ענת דוידוב שוחחה הערב (שלישי) ב"איפה הכסף" ב-103FM עם רפי מזרחי, סוחר בשוק הכרמל, על הפגנות הסוחרים במחאה על כך שקבינט הקורונה לא אישר את פתיחת השווקים.

סגירת שוק הכרמל, צילום: אבשלום ששוני

איזה דוכן יש לך?
"יש לי דוכן ירקות ופירות".

מה היה היום? הפגנתם.
"היום זה התפוצץ. חיכינו בסבלנות, כי אנשים מתים, אין להם כבר אוכל בבית. אנשים התפוצצו כבר".

כמה זמן השוק סגור?
"חודשיים וחצי כבר".

יש שווקים אחרים שכן פתוחים
"נכון, יש שווקים שראשי העיר והמשטרה לא אוכפים את החוק, יש לנו ראש עיר שהולך נגד השוק, הוא חמד לשוק שלנו".

הוא היה שם?
"הוא לא היה שם, הוא יושב במשרד שלו. אם הוא היה ראש עיר שדואג לאזרחים שלו כמו לכל אזרחיו, השוק הזה היה עובד. אבל יש לו מחשבות אחרות על השוק, הוא בונה עליו יותר מדי. הוא יילך ויילכו עוד מאה כמוהו אבל השוק הזה יישאר".

שוק התקווה פתוח?
"נותנים להם לעבוד, מה זה פתוח? כמו שוטרים וגנבים. ממלאים סחורה, באה העירייה מסתובבת הם מכסים את הדוכנים. לא הכל, ביום שישי תבואי לפה והכל פתוח, שוק רמלה ושוק פתח תקווה פתוחים".

הכל באותה שיטה? מכסים, בא פקח, מורידים?
"כן, חתול ועכבר, ובסך הכל אנשים באים לפה כדי להביא לחם הביתה".

למה אתם לא עושים אותו דבר?
"אי אפשר, היום פתחו את הדוכן שלי וקיבלו 5,000 שקל".

גם לא בגדים?
"בגדים בכלל הסכימו שיפתחו חצי דלת אז בא פתאום פקח שהתעורר לא טוב ואמר לסגור את הדלת. בושה וחרפה מי שמנהל את זה, צריך לעשות ועדת חקירה על זה. כל מה שקורה במדינה קטן לעומת מה שקורה פה בשוק".

השוק פתוח, יש אוויר, אין דוחק.
"הם לא יודעים להסביר לעצמם למה השווקים סגורים. למה ביג נפתח, למה אנו צריכים עכשיו להיות בפיילוט? תראי לי הדבקה אחת מהשווקים. בושה וחרפה".

מה הנזקים? אין לכם מאגרים של כסף. אז מה קורה אצלך?
"אנשים הולכים לשוק אפור ונופלים. מי עובד בשוק? אלו אנשים קשיי יום, אלו לא אנשים עם כסף ששמו חסכונות בצד אלא אנשים שחיו את הרגע וחשבו שזה לא ייגמר. היו זמנים בשווקים שאנשים הרוויחו כספים, אבל כשזה קרה לא היה לקנות אוטו חדש, לא היו טלפונים ולא היה כלום. היום שהם צריכים כסף לאוכל אין להם".

גם אתה בחובות?
"בטח, יש לי משכנאות, מה אני, מליונר?".

וגם לקחת הלוואות בכל מיני מקומות?
"אגיע לזה גם כן, אני כמו כולם, אני לא חסין מכלום".

לאחר מכן עלה לשידור שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת 'בריל', ושוחח על פתיחת מרכזי ביג, אותה הגדיר "שמחה מהולה בעצב".

בדיוק, גם בגלל הקניונים אבל גם בגלל התורים המטורפים האלה, אנשים עומדים שעות, בסוף נכנסים ארבעה איש לחנות.
"אני במשך שלושה שבועות חוזר על המסרים הבסיסיים. לא צריך לעבוד קורס נביאים כדי לצפות את מה שקרה היום. אמרנו, אם לא תפתחו את המסחר רבתי, הרי יש 20 אלף חנויות שמשרתות את כל עם ישראל, אם אתה פותח רק אלפיים ואתה אומר לעם ישראל לצאת קניות, אז כל עם ישראל הולך ל-2,000. אם אתה פותח את החנויות בביג של 300-400 ו-700 מטר ואתה אוסר כניסה של מעל לארבעה לקוחות אז אתה בעצם לא מממש את הפוטנציאל של החנות ואתה יוצר תורי ענק, התקהלות וזה מתכון להדבקה. אני לא מצליח להבין איפה, אלוהים אדירים, שוועדת הקורונה וממשלת ישראל פעם אחת תקבל החלטה כמו שצריך".

