חן בן אפרים: גילו את העיר מחדש

"אני ואחי טל הבעלים של סניף אילת ברשת אחל'ה בעשור האחרון. זאת מסעדת גריל ישראלי עם שפע של מנות וסלטים, שירות מעולה ובשר טרי ואיכותי. במקביל, אני גם מכהן כחבר מועצת העיר מטעם סיעת צעירי אילת ומכיר היטב את החוזקות של אילת וגם את הבעיות שלה. בעלי העסקים בעיר הרגישו מוקדם את השפעות הקורונה, כי שלושה שבועות לפני הסגר הפסיקו להגיע תיירים ומבקרים. זה ניכר היטב בפורים, שאלה ימים חזקים אצלנו. אז הבנו שיש בעיה, והסופה שהכתה בעיר רק החמירה את המצב.

"כשנכנסנו לסגר הוצאנו את מרבית מ־50 העובדים שלנו לחל"ת. חשבנו איך לצלוח את התקופה הזו בשלום ועלה לנו רעיון. לקראת חג הפסח הרי רכשנו כמות עצומה של בשר. אז אמרנו לעצמנו - או שניתקע עם הבשר שיתקלקל, או שנשנס מותניים ונמכור אותו כמו קצבייה. הכנו קיטים עם סוגי בשרים שונים לעשרה אנשים ב־500 שקלים, ודחפנו את היוזמה עם סרטוני וידיאו שצילמנו. זאת הייתה הצלחה אדירה, וכל העיר עפה על זה.

חן בן אפרים (צילום: ללא קרדיט)
חן בן אפרים (צילום: ללא קרדיט)

"כשפתחנו מחדש בתחילת יוני, המבקרים הישראלים שלא יכלו לנסוע לחו"ל גילו מחדש את אילת ומגיעים אליה במספרים אדירים. מבחינתנו, המחזור בחודש הזה היה חזק יותר מיוני 2019. גם התחלנו בסבב גיוס עובדים, אך נאלצנו לעצור אותו בגלל אי־הבהירות עם ההגבלות החדשות. העיר הזו עברה טלטלות חזקות בשנים האחרונות, ואני מקווה שהיא לא תתמוטט. מצד אחד, אני מאוכזב מחוסר ההקשבה של המשרדים השונים לעיר שלנו. זה משהו בלתי מוסבר. מאידך, אני מעודד משר התיירות הנכנס, אסף זמיר, שביקר כאן והוא אוהב את אילת ויודע עד כמה היא שונה מכל הערים האחרות בישראל".

הכותב הוא בעלים משותף של מסעדת "אחל'ה" באילת
רח' קאמן 1, אילת. טל': 052־8752040

אילן זינו: מחכים לתיירים ולוועדי העובדים

"אני איש ים ורב חובל במקצועי, ואת ספינת הזכוכית 'גלקסיה' רכשנו לפני כשנתיים וחצי. אנו מכנים אותה 'ספינה משפחתית', כי כל המשפחה עובדת בה - אני, האישה והילדים, שלחלקם יש רישיונות שיט. יש בספינה 80 מקומות לנוסעים ותחתיות זכוכית שקופות שדרכן רואים את בעלי החיים הימיים ואת האלמוגים המדהימים של הים האדום. זמן קצר לפני הקורונה עברה כזכור סופה על העיר והשביתה אותה כמעט לחלוטין. למרבה המזל הכנסנו מבעוד מועד את הספינה ללגונה הפנימית וכך היא ניצלה, אבל העיר עדיין לא התאוששה מהמכה הזו.

"נכנסו לסגר כמו כולם ב־15 במרץ, אבל כבר שבוע קודם התחלנו להרגיש ירידה חדה בפעילות - תיירים וישראלים הפסיקו להגיע והתחילו ביטולים. בתקופה הזו נעזרתי באנשי המקצוע של הבנק כדי לקבל הלוואת מדינה, ויש לי רק מילים טובות להגיד עליהם. במקביל, הוצאנו את שלושת העובדים שלנו לחופשת חל"ת, וישבנו בבית עד ששחררו אותנו ב־10 ביוני. כלומר, אחרי כמעט שלושה חודשים.

