תוצאות חלשות למכשיר סופיה: העלייה בכמות סוגי הבדיקות לאבחון קורונה - המושפעת כפי הנראה גם מהתחרות בין חברות מי תייצר את הבדיקה המהירה ביותר - מדגישה ביתר שאת את שאלת מהימנותן של הבדיקות השונות.

בעקבות הכנסת שיטת הבדיקות המהירות, בייחוד בענפי התיירות והתעופה, ביצע המרכז הרפואי הדסה בירושלים סקירה השוואתית שכללה את מכשיר הסופיה ואת הערכות העצמיות של חברת רוש. במסגרת ההשוואה, בוצעו כל הבדיקות הסטנדרטיות.

בדיקת קורונה (צילום: ANDER GILLENEA  GETTIMAGES)
בדיקת קורונה (צילום: ANDER GILLENEA GETTIMAGES)

הנתונים, שמפרסמים לראשונה ב"מעריב", הראו כי במכשיר הסופיה נבדקו 506 אנשים, וכל מי שנמצאו חיוביים לקורונה במכשיר הסופיה, נמצאו חיוביים גם בבדיקת PCR. מתוך כל אלו שנמצאו על ידי הסופיה שליליים, 37% התגלו על ידי בדיקת PCR סטנדרטית כחולי קורונה. בערכה לבדיקה מהירה של חברת רוש - מתוך אלו שנמצאו שליליים, 27% התגלו על ידי בדיקת PCR כחולי קורונה.

יש להדגיש, שכאשר מתקבלת תשובה חיובית בבדיקות המהירות, הדיוק הוא גבוה ויש להתייחס לנבדקים כאל חולי קורונה. הבעיה מתחילה כשבבדיקה המהירה מקבלים תשובה שלילית. במצבים כאלה חשוב לנקוט זהירות, מפני שיש סיכוי שלמרות שהבדיקה שלילית, הנבדק הוא מאומת קורונה.

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"הנתונים מראים כי רמת הדיוק של בדיקת הסופיה הינה רק 63%, והיא לא מספקת", אומר פרופ' קובי אסף, מנהל המרכז לרפואה דחופה בהדסה עין כרם, ומוסיף: "היתרון של המכשיר הוא בבדיקת אותם חולים הנמצאים במצב קריטי, שלגביהם חשוב להגיע מהר להחלטה לאיזו יחידת טיפול נמרץ לשלוח אותם. אנחנו בהדסה ממשיכים לעשות שימוש במכשיר הסופיה בשעות היום והערב, אך זאת בנוסף לבדיקת PCR, כדי לבסס את הנתונים".

באשר לאכיפה בשטח, המשטרה עיכבה אתמול לחקירה מטפלת של קשישים באילת בחשד לסיכון חייהם והפצת נגיף הקורונה. זאת לאחר שלמשטרה הגיע דיווח ממשרד הבריאות לגבי המטפלת שנחשפה לחולה מאומת ונדרשה לשהות בבידוד, אולם בניגוד להנחיות הפרה את התקנות ופקדה את הקשישים בביתם, תוך שהיא מסכנת את חייהם. בתום חקירתה שוחררה המטפלת בתנאים מגבילים.

מסופיה ישראל נמסר בתגובה: "סופיה היא פיתוח טכנולוגי חשוב שכבר אושר על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות. בכל העולם סופיה עובדת מצוין ורק בישראל ישנם גורמים שמתקשים לקבל טכנולוגיות חדשות ומערימים קשיים וגורמים לבתי החולים והקופות להימנע משימוש בפריצת הדרך. מדובר במכשיר נייד שעובד בשירות האדם ומציל חיים יום יום בכל העולם, אם לא מפריעים לו בתוכנות מחשב תקולות, בעודף הנחיות סותרות ובתפעול לקוי".

"לפני הכנסת לפעילות בארץ ביצעה המעבדה לנגיפים של משרד הבריאות תיקוף מתמשך אשר הסתיים בהצלחה וללא תקלות. חשוב לזכור שהכנסת טכנולוגיה חדשה, כרוכה לעיתים בהתנגדות ונובעת ככל הנראה מחוסר היכרות עם יתרונות הטכנולוגיה, מטכנו-פוביה או מרצון להישאר בעידן טלפון החוגה כשכל העולם התקדם לעידן הסמארטפון", נמסר עוד מהחברה. 

"לבדיקת סופיה קיימים נכון להיום  96.7%  רגישות וכן 100% ספציפיות לזיהוי אנטיגן הקורונה, היא מראה ביצועים מרשימים יחסית ליתר החלופות הקיימות בארץ ובעולם. נכון להיום בעוד החיסון הוא עדיין בגדר תקווה והנגיף ממשיך להכות בכוחניות, סופיה מהווה חלופה איכותית ואמינה. ישראל היא אומנם המדינה הראשונה בעולם מחוץ לארצות הברית שקיבלה את הטכנולוגיה, אך מאז כבר הצטרפו עוד מדינות כמו בריטניה, צרפת, אירלנד, הולנד, דנמרק, גרמניה וסלובניה, כך שבכל שבוע כבר מתבצעות ברחבי העולם כ - 2 מיליון בדיקות סופיה", לשון התגובה.