יו''ר ועדת חוץ וביטחון, ח''כ צבי האוזר פנה אמש (חמישי) לשר הבריאות יולי אדלשטיין לאחר שפרטיהם של כ-140 אלף חולי קורונה הועברו לשירותי הביטחון הכללי, מבלי שהודעה על כך נמסרה לחולים כמתחייב בחוק.

משרד הבריאות היה זה שהודיע ליו''ר הוועדה על העברת פרטי החולים לבדיקה באמצעים טכנולוגיים בשב''כ וטען כי ההודעה על כך לא נשלחה כנדרש, לאור תקלה שנמשכה כחודש ימים במערכת המחשוב של המשרד. העברת פרטים ללא מסירת הודעה מפורטת לחולה, מנוגדת לחוק שהסמיך את השב''כ לסייע למאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הקורונה בישראל.

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

ח''כ האוזר מסר כי הוא רואה בחומרה את התקלה ובעיקר "את העובדה שהתקלה לא אותרה במשך חודש".  יו''ר הוועדה פנה לשר אדלשטיין וביקש פרטים נוספים באשר למהות התקלה, לצעדים שמשרד הבריאות מתכוון לנקוט כדי "לצמצם את הפגיעה הבלתי נסבלת באמון הציבור כתוצאה מרשלנות זו" ובנוסף, כיצד משרד הבריאות יפעל כדי למנוע מהתקלה לשוב בעתיד.

ח''כ האוזר הגיב על התקלה ואמר כי "לא ייתכן שבמשך חודש ימים המשרד לא ישים לב לפגיעה בציבור ולפגיעה בחוק. זהו נושא בעל רגישות ציבורית עצומה שהופקד בידי משרד הבריאות. כל תקלה שכזו מעמיקה את משבר האמון אל מול הציבור. חבל שגם עניין זה מתנהל בברדק בלתי נתפס".

פרופ' חגי לוין, המועמד לכנסת מטעם תל"ם, צייץ: "יש להפסיק מיידית את השימוש בכלי האיכון של השב"כ. דווחה תקלה חמורה באיכון מאומתי קורונה בניגוד לחוק. כרופאים התרענו כי אמון הציבור הוא מרכיב קריטי להתמודדות עם מגיפה. לא להתמכר לשימוש באיכון סלולרי של שב"כ שגרם לבידודים מיותרים רבים ופגיעה באמון. חקירות אפידמיולוגיות מצילות חיים".