שר הבריאות יולי אדלשטיין פנה לקבלת חוות דעתם של מספר שופטים, במטרה לגבש חוק הצפוי לחייב אזרחים להתחסן נגד קורונה. הכוונה לגיבוש החוק מגיעה על רקע החשש מצד רבים מפני נטילת החיסון, המפותח בפרק זמן מזורז, ואין ודאות לגבי תופעות הלוואי שיגרור.

יחד עם חוק חובת החיסון, מעוניין השר להכניס סעיף אשר יחייב את המדינה לפצות את כל מי שיפגע מנטילת החיסון. במכתב ששלח לשופטים אמיר דהאן, גד ארנברג וקרן מילר מבית משפט השלום בירושלים, כתב אדלשטיין: "צו השעה מחייב את היערכותה של מדינת ישראל מבעוד מועד לשימוש בחיסון נגד הנגיף".

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

"לאור החששות הנובעים מהליכי הפיתוח המואצים של החיסונים - מן הראוי שמדינת ישראל תביע עמדה ברורה הן מבחינה בריאותית ביחס לחשיבות ההתחסנות בחיסון נגד הנגיף, והן מבחינה נורמטיבית ביחס לנכונותה לשאת בהשלכות מתן החיסון ככל שיהיו, ולפצות במידת הצורך כל אזרח שייפגע חלילה כתוצאה ממתן החיסון", כתב אדלשטיין במכתבו.

"בנסיבות יוצאות הדופן והחריגות המתקיימות כיום, פיתוח החיסונים מתבצע בקצב מזורז. לוחות הזמנים של שלבי הניסויים הקליניים צומצמו מאוד, וזאת במטרה לאפשר את פיתוחם המהיר של החיסונים. ברור שפיתוח מהיר זה מעלה חשש בקרב רבים לאפשרות קיומן של תופעות לוואי שונות שתופענה לאחר מתן החיסון", הסביר אדלשטיין והוסיף: "כתוצאה מכך עלולים רבים לחשוש מקבלת החיסון, מה שיגביל משמעותית את יכולתה של מדינת ישראל להיאבק במגפה".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר התייחס לסוגיה ב-103FM

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, התייחס לסוגיה המורכבת בראיון שערך היום (חמישי) עם סיוון כהן ב-103FM.

חוק חיסון חובה לקורונה אותו אדלשטיין מנסה לקדם. איפה אנחנו עומדים?
"אני חושב שזו החלטה טובה של אדלשטיין לקדם חוק חיסון חובה נגד הקורונה משום שבסוף אנחנו בעניין הזה שותפי גורל. הקורונה לא יכולה להבחין בין אדם לאדם ואם אחד שלא התחסן ובסוף יפיץ את הנגיף – הדבר הזה מסוכן לכן אני חשוב שזו החלטה נכונה".

אין בעיה לגאלית?
"זו שאלה גדולה כי צריך לבדוק את היסוד החוקתי פה, חוק כבוד האדם וחירותו ואנחנו צריכים לראות את העניין הזה ולבדוק איך אנחנו מצליחים לפתור את הבעיה החוקתית והמשפטית בעניין הזה כדי לבחון איך אנחנו פותרים את הסוגיה הזאת. אנחנו צריכים לבדוק איך אנחנו פותרים את הסוגייה המשפטית הזאת כי אנחנו רוצים להגן על כל אזרחי ישראל אני חושב שיולי אדלשטיין עושה עבודה מקצועית ומשפטית".

אתם במלוא המרץ על זה?
"אני מניח שבימים הקרובים תהיה תשובה ברור המבחינה משפטית ונראה אם זה באמת אפשרי לקבוע עובדה שחייבים להתחסן נגד נגיף הקורונה אם וכאשר תהיה לנו את התשובה המשפטית הרלוונטית נוכל להשתמש בה באמצעות החקיקה, אם זה לא אפשרי מן הסתם תהיה פה בעיה מסוימת. אנחנו נעשה מאמץ לשכנע את כל אזרחי ישראל להתחסן כדי שישמרו על עצמם ועל חבריהם, אם הדבר לא יסתייע נצטרך לחשוב על דברים אחרים".