פייסבוק פרסמה היום (שישי) דוח, העוסק בהסדרה של התנהגות לא-אותנטית מאורגנת, והוא כולל סקירה של רשתות מאורגנות מרחבי העולם, בהן רשתות איראניות שפעול מישראל. זהו הדוח השלישי שיוצא בעניין מהחברה, כחלק מפעולות ניטור והסרה של פעילויות כאלו מהפלטפורמה.

פעילות ארגונית מתואמת מוגדרת על ידי פייסבוק כקמפיינים לא-ממשלתיים, הכוללים רשת של חשבונות אישיים ודפים מזויפים העוסקים בהטעיית הציבור. לאחר איתור חשבונות מסוג זה, החברה מסירה אותם ישירות. 

הפגנות נגד רה"מ בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מהדוח שפרסמה החברה, עולה כי במהלך חודש אוקטובר האחרון, הוסרו 14 רשתות כאלו, כאשר שש מהן, הגיעו ממחשבים באיראן, מצרים, ארצות הברית ומקסיקו, שהתמקדו בקבוצות אנשים מחוץ למדינתן. באשר לחשבונות שהוסרו מאיראן, כתבו בדוח כי הוסרו 12 חשבונות ושני דפים מפייסבוק ו-307 חשבונות באינטסגרם. כלל החשבונות הללו משויכים לארגון טכנולוגיית מידע בטהראן, שעיקר פעילותו מכוון לישראל. 

רשת החשבונות הזו הורכבה מחשבונות מזויפים, כשמרביתם נוצרו בסמיכות, אך עברו שינויים שמיים בחלוף הזמן. ברשת הועלו ממים, תמונות ותכנים נוספים בשפה העברית וערבית, כאשר התמקדו בפרסומים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל מחאת הדגלים השחורים נגדו במדינה. בחשבונות אלו ביקרו בחריפות את מדיניותו של נתניהו, כמו גם ניהולו את משבר הקורונה. בפייסבוק טענו כי על אף שמנהלי החשבונות הללו ניסו להסתיר את זהותם, חוקריהם הצליחו לזהות חלק מהם, שנקשרו לארגון האיראני לטכנולוגיות מידע. 

מהליכוד נמסר בתגובה לדוח: "גם אם הפגנות השמאל יחליפו את הדגלים השחורים בדגלים וורודים, הם לא יוכלו לטשטש את העובדה שהם נתמכים על ידי אחד המשטרים החשוכים בעולם. לשניהם מטרה משותפת: להפיל את ראש הממשלה נתניהו. איראן מעודדת בסתר את הפגנות 'הדגלים השחורים' בניסיון להפיל את נתניהו, משום שהיא יודעת שנתניהו עומד כבר שנים כחומה בצורה נגד ניסיונות אלה". 

לנוכח הפרסום, הדגלים השחורים טענו נגד נתניהו: "אחרי שהליכוד טענו שאנחנו חייזרים ואנרכיסטים, עכשיו נתניהו טוען שאנחנו שליחים של איראן. מעולם לא היה במדינת ישראל, ראש ממשלה ששנא והסית כל כך הרבה נגד אזרחי ואזרחיות המדינה. קוראים לכולם לצאת בשבת להפגין בבלפור וברחבי הארץ". 

פרופיל שהוסר לאחר שנחשד בפעילות מאורגנת נגד נתניהו (צילום: צילום מסך)
פרופיל שהוסר לאחר שנחשד בפעילות מאורגנת נגד נתניהו (צילום: צילום מסך)