אילן זינו (צילום: ללא קרדיט)
אילן זינו (צילום: ללא קרדיט)

"בחודש שחלף מאז השחרור יש פעילות, אבל היא עדיין נמוכה, כי אנחנו תלויים בבתי המלון, והנופשים לא מגיעים אליהם. זאת שרשרת. חבל רק שאלה שמגיעים לעיר חוששים לצאת מבתי המלון ומעדיפים להישאר בחדרים. גם כושר השיט ירד בחצי, כי ההנחיות הורו לרדת ל־40 נוסעים בספינה. אז עובדים תחת הוראות 'התו הסגול' ומנסים לשרוד בתקווה שעד החורף יחזרו לכאן ועדי העובדים והקבוצות המאורגנות. עם זאת, אני מעודד מכך שהתיירות המקומית חזקה עכשיו כי אין חו"ל, ובגלל זה שאילת היא עיר תוססת ובטוחה עם אוכל טוב ועם אפשרות בילוי שהישראלים אוהבים".

הכותב הוא הבעלים והמנהל של ספינת הזכוכית "גלקסיה"
הכניסה למרינה המסחרית אילת. טל': 050־2393272

שלומי לחנה: תהיו מומחי תוכן בתחומכם

"אהבתי את הנוכחות גם בפייסבוק וגם באינסטגרם של מסעדת אחל'ה, והייתי אף ממליץ להם לעבוד יותר על ניהול רשומות לקוח כדי לשמור על קשר רציף איתם. כלומר, כל כניסה של לקוח חייבת להיות מתועדת במערכות ה־crm (ניהול קשרי לקוחות), כולל ימי הולדת, בקשות מיוחדות ועוד. לעומת זאת, הנוכחות הווירטואלית של סירת הזכוכית גלקסיה חלשה. לא מצאתי אותם בפייסבוק ובאינסטגרם, וגם אין קישור מהאתר שלהם לרשתות החברתיות. זה חייב שיפור כדי לאפשר להם להגביר מודעות ולהפוך למומחי תוכן בנושא. בשבוע שעבר, למשל, ביקר כריש בחוף הים באילת. זו הייתה ההזדמנות שלהם לספר על אוכלוסיית הכרישים בים האדום, להעלות כמה צילומים ולספר על מפגשים קודמים שהיו לנוסעי סירת הזכוכית שלהם עם כרישים. כך שומרים על נוכחות תמידית".

שלמי לחנה (צילום: ללא קרדיט)
שלמי לחנה (צילום: ללא קרדיט)

הכותב הוא יועץ אסטרטגי עסקי ומרצה לשיווק במכללה למינהל 

שוש ביטון: לזהות ולהגיב לתרחישים לא צפויים

"אילת מושתתת על ענף התיירות ועוד לפני פרוץ משבר הקורונה חוותה העיר סופה קשה שפגעה בחופיה וגרמה לנזקים רבים. המציאות פשוט הראתה שישנם תרחישים שקשה להיות מוכן אליהם, אך כשהם קורים, צריך לזהות אותם ולהגיב אליהם בזמן אמת. למשל, תזרים המזומנים שהוא החמצן של העסק - ככל שינוהל בקפידה ובבקרה, העסק יוכל להיערך לתרחישים שונים. מעבר לו, הבליטה הקורונה את הצורך בשיפור היעילות התפעולית של העסק בכל התחומים: כוח אדם, עלויות חומרי גלם, מלאי ומעבר לאונליין, שכן כל עסק כיום נדרש להיות נוכח בזירה הדיגיטלית".

שוש ביטון (צילום: ללא קרדיט)
שוש ביטון (צילום: ללא קרדיט)

לכן חשוב לפנות לבנקאי ולשתפו בכל בעיה פיננסית שצצה, כדי לשמוע על הכלים הקיימים ולקבל מענה מקצועי, יצירתי ומתאים. ובכלל, מיום כניסתי לבנק מלווה אותי המשפט "שקל לבן ליום שחור". הקורונה לימדה עד כמה חייב כל אחד - בעלי עסקים פרטיים וגם משקי בית - לדאוג לחסכונות גם לעתות מצוקה, כי לעולם לא ניתן לחזות מתי נידרש לכך.

הכותבת היא מנהלת סניף אילת של בנק הפועלים