לאחר עיכובים, קבינט הקורונה התכנס הערב (חמישי) פעם נוספת, לאחר שמוקדם יותר אישר את מתווה החזרה ללימודים של כיתות א'-ד'. שרי קבינט הקורונה דנו על שלבים נוספים של היציאה מהסגר, בתוכם פתיחת חנויות הרחוב, והכריעו כי פתיחת המסחר תידחה בשבוע ותתרחש ב-8 בנובמבר.

כמו כן, החליטו השרים לאשר את פתיחתם של בתי הכנסת לתפילות של עד עשרה בני אדם, וכן אישרו את פתיחתם של מכוני הקוסמטיקה, המספרות והמטפלים ב"אחד על אחד" למיניהם, וצימרים במשפחות גרעיניות ללא חדרי אוכל משותפים ובריכות. עוד הוחלט להפחית את מספר השלבים במתווה היציאה מתשעה לשישה.

קודם להכרעה, על פי דיווחים באתר "וואלה", ראש הממשלה התנגד לפתיחת החנויות ביום ראשון הקרוב, אלא רק בשבוע שלאחר מכן, וייתכן אף יותר מאוחר - תלוי במדדי התחלואה. שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הצביע נגד ההצעה. במהלך הישיבה, אמר פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי ייתכן שבשבע ערים שמוגדרות כ"ערים כתומות מהבהבות" יצטרכו להטיל סגר. הערים הן: דיר אל-אסד, כפר קאסם, כפר קרע, עאבלין, טייבה, כפר קנא ומנאר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "מי שמצייץ (בטוויטר) באמצע דיון לא צריך להיות חבר ממשלה". הדברים נאמרו לאחר שמזכיר הממשלה צחי ברוורמן אמר כי "ישנם שרים שלא רק מדליפים אלא גם מצייצים אחד נגד השני באמצע ישיבה", ולמעשה התייחס לציוץ של שר האוצר ישראל כ"ץ שבו הוא תוקף את חברי מפלגת כחול לבן, לאחר שקראו לו להוכיח שהוא אינו מונע משיקולים פוליטיים ולהעביר תקציב לשנת 2021.

"כחול לבן עוד פעם נלחמים כאריות ונופלים כזבובים", כתב כ"ץ והוסיף: "סיפרו כל היום שיאבקו בעד החנויות והעסקים הקטנים וכעת מסתדרים בשלשות ופועלים נגד. אני מכבד את מי שיש לו עמדה אחרת מדעתי, אבל לא את המתקפלים והלא ישרים. אם העסקים הקטנים צריכים לסמוך עליכם, עדיף להם שיארזו".

השר כ"ץ, שדוחף לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום ראשון, התייחס לפני כינוס הקבינט למאבק בין משרדו לבין משרד הבריאות. "שוחחתי כעת עם רה״מ ובקשתי ממנו לתמוך בעמדתי לפתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. משרד הבריאות נוהג באטימות ומנהל מאבק יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים, שפתחו עסק בעשר אצבעות ונמצאים כעת על סף קריסה".

שר הכלכלה עמיר פרץ הביע גם הוא עמדה נחרצת בעד פתיחת החנויות. פרץ דרש בישיבת הקבינט לפתוח את חנויות הרחוב ומרכזים מסחריים פתוחים, ותהה מדוע משרד הבריאות לא מציג נתוני תחלואה ברשתות השיווק. "אני בעד לפתוח את חנויות הרחוב ומרכזי מסחר פתוחים. כיוון שפתיחה מצומצמת רק תגביר את הצפיפות ותגדיל את התחלואה. אני לא מבין איך עד היום משרד הבריאות לא הציג בפנינו  את השפעת מרכזי השיווק כמו רמי לוי ואחרים כי דוקא העובדה שרק הם פתוחים הצפיפות גדולה יותר", אמר השר.

טרם כינוס הקבינט, במהלך מסיבת עיתונאים שערך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "מכאן אני יוצא לדיון לגבי פתיחה זהירה ואחראית של חנויות הרחוב וקבלת המתווה שדנו בו בהרחבה. אנחנו קיבלנו החלטה לגבי פתיחה זהירה של מערכת החינוך. זו פתיחה שאנחנו בודקים בשבועיים האלה וייתכן שנמציא גם מתווה משופר לכך, זה תלוי במשאבים, זה תלוי בלוגיסטיקה, זה תלוי גם בתקציבים, אבל התקציב לא יהיה המכשול כאן"

"אני קשוב למצוקה", אמר ראש הממשלה, "ואני יודע שלצד התחלואה האדירה שיש באירופה, אנחנו עושים כל מאמץ לפתיחה זהירה של העסקים. ושיהיה ברור לכולם - אם התחלואה תעלה בעיר כזו או אחרת, אני לא אהסס להמליץ לקבינט לסגור את העיר הזו, לכתר אותה. וזה לא חשוב איפה היא נמצאת, באיזה מגזר. חילוני, חרדי, יהודי, ערבי - אנחנו מוכרחים לדעת לכתר את המחלה, תרתי משמע. ויש גם אפשרות שאנחנו נשים מגבלות על עיר כתומה כדי למנוע ממנה להגיע לעיר אדומה".

מוקדם יותר, כאמור, קבינט הקורונה אישר לפתוח בשבוע הבא את מסגרות החינוך לילדים בכיתות א'-ד' בלבד, עד 20 תלמידים בכיתה, למשך ארבעה ימים לפחות מדי שבוע, בהתאם למתווה שגובש לצמצום ההדבקה בנגיף הקורונה. המתווה יהיה בתוקף עד לסוף נובמבר. הקבינט יתכנס שוב אחר הצהריים וידון בפתיחת המסחר בדגש על חנויות הרחוב והעסקים הקטנים. 

בתוך כך, אישרה הממשלה במשאל טלפוני את הארכת מצב החירום בשל נגיף הקורונה ב-60 ימים נוספים, החל מה-5 בנובמבר 2020 ועד ה-3 בינואר 2021. האישור מותנה באישור ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת.

ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון על החזרה ללימודים (קרדיט: צילום מסך מערוץ הכנסת)

כללי המתווה שאושר בקבינט הקורונה: 

1. בכיתות א' עד ד׳, כמות התלמידים לא תעלה על 20 תלמידים בכיתה. משרד החינוך יקיים מנגנון החרגה שיאפשר לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך. 

2. יעשה מאמץ מרבי לצמצמם ערבוב קבוצות בפעילות הצהרונים. ניתן יהיה לצרף ילדים של עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל, ובלבד שהמספר הסופי לא יעלה על 28 ילדים.

3. כל התלמידים ואנשי הצוות יעטו מסכה בכל עת, לרבות בהסעה לפעילות כאמור וממנה, למעט בעת אכילה או בפעילות גופנית.

4. הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני ובלבד שבכל עת הוא עוטה מסכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.

5. הוחלט כי כל התלמידים יעטו מסכות בלימודים, לרבות תלמידי כיתות א' ו-ב', וכי התלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח, ואם הדבר לא אפשרי, בישיבה בשולחן נפרד לכל תלמיד בכיתה. 

6. בהפעלת אוטובוסים תתבצע הפרדה באמצעות השארת שורת מושבים ריקה בין החלק הקדמי של ההסעה לבין חלקה האחורי.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון