שר הבריאות, יולי אדלשטיין, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אודות העלייה בתחלואה בקורונה בישראל, וכן על האפשרות לסגר שלישי בקרוב ועל הוויכוח בשאלת החזרה ללימודים.

שר הבריאוות יולי אדלשטיין לפני יום הכיפורים (צילום: משרד הבריאות)

בוקר טוב שר הבריאות, אנחנו מבינים שמשרד הבריאות שינה את עמדתו ויאפשר לחדש את הלימודים בכל הכיתות.
"משרד הבריאות אף פעם לא היה בדעה שאסור לחדש את הלימודים, השיח הזה הוא באמת קצת מוזר. מעולם לא אמרו לנו ולי כשר הבריאות שקודם כל צריך לפתוח את הלימודים, אילו היה מתכנס הקבינט, וכל השרים היו אומרים 'לא ניתן לפתוח דבר אחר לפני שפותחים את כל הכיתות במערכת החינוך', היינו עושים את זה בשמחה רבה. אני חושב שחינוך זה ערך עליון. כשבאים אחד אחרי השני בממשלה ובכנסת ובציבור, ואומרים חינוך וחנויות וקניונים ומסעדות וכינוסים ותרבות וספורט, אז אנחנו בקצב מסחרר נגיע לסגר שלישי".

מי אם לא אתה צריך לעשות את סדר העדיפויות כשר הבריאות?
"לא אני, זה העניין. אנחנו באנו והצגנו בצורה מסודרת איפה יש יותר ואיפה פחות סכנה אפידמיולוגית, נכון שבחינוך יש סכנה, אבל אילו כולם היו לא רק מצהירים על חינוך כערך עליון אלא אומרים את שאמרתי – 'לא ניתן לפתוח דבר אחר', כך היינו פועלים, ותאמינו לי אם היו הולכים לפי מתווה זהיר ורציני לא היה קורה אסון".

יש ראש ממשלה שמנהל את העניין ושר הבריאות, קבלו החלטות.
"זה הרבה יותר רחב מזה, אני במצב רוב לוחמני, כנראה ההורים היו צריכים לומר 'קודם כל הילדים חוזרים לבתי הספר', אבל לצערי הרב ההורים רוצים להחזיר את הילדים ורוצים עוד אלף ואחד דברים".

ההורים אשמים?
"אני אומר שאין שום גורם במדינה שבאמת אבל באמת שם את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות, כי גם וגם לא נקרא סדר עדיפויות".

איפה שר החינוך?
"אני אמסור את מספר הטלפון, תראיינו אותו".

הוא פישל? 
"אני לא יודע אם הוא פישל, אבל אני חוזר ואומר: מעולם לא הוצג לנו סדר עדיפויות כזה, ביקשו לפתוח אלף ואחד דברים, ובין היתר גם את מערכת החינוך".

למה אתה כל כך כועס הבוקר?
"אני לא כועס הבוקר, אני חושב שאנחנו צריכים להבין שזה לא רק עניין של שר הבריאות ומשרד הבריאות, להסביר שאנחנו לא מייצגים את הנגיף אלא מנסים לדאוג לציבור בישראל ולבריאות ועושים לא מעט למען זה. אי אפשר לומר כל פעם בכל תחום משרד הבריאות אשם, בזה שקניונים לא פועלים ושווקים ומערכת החינוך וחדרי כושר ותרבות לא פועלים, משרד הבריאות לא אשם בזה. נגיף קורונה אשם בזה ואם רוצים לקבוע סדרי עדיפויות אנחנו נזרום איתם".

לימודים במוסדות חינוך חרדיים מתקיימים כל הזמן. תסביר.
"אני את שלי אמרתי, אני שמח שאני שר הבריאות וחושב שאני עושה את המקסימום שרק אפשר לעשות במשרד הבריאות על מנת להיאבק בנגיף וכדי לעשות את הדברים הנכונים ביותר אבל אני לא לבד, נמאס לי לראות איך מגלגלים על אנשי משרד הבריאות רובם ככולם רופאים את האשמה בכול דבר. הם לא אשמים שמשהו סגור, כמו שלא מתנפלים על רופא שבא הביתה ובודק ואומר שצריך להיות במנוחה, ואומרים לו 'אבל יש לי תוכנית' אנחנו ממליצים המלצות רפואיות ושאר הגורמים כל אחד בתחומו צריכים לדאוג שההחלטות יבוצעו".

