אלוף משנה (מיל') איתן סטיבה, הוכרז היום (שני) כמי שיהיה האסטרונאוט השני בתולדות מדינת ישראל. סטיבה אמור להמריא לחלל בסוף שנת 2021, ולנחות בתחנת החלל הבינלאומית, שם ישהה כ-200 שעות.

סטיבה, יליד 1958, נולד בעיר חיפה אך גדל ברמת גן, שם למד בתיכון בליך. בקיץ 1976, התגייס סטיבה לקורס הטיס של חיל האוויר, ושירת כטיס קרב. תחילה שירת סטיבה כטייס סקייהוק בטייסות 140 ו-102. בהמשך עבר לטייסת 201, שם שימש כטייס פנטום, ולטייסת 117, שם עבר לטוס על דגם F-16.

איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי השני (צילום: ללא קרדיט)
איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי השני (צילום: ללא קרדיט)

במהלך מלחמת שלום הגליל, הידועה גם כמלחמת לבנון הראשונה, הפיל איתן סטיבה חמישה מטוסי אויב סורים. ארבעה מתוכם הופלו כחלק מקרב שערכה טייסת 117 נגד טייסת סורית. בכך, הפך סטיבה לטייס הראשון בעולם שהפיל ארבעה מטוסים בגיחה אחת. ביולי 2019, קיבל איתן את תעודת אות המופת ממפקד חיל האוויר.

כחלק משירותו הצבאי, שירת תחת פיקודו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז''ל, ובשנת 2010 היה חלק מגרעין המייסדים של קרן רמון, עמותה שהוקמה על ידי רונה רמון ז''ל, אלמנתו של אילן. סטיבה חבר בוועד המנהל של העמותה ומלווה את פעילותה החינוכית.

"יום חג לתעשיית החלל הישראלית"

בעקבות בחירתו של איתן סטיבה, שוחחה היום ענבל קרייס, יו"ר הועדה המדעית ומנהלת החדשנות של חטיבת מערכת החלל בתעשייה האווירית, עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM. "זו הזדמנות נדירה", אמרה קרייס על הניסויים השונים שיחקור סטיבה במהלך שהותו בחלל. בנוסף אמרה כי מדובר ב"יום חג לתעשיית החל הישראלית, למדע ולחדשות".

מה אפשר לספר על המיזם הזה שכולם מצפים לו, שאגב הוא פרטי אני מבינה נכון?
"נכון. היום זה יום חג לתעשיית החלל הישראלית, למדע ולחדשנות, המשימה של איתן שהוא טס לתחנת החלל הבינ"ל, שנעשית יותר פרטית בפעילויות שלה, ולבצע שם גם ניסויים פורצי דרך של מדענים וחוקרים ישראליים וגם לעשות משימה חינוכית עבור ילדי ישראל".

איתן סטיבה (צילום: אביב חופי)
איתן סטיבה (צילום: אביב חופי)

יש שם כבר ניסויים שמתבצעים עכשיו נכון? באיזה תחום?
"נכון. תחנת החלל הבינ"ל מקיפה את כדוה"א כמו לוויין כבר שנים רבות ויש כל הזמן צוותים שנמצאים בתחנה ומבצעים מגוון רחב של ניסויים, וגם אנחנו בתעשיית החלל הישראלית, אני בתפקידי כמנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל, ובכלל בכל המוסדות האקדמיים בארץ, יכולים לעשות ניסויים בתחומים שונים, בהם חוסר כבידה, בחינת עמידות חומרים לתנאי קרינה שיש בחלל, בדיקת תהליכים שונים, רפואיים וביולוגיים, איך הם מתנהגים בחלל בהשוואה לכדוה"א".

זה מאוד מעניין ומה שאת אומרת שבעצם תחנת החלל הזו תמיד מאוישת, אלו צוותים מתחלפים אם אני מבינה נכון. כמה זמן שוהה כל צוות וכמה אסטרונאוטים טסים לחלל בצוות?
"עכשיו יש בתחנה שלושה אנשים והבוקר שוגרו אליה באותה חללית של ספייס איקס, שגם איתן יטוס בה, ארבעה נוספים כך שכל צוות שוהה בה בתקופה שונה. איתן ישהה שם ביןשמונה לעשרה ימים זאת אומרת שיהיו לו בין 100 ל-200 שעות פעילות לשהות בתוך התחנה ולבצע גם שיעורים בעברית לתלמידי ישראל מהחלל, וגם לבצע ניסויים וזו הזדמנות נדירה לקדם את כל התחומים האלה".

הוא נמצא כאן הוא כבר בפלורידה?
"הוא נמצא בישראל, היינו היום בטקס המרגש על ההכרזה ליציאה לדרך בבית הנשיא, כל המשימה היא בניהולה ובהובלתה של קרן רמון, איתן היה חבר קרוב של אילן ורונה רמון ואחד מהמקימים והמנהלים של הקרן".

כלומר רונה ידעה בחייה שאיתן עשוי לטוס לחלל?
"אולי הוא סיפר לה, אשאל אותו אם הוא סיפר לה שזה בתוכניות שלו".

זה מעניין. תגידי, הוא מכיר את הצוות שיטוס איתו לחלל או שהם יתחברו יותר מאוחר למשימה הזו?
"הם מכירים, יטוס שם אסטרונאוט אחד ותיק שעשה כבר מספר משימות בחלל ועוד שלושה אנשים פרטיים כמוהו".

כמה זמן עד שמגיעים לתחנה?
"זה משתנה. יש דרך קצרה וארוכה, יש את הדרכים הקצרות והיותר ממושכות, הצוות שטס הבוקר טס לטיסה ארוכה מעל ל-20 שעות אבל אפשר גם בפחות משמונה שעות. כמה שעות ומגיעים".

הצלחה גדולה ויפה על הפרויקט הזה, יש לנו עוד כאלה טייסים כאלה שהם אסטרונאוטים והם מתעתדים לטוס?
"אני חושבת שהמגמה העולמית, שלפיה כל תעשיית החלל הופכת להיות יותר ויותר פרטית ופחות ממשלתית, פותחת הרבה אפשרויות גם לעמותות, גם לגורמים נוספים וגם לשיתופי פעולה בינ"ל, ואנחנו רוצים לראות עוד משימות פורצי דרך ועוד אסטרונאוטים או אסטרונאוטיות ישראליות וזה בפירוש יום חג היום בתעשייה הזאת".