נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על רכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בחודש ספטמבר 2020 שפורסמו היום (חמישי), מוכיחים כי הסגר השני והמגבלות במשק הובילו לירידה בהוצאות הכלליות של הישראלים ביחס לחודש שקדם לו. עם זאת, מן הנתונים החדשים עולה כי בחודש ספטמבר נרשמה גם עלייה בשימוש בכרטיסי האשראי של הצרכנים.

בספטמבר ביחס לאוגוסט נרשמו ירידות של 4.6% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי, 2.5% ברכישות מוצרים ושירותים אחרים, 1.7% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל), 14.7% ברכישות מוצרי תעשייה ו- 2.4% ברכישות שירותים.

יחד עם זאת, נרשמו גם עליות ביחס לשנים קודמות. בקבוצת המזון והמשקאות, נרשמה עלייה של 12.8% ביולי-ספטמבר 2020, לאחר עלייה של 17.4% באפריל-יוני. בקבוצת מחשבים ותוכנה נרשמה עלייה של 41.7% ביולי-ספטמבר, לאחר עלייה של 55.3% באפריל-יוני. בקבוצת ציוד ושירותי תקשורת ביולי-ספטמבר נרשמה עלייה של 4.3% במגמה בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.1% באפריל-יוני. 

הנתונים על רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי מתקבלים מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל, ומחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה ראשיות ולפי ענפי משנה, בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות בכרטיסי אשראי מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד.

עקב שינוי חד שהתקבל בנתון ספטמבר 2020 בעקבות משבר נגיף הקורונה, לא חושבו אומדני המגמה לסך כל הרכישות, לסך כל מוצרים ושירותים אחרים, לדלק, חשמל וגז, לציוד ושרותי תחבורה, לספרים, ציוד משרדי ופרסום, לשירותי רפואה ותרופות, לסך כל מוצרי תעשייה, להלבשה והנעלה, למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, לרהיטים, לסך הכל שירותים, לביטוח, לשירותי טיסות, תיירות ואירוח, לפנאי ובילוי ולשירותי עירייה וממשלה.

רכישות אונליין (צילום: Pixabay)
רכישות אונליין (צילום: Pixabay)

כזכור, נתוני שירותי בנקים אוטומטיים שפורסמו בתחילת החודש הצביעו על אותה מגמה, לפיה בחודש ספטמבר הוציאו הישראלים בכרטיסי אשראי סכום כולל של 30.16 מיליארד ש"ח - ירידה של 0.7% לעומת סכום ההוצאות בכרטיסי אשראי בספטמבר 2019 שעמד על 30.378 מיליארד ש"ח.

בספטמבר 2020 נרשמה גם ירידה של 7.84% בהיקף משיכות המזומן בכספומטים הבנקאיים, זאת בהשוואה לנתון המקביל בשנה שעברה. בחודש הקודם משכו הישראלים בכרטיסי אשראי סכום כולל של 4.711 מיליארד ש"ח, לעומת 5.111 מיליארד ש"ח שנמשכו בכספומטים הבנקאיים בספטמבר 2019.

בחודש ספטמבר 2020 נרשמה גם עלייה של 10.2% בהיקף הרכישות בעסקאות אונליין שהגיעו לסכום כולל של 17.364 מיליארד ש"ח והיוו 57.5% מכלל ההוצאות בכרטיסי אשראי באותו חודש. מדובר בנתון הכי גבוה של אחוז ההוצאות בעסקאות האונליין מאז אפריל 2020 במהלכו 61.9% מההוצאות בכרטיסי אשראי היו בעסקאות ללא הצגת כרטיס.