מי מטיל את האחריות עליכם?
"שומעים מכל הכיוונים, זה הכיוון ששומעים, זה הכיוונים שמקבלים העיתונאים, ואני באיזה שלב הרגשתי צורך שמספיק עם זה".

מסביבת רה"מ?
"דווקא לא, אני חייב לומר שבנושא של המאבק בנגיף רה"מ הוא פרטנר טוב, עיין ערך חיסונים באמת שקיבלנו גיבוי מלא לכל הרכישות, חופש פעולה, ולכן בנושא הזה אין לי האשמות כלפי רה"מ ואני לא חושב שצריך לקרוא לזה האשמות אלא להסתכל לאמת בעיניים. אנחנו לפחות בחודשים הקרובים נהיה בלי חיסון וצריך להחליט מה הכי חשוב לנו, אם זה מסיבות או אירועים המוניים או אם זה למשל מערכת החינוך. אם זה פיתחת חנויות לא לפי הנחיות ובלתי חוקית או דברים אחרים במשק שאנחנו חייבים לקיים".

אנחנו יודעים את עמדתכם נגד פתיחת החנויות, אולי יש יותר מדי גורמים שמטפלים בקורונה במקום שאתם תקבלו החלטות?
"אני חייב לומר שאין לי בעיה ששר הבריאות לא מחליט לבד. אנחנו מביאים המלצות רפואיות לקבינט הקורונה וביציאה מן הסגר פעמיים, בשלב הראשון והשני קיבלנו את מה שביקשנו מקבינט הקורונה. אח"כ גברו הלחצים, וכשכל שר מייצג קבוצה כזו או אחרת אם זה בתחום המשרד או אלה שלוחצים יותר, הדברים קצת מתבלגנים, וזה מצב מאוד לא בריא, כי ברגע שאנחנו מאבדים את המתווה והיציאה ההדרגתית, אנחנו עלולים להגיע לאותו מצב שהנגיף באותו קצב שירד, הצלחנו להוריד מ-9,000 נדבקים למספרים נמוכים של אפילו מאות".

מה הסיכוי שאנחנו בדרך לסגר שלישי?
"אני לא יודע לתת אחוזים ועם הנגיף הזה להיות נביא זה ממש לא ניתן, זה תלוי בכול אחד ואחת מאיתנו, גם בממשלה שתקבל החלטות נכונות, גם בכנסת שכשאנחנו מביאים את ההחלטות לאישור בד"כ כל אחד הופך לרובין הוד שמייצג את כל המדינה גם יחד וגם מן הציבור שבדברים הכי פשוטים של מסכה וריחוק יכולים למנוע סגר שלישי, לצערי הרב זה עדיין נשאר במסגרת משאלות הלב".

חתמנו על הסכם עם חברה שלישית בסוף השבוע, יחד עם פייזר ומודרנה זה מכסה את כל המנות הנדרשות לאזרחי המדינה?
"אנחנו במשאים ומתנים עם חברות נוספות, חובתי כפולה,  שכל אזרח במדינת ישראל אם יחפוץ בכך יוכל לבוא להתחסן וצריך להסביר פרט טכני קטן. לנו מוכרות לפחות ארבע דרכים שונות להגיע לחיסון, פייזר ומודרנה זה אותו כיוון RNA והחברה האחרונה בכיוון אחר, אנחנו רוצים להיות בטוחים שטכנולוגיות שונות יהיו באמתחתנו ובבוא היום נוכל לראות את החיסונים בישראל. צריך להזכיר, זה לא נגמר עד שזה נגמר, נכון שהיו לנו תחזיות מדויקות וחתמנו עם החברות הנכונות ביותר אבל גם אצלן אין עדיין חיסון ביד ואנחנו מקווים לתוצאות טובות".

לא חתמתם עם פייזר.
"חתמנו".

