מרוב עצות לא רואים את היעד
גמילה מחיתולים היא שלב בלתי נמנע, אם כי יש כאלו שנוטים להסתבך יתר על המידה ומותחים את התהליך המייגע עד סופו המאחר לבוא. התוצאה היא שילדם נגמל בגיל יחסית מאוחר, מה שעלול ליצור תסכול רב ולא רצוי. מי שחפץ להימנע מתסכול זה, נתקל בקשיים חדשים, כי בעוד שרצון טוב הוא מצרך חשוב יש צורך גם בתוכנית פעולה ואסטרטגיה שמוכיחה את עצמה, ובהיבט הזה לא מעט הורים נחושים נופלים. לפעמים מרוב עצים לא רואים את היער, וזה נכון גם מבחינת עצות ודרכים לגמול את הילד מחיתולים.

לא צריך לחפש סימנים
לא מעט הורים מחכים שילדם, פעוט בסביבות גיל שלוש, יראה להם סימן שהוא מוכן למעבר, ושאינו חפץ יותר להשתמש בחיתול. לכאורה, ילד שיוזם לבד את הפסקת השימוש בחיתולים זה החלום הרטוב של כל הורה, אך למעשה אל לנו לחכות לסימן שיבוא, וזאת מכמה סיבות: ראשית, אין לנו הבטחה שהילד באמת יעלה את העניין ואנחנו יכולים לחכות לנצח ולמצוא עת עצמנו עם ילד בוגר שטרם נגמל מחיתולים. שנית, אל לנו להסתמך על יוזמה של ילד קטן, שהרי אין לו את הראייה לטווח רחוק כפי שיש לאדם בוגר. שיתוף הפעולה מצדו יכול להיקטע בין רגע ללא התראה מוקדמת, והוא יותיר אחריו הורים מתוסכלים וחסרי אונים.

אין קורלציה בין חוכמת הפעוט לבין התקדמותו בתהליך הגמילה
ילדכם יכול להיות בעל הבנה נרחבת, הוא יכול לזמר בעל פה שאת הצרכים עושים בשירותים, ויחד עם זאת להמשיך "לחטוא" ולעשות בחיתול. הסיבה טמונה בכך שלמרות שהילד מבין שהדבר הרצוי הוא עשיית הצרכים בשירותים, הוא נוטה לגשת אל המקום המוכר והמנחם ולהמשיך בהרגלים מהם אנו רוצים להיפטר. זהו תהליך אנושי לגמרי, שהוכח בלא מעט מחקרים, ומלווה אותנו גם בהיבטים אחרים בחיינו הבוגרים. אז הורים יקרים, עשו לעצמכם ולילדכם טובה, ואל תתלו את הגמילה מחיתולים ביכולות ההבנה שלו.

חוסר אסרטיביות
עם כמה שהילד חמוד, והוא כנראה מאוד חמוד, אסרטיביות היא תכונה חשובה בתהליך החינוכי. אם מוותרים לילד פעם אחר פעם, הוא מבין שאין צורך לשנות את דרכו, ואם הוא יפעל נכון, אתם, ההורים, לבסוף תישברו והוא יוכל להמשיך בדרך הקלה שהוא כבר מכיר.

חוסר שיתוף פעולה שמוביל לירידה במוטיבציה
כפי שצוין קודם לכן, שיתוף הפעולה יכול להיקטע בין רגע ויכול אף לא לבוא מיוזמת הילד לעולם. הורים רבים יכולים לראות בחוסר שיתוף הפעולה תבוסה רצינית, שתוביל לירידה במוטיבציה שלהם לגמול את ילדם. אל תיפלו לדכדוך ואל תתנו לו להשפיע עליכם. אם תמשיכו לעודד את ילדכם, שיתוף הפעולה עתיד לבוא. זה יכול לקחת זמן, אבל סבלנות היא ללא ספק מצרך חשוב בעת גידול ילדים ובמיוחד בתהליך גמילה מחיתולים.

בסופו של דבר חשוב להבין שאם נתמסר לתהליך, נעודד אצל הילד לשיתוף פעולה, נבין שלמרות המכשולים ההשקעה תשתלם והוא לבסוף ייגמל - אז התהליך יהיה הרבה פחות מתסכל ואולי אפילו מגבש משפחתית.