הסיכוי שתכירו את העובדה הזו קטן מהסיכוי שהצלחתם לזהות מיהי השפירית המסתורית אמש ב"זמר במסכה", אבל היום (30.9) חוגגים בעולם את יום הפודקאסטים הבינלאומי! אני אומרת 'חוגגים' בידיעה גמורה שאין אף חגיגה בנושא בכל רחבי הגלובוס לנוכח אירועים מעט גדולים יותר שמתרחשים כעת בעולם, אבל, כאן ב"הפודקאסטיה" לא אפסח על יום חג זה. 

לכן, השבוע אניח את תעשיית הפודקאסטים הישראלית בצד (רק השבוע!) ואצלול אל הטופ שבתעשייה העולמית. נקודה חשובה: היות וריבוי הפלטפורמות מקשה על קבלת נתונים מדויקים בדירוג ההסכתים המושמעים, ליקטתי מבין 50 המובילים את הטובים, המעניינים והמיוחדים ביותר – שאם אתם לא נרתעים מהאנגלית והמבטא האמריקאי, ממש לא כדאי לכם להחמיץ:

1. My Favorite Murder" / Karen Kilgariff and Georgia Hardstark"

קארן כילגאריף וג'ורגייה הרדסטרק הן שתי יוצרות וקומיקאיות אמריקאיות אשר פיצחו את השיטה: מאז שנת 2016 הן מגישות יחד הסכת פשע ששבר כמעט כל שיא האזנות אפשרי וצועד בצמרת טבלת ההשמעות באין ספור פלטפורמות מדיה. השתיים צברו קהל תומכים ענק גם 'בעולם האמיתי' שמתמיד אף להופעות החיות שלהן מסביב לעולם (בשגרה בלי קורונה, כמובן). 

אמנם הסכתי פשע יש בשפע, ובארה"ב בפרט, אבל היותן שתי נשים קומיקאיות המתבלות הומור ללא הפסקה בין פרשות הפשע – יוצרת נוסחה המשלבת תמהיל נכון בין מעורבות הקהל, שמשתף גם בסיפורי פשע משלו, לבין הדינמיקה וההרמוניה הנהדרת והמצחיקה בין השתיים. כך, הצליחו צמד היוצרות לסחוף אחריהם את האמריקאים, ובעקבותיהם – את העולם כולו. 

מגישות My Favorite Murder (צילום: צילום מסך)
מגישות My Favorite Murder (צילום: צילום מסך)

2. The Joe Rogan Experience" / Joe Rogan"

חשיבות הפודקאסט של רוגן בתעשיית הפודקאסטים העולמית הוא כמו זה של קוקה קולה בתעשיית המשקאות. בקיצור, סנסציה. למי שטרם הכיר – ג'ו רוגן הוא קומיקאי, שחקן, פרשן ספורט ופודקאסטר וותיק שמגיש את הפודקאסט שלו כבר ב-2009. מאז, מעל 1500 פרקים הושקו ובהם הוא מארח אמנים, מומחים, ספורטאים ומנהיגים כמעט מכל תחום אפשרי: מברני סנדרס דרך מיילי סיירוס, מייק טייסון, אילון מאסק, לאנס ארמסטרונג והרשימה עוד ארוכה.

כל פרק אורך בין שעתיים לשלוש, נצח במובני פודקאסט, אך המותג עושה את שלו ואם כיכוב מתמיד בטבלאות ההשמעה לא מרשים אתכם – מה תגידו על זה שבמאי האחרון ספוטיפיי רכשה את הזכויות הבלעדיות להשמעת פרקיו ב-100 מיליון דולר? בהסכתו, רוגן מצליח לשמור על מינון שווה של רצינות והומור, וסוחף את המרואיינים לשיחת נפש עמוקה ומעניינת. אם אחד מהאורחים שהגיעו אליו מרתק אתכם, אל תפספסו את ההזדמנות להכיר אותו עד נבכי נשמתו דרך הפודקאסט יוצא הדופן הזה.