ברגע האחרון.
"היינו במשא ומתן כבר לפני שהם פרסמו כמה וכמה שבועות היו שם כמה סוגיות על הפרק, אני חייב לומר שבמקרה ההתערבות של רה"מ מאוד עזרה מול המנכ"ל של החברה והתגברנו על סעיף אחד או שניים שלפני כן לא הצלחנו וחתמנו בשעה טובה. אתה לא מעלה על הדעת שמשא ומתן עם חברה כמו פייזר נגמר ב-72 שעות בין פרסום התוצאות לחתימת ההסכם. אנחנו לא שמנו את כל הביצים בסל אחד ועם מודרנה חתמנו בין הראשונים בעולם לכן בינתיים אני לא רוצה לומר ההימורים אבל התחזיות שלנו היו בינתיים מאוד נכונות".

אתה בעד חוק חיסון חובה?
"אני סופר עד 10 לא לענות לך, אני בחיים לא הייתי בעד חוק חיסון חובה, אף אחד אף פעם לא הציע חוק חיסון חובה, וזה שלצערי הרב בתקשורת של היום עובדים אנשים שמתקשים בהבנת הנקרא זו לא אשמה שלי".

למה אתה זהיר ולא מפנה אצבע מאשימה?
"מה שאני ראיתי לתדהמתי, בזמן שהייתי בדיון עם צמרת המשרד, הראו לי כותרת שאני כביכול מקדם חוק חיסון חובה וחשכו עיניי, אבל מה אני יכול לעשות? על כל כותרת שקרית אני אלך לתבוע?".

מה לגבי החיסון הרוסי?
"אנחנו לא יודעים על זה מספיק, אנחנו בודקים את הנתונים של החיסון הרוסי ובודקים בזהירות רבה, כי בשונה מן החברות שאיתן אנחנו חתומים, כאן אין לנו מספיק אינפורמציה". 

אתמול הייתה הפגנה נוספת מול בית רה"מ בקיסריה, איך לא שמענו ממך גינוי על ההפגנה מול משפחת פרקש.
"אני מגנה, המעשים האלה מיותרים לגמרי, אני דרך אגב גם חושב שכדאי לכבד את פסיקת בג"ץ בזמנו לגבי הפגנות ליד בתים של אנשי ציבור, ליד הבית שלי כל יום יש הפגנות פחות או יותר, לפעמים אנשים טובים שדואגים לפרנסתם ולפעמים כל מיני בריונים, אבל שימוש במושגים שלפעמים משתמשים בהם לפעמים בהפגנות האלה צריך לעבור מן העולם, וגם כאן הייתי מציע אכיפה קצת יותר רצינית בנושא הזה לגבי נאצים כפי שמענו וכינויים נוספים".

בני גנץ הסתיר מראשי כחול לבן את ה'דיל' עם נתניהו שיוביל למינוי מקורבו. יש איתות לכך שגנץ ילך לכל אורך הדרך עם נתניהו? יוותר על הרוטציה?
"אני מקווה שכן, אני חושב שדבר אחרון שאנחנו צריכים כרגע זה בחירות ואני בהחלט קורא לכחול לבן להגיע להבנות. אנחנו צריכים להיאבק בקורונה, לא רק כשר הבריאות אלא כמי שחשוף לכל הנתונים, יש לא מעט סוגיות נוספות על הפרק ואסור לנו להתדרדר למערכת בחירות שגם לא ברור בכלל איך מקיימים אותה, יכולה לגבות מחיר בתחלואה ולא ברור לי בשביל מה כל הסיפור".

גנץ ויתר על הרוטציה?
"אני לא יודע, לא רוצה לענות לשאלה שאני לא יודע, אני לא מעורב במגעים האלה. כפי שאמרתי, בכל מקרה אני אשמח מאוד שהוא יעשה חשיבה נכונה ויגיע לסיכומים עם נתניהו".

דחיית התקציב זה עניין כלכלי או נקודת יציאה?
"כרגע זה הגיע באמת למבוי סתום, אני חושב שעם ההתנהגות הנכונה של כחול לבן אפשר להגיע די במיידי לפשרה, גם בעניין התקציב ושאר הסוגיות. ברגע שיש נכונות אפשר להתגבר על הדברים האלה".

