ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (שני) מסיבת עיתונאים, שעות ספורות לאחר הודעת חברת התרופות "מודרנה" שנמצאת בשלבי פיתוח החיסון לקורונה, כי בתום השלב השלישי שנבחן, החיסון נמצא יעיל ב-94.5% מהמקרים. בפתח דבריו הודיע רה"מ, כי הוא שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על האפשרות לרכוש את החיסון הרוסי "ספוטניק 5" בעוד מספר חודשים.

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

"אני בטוח ששמעתם את החדשות המצוינות של חברת 'מודרנה' על כך שהיא פיתחה חיסון לקורונה ביעילות של 94.5 אחוז", אמר רה"מ והוסיף: "כבר ביוני אישרתי עם יולי אדלשטיין את החתימה עם חברת 'מודרנה' על אספקה של החיסונים לישראל, ואני רוצה להבטיח לכם שישראל תהיה אחת המדינות הראשונות שתקבל את האספקה הזאת".

בהמשך הזכיר נתניהו, כי "חתמנו ביום שישי האחרון גם עם חברת 'פייזר' על אספקה של שמונה מיליון חיסונים לארבעה מיליון אזרחים, זה שתי מנות חיסון לאזרח". לאחר מכן סיפר כי "לפני שעה קלה שוחחתי עם נשיא רוסיה על האפשרות לרכוש אופציה על החיסון 'ספוטניק 5' ואני אדון על זה בימים הקרובים. המטרה שלי להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מדינות, לכמה שיותר אזרחים וכמה שיותר מהר. אני חוזר ומדגיש - כל זה לא יקרה מהיום למחר, זה ייקח עוד זמן אבל לא מדובר בשנים אלא בחודשים, ולכן אנחנו כבר רואים את האור בקצה המנהרה. עד שיגיעו החיסונים אסור שנגלה ריפיון ושאננות ונמשיך לשמור על הכללים".

חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

לדברי רה"מ, "הורדנו את התחלואה בישראל לאחת הנמוכות ביותר בעולם המערבי. אנחנו בנקודה קריטית כי אנחנו בודקים את מה שקרוי מקדם ההדבקה. לצערי הוא עולה. כשמקדם ההדבקה הוא אחד, אין עליה ואין ירידה. אדם מדביק אדם אחר ועכשיו מקדם ההדבקה עובר את האחד ולכן אנחנו מוכרחים להוריד אותו בחזרה. לכן אסור שנפעל בחיפזון. אם נהיה פזיזים, נראה זינוק בתחלואה שיפגע גם בכלכלה".

לאחר מכן השווה נתניהו את מצבה של ישראל לאירופה ואמר כי "מבחינת התחלואה באירופה ירדנו ואנחנו נמצאים במקום טוב. שוחחתי אתמול עם קנצלר אוסטריה והוא רצה לשמוע על הניסיון שלנו בסגר משום שהוא נכנס כרגע לסגר, כפי שאני רציתי לשמוע מהם על הפעולות במערכת החינוך. אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה כי כולנו בסירה אחת".

"יחד אתכם הורדנו את התחלואה בישראל לאחת הרמות הנמוכות ביותר בעולם המערבי. זה נראה בסדר, אבל אנחנו בנקודה קריטית כי אנחנו בודקים את מה שקרוי מקדם ההדבקה ולצערי הוא עולה. כשמקדם ההדבקה הוא 1 אין עליה ואין ירידה. אדם אחד מדביק אדם אחר. כשמקדם העליה פחות מ-1 המגפה מתכווצת וכשהוא יותר מ-1 המגפה מתפשטת. ועכשיו תראו את המקדם, הורדנו אותו והוא עלה ועבר עכשיו את ה-1 ולכן אנחנו חייבים ומוכרחים להוריד אותו בחזרה", אמר.

בהמשך הזהיר רה"מ, כי "אם נהיה פזיזים אנו עלולים לראות זינוק מהיר בתחלואה שיפגע בבריאות ובכלכלה ולכן קיבלנו היום בקבינט הקורונה את ההחלטות הבאות: הידוק הסגר והאכיפה על הערים האדומות, הנהגת סגר לילי בערים הכתומות, קיצור זמן המעבר מעיר כתומה לעיר אדומה בחצי כדי שנהיה מסוגלים לקטוע את השרשרת בזמן, הגברת האכיפה הארצית והגדלת הקנסות, פתיחת מרכזי ביג החל ממחר בערים הירוקות, תוכנית ניסיונית לפתיחת קניונים ושווקים, פתיחת הלימודים בכיתות ה'-ו' ביום שלישי בשבוע הבא ושבוע לאחר מכן  את י"א-י"ב".

"אני רוצה להגיד דבר נוסף שחשוב להבין", אמר נתניהו, "אמרתי את זה בערך שש פעמים בקבינט הקורונה אז אני מוכן להגיד את זה גם כאן - ביקשתי בשבוע הקרוב שמשרד הבריאות יציג לי הצעות נוספות להורדת התחלואה כי אלה לא בטוח שיורידו את התחלואה ויכול להיות שמקדם ההדבקה ימשיך לעלות. לא הייתי פוסל אף אחד מהצעדים שפסלו אותם בקלילות כזאת בתקשורת ובדיונים. אנחנו צריכים עוד צעדים כדי להוריד את התחלואה ואם נראה עליה גאומטרית, כל סעיף בתוכנית שהקראתי וגם סעיפים קודמים, כל אחד מהם עלול להתבטל. הנה אמרתי וחשוב להבין. אם נמשיך לראות את העלייה שרואים בכל מדינות אירופה, אנחנו נפעל ונעשה מה שצריך כי יש לנו את האפשרות לצאת מהקורונה, זה בטווח של כמה חודשים ולא נסכן את הבריאות של אזרחי ישראל".

על המשבר הכלכלי אמר רה"מ, כי "אנחנו שומעים את המצוקה הכלכלית ונביא בקרוב עם שר האוצר עוד תוכניות סיוע. למרות האתגר הבריאותי הכלכלה שלנו איתנה ויש לי עוד חדשות טובות היום - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים שלפיהם הכלכלה שלנו נפגעה הרבה פחות מרוב כלכלות המערב. בנוסף שתים מחברות דירוג האשראי המובילות בעולם אישרו את הדירוג הגבוה שלנו. זוהי עוד הוכחה לכך שאנחנו מקבלים את ההחלטות הכלכליות הנכונות ובזכותן אנחנו יכולים להמשיך לעזור לאזרחי המדינה, ונמשיך לפעול בצורה אחראית. אם נמשיך לעבוד ביחד נביא אור גדול למדינת ישראל וחד משמעית נתגבר על הקורונה".