3. The Daily" / New York Times"

כל יום ב-06:00. כל יום בשלוש השנים האחרונות מפרסם הניו-יורק טיימס פרק בפודקאסט היומי שלו, העוסק במה שעבר על אמריקה ב-24 השעות האחרונות. מהתמודדות המורות עם משבר הקורונה, דרך טראמפ ומעלליו, הארווי ויינשטיין, צוקרברג וכל אירוע כזה או אחר שמשפיע על החיים האמריקאים או מעסיק אותם.

את ההסכת מגיש מייקל ברברו, עיתונאי ב-NYTimes אך בכל פרק הוא מארח ו'משתמש' בנבחרת העיתונאים הרחבה של המגזין הנחשב שפרוסים ברחבי העולם, ומדווחים מכל פינה בו. מה שאני אוהבת בעיקר ב"דיילי", הוא את שילוב קטעי הקול המגיעים מהשטח, שנוסכים בפודקאסט אותנטיות רבה המעצימה את הנושאים המדוברים. 

בעידן בו אנחנו ניזונים מחדשות באין ספור אמצעי תקשורת, המוטים מכאן ומכאן, פרקים קצרים ותמציתיים המכילים סיפורים וקולות אנושיים וכנים, מהצד השני של העולם, מצליחים להביא את הבשורה האמיתית ממש כפי שהיא, ולכך – אין באמת תחליף.

ועוד שניים שאתם ממש חייבים להכיר:

· Song Exploder" / Hrishikesh Hirway"

הוא עדיין לא מככב בראש טבלת ההאזנות אבל בתוך מכורה למוזיקה, ועוד יותר לסיפורים מאחורי השירים – לא אוכל לתאר כמה התרגשתי כשגיליתי את הפודקאסט הזה. בשש השנים האחרונות מארח יוצר התוכן רישיקש הירווי זמרים ולהקות בסדר גודל בינלאומי לשיחה אינטימית על השירים והלהיטים שיצרו בעצמם. מסלינה גומז דרך U2, Mumford&Sons, Tame Impala, alt-J ועוד, מאמת אותם הירווי עם המילים והלחן שיצרו – ואנחנו נחשפים לפיסה אמיתית, מרגשת, חד פעמית ונטולת כל פילטר אינסטגרמי – מנפשם של האמנים הגדולים בעולם. ואגב, ב02.10 עולה בנפליקס סדרת דוקו הנושאת את אותו השם התספר את הסודות הגדולים מאחורי יוצר המילטון, אלישיה קיז, R.E.M ועוד. אני כבר לא יכולה לחכות!

· Conan O'Brien Needs a Friend" / Conan O'Brien" 

ארצות הברית עוקפת אותנו בהרבה דברים, אין ספק, אך בדבר אחד היא משאירה לנו אבק של ממש – הידוענים והמפורסמים שחיים בה. בזמן שאנחנו נאחזים בכל הצלחה של גל גדות כאילו מדובר בהמצאת ה-USB, אמריקה מתגאה בארסנל רחב של ידוענים, וכישרונות על שידועים בכל הגלקסיה, וההיכרות עמם מתחילה ונגמרת בדרך כלל באייטם לא מבוסס בגיא פינס או בסטורי שהם מעלים לאינסטגרם.

לכן, אחתום את טור ההסכתים העולמי בפודקאסט שמצליח לגשר על 15 שעות הטיסה ליבשת, ומצליחים לגרום גם לסלבז הגדולים בעולם להרגיש קרובים מתמיד:  הקומיקאי ומגיש הטלוויזיה הותיק (שגם ביקר בארץ לא מזמן!), פצח לפני שנתיים בפודקאסט שמטרתו להכיר חברים. ובכן, לא נראה לי שאוברייאן זקוק לחברים חדשים, אבל לפחות במסע הזה אנחנו זוכים לשיחות מרתקות ומצחיקות עם כוכבי על כמו טום הנקס, איימי שומר וג'ים קארי. סמכו על אוברייאן שיהיה מופרע, קיצוני ושווה כל רגע.