אם יהיו בחירות ונתניהו ינצח, תתמוך בחוק צרפתי.
"אמרתי את דעתי בעבר, אני חושב שחוק צרפתי זה לא משהו שמתאים למדינת ישראל וגם לא שמעתי שמישהו ברצינות מקדם את ההצעה הזאת, ולכן הנושא הזה לא על הפרק ואני מציע באמת שנתפנה לסוגיות שעל הפרק". 

אם יהיו בחירות, הוא ינסה להוביל מהלכים בסופם משפטו יבוטל?
"המשפט כבר יצא לדרך, אני לא מבין למה זה קשור בכלל לבחירות, יש הפרדת רשויות במדינת ישראל. אני חושב שכולם צריכים לעמוד על נושא הפרדת רשויות, מה קשור הבחירות למשפט, לא קשור אחד בשני בשום צורה".

המשפט יצא לדרך אז צריך לסיים לדעתך?
"מה זה חשוב מה אני חשוב? זה כך, אנחנו הולכים לפינות שאני לא מבין איך הגענו לשם"

בוא נדבר על ג'ונתן פולארד, ביקרת אותו לפני יותר מ-20 שנה, מדינת ישראל צריכה להתנצל?
"ועוד איך, אני גם ביקרתי אצלו באמת היית השר הראשון מישראל שהגיע אליו ב-1997 ולאחר מכן קיימתי לא מעט פגישות בסנאט ובקונגרס עם נבחרים בארה"ב ואחר מהם סנטור מאוד מוכר ובכיר אמר לי משפט שמהדהד אצלי בראש עד היום - אילו לפני כמה שנים הייתם מדברים כמו שאתם מדברים היום, יכול להיות שפולארד מזמן היה מתהלך חופשי, חבל מאוד שבאמת פספסנו את ההזדמנות להודות מצד ממשלת ישראל במעשה כמו שעשתה ממשלת נתניהו הראשונה שהוציאה הודעה רשמית והתנצלה בפני ממשל ארה"ב אבל כנראה שהיה כבר מאוחר מדי, יונתן בילה עוד שנים ארוכות בכלא ועד אתמול היה תחת הגבלות. אני מקווה שבקרוב מאוד נראה אותו בישראל".

מהנהגת ההורים הארצית נמסר: "הנהגת ההורים דוחה בשאט נפש את אמירותיו המקוממות של שר הבריאות יולי אדלשטיין הבוקר. הנהגת ההורים הארצית דרשה ועדיין דורשת חינוך לפני הכל, באחריות ובביטחון . שר הבריאות יולי אדלשטיין הוכיח בראיון הבוקר שהוא מנותק מהמציאות ומהשטח. על טענתו, לפיה ההורים היו צריכים לדרוש שיחזירו את הילדים לבתי הספר קודם, אפילו לא ניתן לומר בדיעבד שדבריו הוצאו מהקשרם, משום שכל קשר שהוא בינם לבין המציאות והחיים עצמם - מקרי לחלוטין ומשקף את אוזלת היד המתמשכת של משרד הבריאות ושל השר הממונה בהבנת חשיבות החזרת הילדים לבתי הספר - לפני פתיחת קניונים, מכוני כושר ודוכני רחוב".

עוד נכתב בהודעתם כי "הנהגת ההורים הארצית דרשה מהיום הראשון להעמיד את חינוך הילדים בראש סדר העדיפויות הלאומי ונתקלה שוב ושוב באטימות המשרד בדיוני הוועדות ובאי הבנה שלמצב התחלואה אין כל קשר למערכת החינוך וכי מדובר במספרים אפסיים. שיא השיאים של האטימות הגיע הבוקר בראיון של השר אדלשטיין, שבו האשים את ההורים בכך שלא לחצו. הזוי, מביש, מביך? הכל נכון. טוב יעשה כבוד השר אם יחזור בו לאלתר מדבריו הנלוזים ובמקום לחפש אשמים במצב, שידליק את האורות במשרדו. התשובה, קרוב לוודאי, תימצא שם".