דמיינו לעצמכם לרגע שאתם מנהלים חברת ביטוח שמספת ביטוחי בריאות פרטיים. בוקר אחד נכנסים אליכם למשרד בזה אחר זה שני חברי ילדות, שהגיעו אליכם בעקבות המלצה של חבר משותף. אחד מהם, הוא אינסטלטור בפתח תקווה, אדם בן 60, שמעשן שתי קופסאות סיגריות ליום, סובל מעודף משקל חמור וכבר יותר משלושה עשורים שהוא לא רכב על אופניים, שחה בבריכה או אפילו יצא להליכה לעת ערב. 

החבר השני לעומת זאת, שגם הוא חגג לאחרונה את יום הולדתו השישים במספר, עובד אמנם בתור אינסטלטור בקריית אונו, אך כאן מסתיים הדמיון בין השניים. זאת כיוון שהחבר השני, בניגוד לאותו אינסטלטור בפתח תקווה, נגמל מעישון לפני מספר שנים ולא מתקרב לסיגריות, נמצא במשקל תקין ופוקד את חדר הכושר בתדירות של שלוש פעמים בשבוע לכל הפחות. 

שיטת המקל והגזר 
מטבע הדברים, ברור לכם לגמרי שהחבר שעובד בתור אינסטלטור בפתח תקווה, נמצא בסיכון גבוה הרבה יותר לחלות בשלל מחלות ובכלל זה מחלות אונקולוגיות, מחלות לב וסוכרת. לפיכך הסיכון שתאלצו לקחת בתור הגורם המבטח, יהיה גבוה יותר ובהתאם גם הפרמיה שיהיה עליו לשלם אם ירצה לרכוש פוליסת ביטוח חיים לדוגמה, תהיה גבוהה יותר. זהו ה"מקל" מן הסתם, בשיטת המקל והגזר בהקשר הזה.
 
החדשות המעניינות הן, שחברות הביטוח כללית ומכבי, החליטו להציג לראשונה בישראל גם את ה"גזר", שבא לידי ביטוי בדמות תמריצים שונים המובטחים למבוטחים שיקפידו לשמור על הבריאות ולהשיג יעדים בריאותיים אישיים לאורך הזמן. 

באילו יעדים בריאותיים מדובר?
קופת החולים מכבי וקופת החולים כללי ישיקו בשבועות הקרובים אפליקציות ייעודיות שיאפשרו לבנות לכל מבוטח שיבחר להשתתף בתכנית התמריצים, פרופיל בריאותי אישי בהתבסס על פרמטרים שונים כמו גיל, משקל, הרגלי הפעילות הגופנית, מחלות רקע ועוד. הפרופיל הבריאותי ישמש את קופות החולים לבחירת יעדים בריאותיים שונים שיותאמו לכל משתתף באופן אישי עם הצטרפותו לתכנית. 

בין השאר יושם דגש מרכזי על יעדים כמו ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, השתתפות בסדנאות לגמילה מעישון, מפגשים עם דיאטנית קלינית, הגעה לבדיקות סקר לאיתור מוקדם של מחלות אונקולוגיות ועוד. המשתתפים שיתמידו בתכנית ויצליחו להגיע ליעדים האישיים שהוצבו להם, יזכו בפרסים שונים בעלי ערך כספי (שקופות החולים טרם חשפו). 

ממצאים מבטיחים ממחקרים שנערכו במקומות אחרים בעולם 
חשוב להדגיש כי תכנית התמריצים היא לא המצאה ישראלית ושתכניות דומות קיימות כבר לא מעט זמן ברחבי העולם. כך לדוגמה ישנן מדינות שחברות הביטוח הפרטיות שפועלות בהן מבטיחות הוזלה בתשלומי הביטוח למבוטחים שמתמידים בביצוע פעילות גופנית מעל תדירות מסוימת. 

במחקרים שבחנו את ההשפעה של תכנית תמריצים דומה על מבוטחים בדרום אפריקה, נמצא שמשתתפי התכנית נהנו מירידה של עשרות אחוזים בסיכון לחלות במחלות ריאה כרוניות, במחלות לב ובסוכרת ובנוסף נמצא כי משך האשפוזים שלהם ותדירות האשפוזים שלהם, היו נמוכים משמעותית בהשוואה למשך ותדירות האשפוזים של מבוטחים שלא לקחו חלק בתכנית. בקרוב אצלנו?