אצלך זה חלק קניונים וחלק ביגים נכון?
"כן אצלי שליש מהחנויות בביגים ומרכזי קניות פתוחים וקרוב ל-70% בקניונים".

ספר לי רגע, אני מניחה שעברת היית לפחות בשניים שלושה, מה ראיתי?
"ראיתי מצעד מביך. תורי ענק, התסכול עצום כי צפינו את זה וגם ממשלת ישראל הייתה יכולה לצפות את זה, אנשים מתוסכלים שהם צריכים להמתין שעה בתור בשביל להיכנס לקנות בגד או נעל, למה? מה ההיגיון מאחורי זה? דיברתי עם משרד הבריאות וניסיתי להבין, תסבירו לי מה ההיגיון מאחורי זה. אתם רוצים למנוע התקהלות? יש התקהלות, אז אתם עכשיו תבואו אלינו בטעות על זה? אתם יצרתם אותה, אמרנו לכם תפתחו, חנות של 40 מטר ארבע לקוחות, חנות של 300 מטר 30 לקוחות, עשרה מטר מרובע לכל לקוח זה התו הסגול פחות או יותר, מה אתם ממציאים כל פעם פטנט חדש? אמרו לי שקבעו את המתווה של ארבעה לקוחות כי הם דיברו על חנויות רחוב. בסדר, חנות רחוב היא בגודל ממוצע של 40 מטר אז זה מסתדר כמות הלקוחות הקטנה הזאת. אבל עם חנויות כאלה גדולות זה לא מסתדר, מצעד האיוולת".

חלילה הדבר הזה יביא לעוד התפרצות כלומר יסגרו את זה, גם לא יפתחו קניונים, גם אנשים ייענשו, גם בעלי העסקים ייענשו.
"עוד יאשימו אותנו על לא עוול בכפינו שאנו תורמים לתחלואה, אלוהים אדירים תשחררו את המסחר. אי אפשר. אנשים היו בבית חודשיים, נוצרו ביקושים, הם משוועיםן לעשות קנייה, ואי אפשר לעצור אותם. אם ממשלת ישראל אמרה שהמסחר נפתח בצורה כזו או אחרת אז כל האנשים יוצאים בבת אחת למרכזי הקניות".

בוא נסביר רגע להיגיון שגם אם הקניונים היו פתוחים והיו הרקבכה יותר חנויות זה היה מתחלק באופן הרבה יותר שיווני אם חלק היו הולכים לפה, חלק היו הולכים לביגים.
"החנויות בקניונים בישראל הן 75% מהחנויות. אם אתה פותח רק 25% מהחנויות אל תתפלא שיש תורים. לא רק שאתה פותח אותן, אתה אומר גם שאסור יותר מארבעה לקוחות לחנות. זה חטא על פשע. אנחנו מתחננים לממשלת ישראל ולקבינט הקורונה, תקבלו החלטה אחת שפויה שיש בה היגיון מהתחלה ועד הסוף".

אבל זה כאילו אתה דופק את הראש ואף אחד לא מבין כלום.
"אני הייתה בוועדת הקורונה ובכל וועדות הכנסת, דיברתי עם שרים ועם חברי כנסת מאחורי הקלעים, אלוהים אדירים, זה מביך".

בוועדות הקורונה אגב כן מבינים את זה.
"אני רוצה להחמיא פה לח"כ שאשא ביטון, אני נפעם מדרך הניהול של הוועדה הזאת, מהבקיאות המופלאה שלה בפרטי פרטים של כל אירוע כמעט עד לרמה של גרוטו. אין לי טענות לוועדת הקורונה, מקשיבים לנו ומאזינים לנו בקשב רב".

אבל בקבינט לא מקשיבים לוועדת הקורונה. להכניס ארבעה  אנשים לחנות שהגודל שלה יכול להיות 800, 1000 מטר מרובע זה גם לא הגיוני ולא כלכלי.
"זה לא כלכלי, יש יותר מוכרים מקונים ויש מרחק של 100-200 מטר מקונה לקונה, זה נראה לך הגיוני? ממשלת ישראל, תתעוררו על עצמכם".