם. מסביב לעזה הקטנה הנמושה העלובה שהשתלטו עליה אנשי חמאס, הקימו רשת של קיבוצים. למה דווקא שמה? הנגב גדול"