נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי הודו וסין עשוית להתחיל לייצר את החיסון הרוסי "ספוטניק 5" לקורונה. פוטין הציע גם להאיץ את הקמת מרכזי מחקר החיסונים למדינות ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, כך דווח היום (שלישי) על ידי סוכנות הידיעות הרוסית. אתמול אף קיים ראש הממשלה נתניהו מסיבת עיתונאים ובפתח דבריו הודיע כי שוחח פוטין על האפשרות לרכוש את החיסון בעוד מספר חודשים.

מתנדבים מקבלים את החיסון ברוסיה. צילום: רויטרס

כזכור, לפני מספר ימים דיווחה רוסיה כי החיסון הוכח כיעיל ב-92% לנוכח תוצאות הביניים של השלב השלישי. שלב זה נוסה על יותר מ-16 אלף משתתפים, וגם על עשרת אלפים בני אדם המוגדרים בסיכון גבוה. מפתחי החיסון טענו כי עד כה, לא התגלו תופעות לוואי בקרב אלו שנוסה עליהם.

רוסיה הייתה הראשונה להודיע על פיתוח חיסון לקורונה, שקיבל אישור רגולטורי ואף נעשה בשיתוף בית החולים הדסה בירושלים, כבר בחודש אוגוסט. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע כי "החיסון עובד בצורה יעילה למדי ועבר את כל הבדיקות הדרושות".

עם הידיעה על המירוץ לחיסון, ציין פוטין כי הכוונה היא להתחיל בשיווק החיסון ב-1 בינואר 2021. באותו הזמן, הוא אף חשף כי גם בתו הייתה בין אלו שהשתתפו בניסויים במסגרת פיתוח החיסון: "טמפרטורת הגוף שלה עלתה במעט, אך היא מרגישה טוב יותר עכשיו".

במקביל לכך, הודיעו גם חברות מודרנה ופייזר האמריקאיות כי החיסון שהן מפתחת הוכח כיעיל ב-90-95 אחוזים מהמקרים. ממשלת ישראל עם משרד הבריאות ניהלו מגעים על מנת לשים ידם על החיסון המסתמן כאיכותי במיוחד. בישראל, התחיל לפני כשבועיים שלב הניסויים בבני אדם בפיתוח החיסון של המרכז הביולוגי, אולם מסתמן כי ייקח עוד זמן רב בטרם יהיה מוכן להפצה.