השימוש הראשון בעניבה, כפי שאנו מכירים אותה היום, היה במלחמת שלושים השנים, בראשית המאה ה־17: שכירי החרב הקרואטים של צבא צרפת נצפו עונדים חתיכות בד מסביב למדיהם. יש שיגידו, בשביל להחזיק את החלק העליון ויש שיגידו כדי לנגב שאריות אוכל וזיעה ביעילות. המלך לואי ה־13 אימץ את החידוש, שהיה במהרה לטרנד שהתפשט בכל אירופה. העניבה קיבלה תפנית משמעותית כשמעצב־העל ראלף לורן יצא לאור בסוף שנות ה־60 עם Polo Ralph Lauren. בתחילת דרכו היה לורן מעצב עניבות לא מוכר, והשאר היסטוריה.

לפריט שנחשב לפעמים למיושן ורשמי מדי, יש עדיין חשיבות גדולה בעולם העסקי. הוא נחלתם של בעלי תפקידים בכירים, פוליטיקאים, שופטים, מגישי חדשות ואנשי מכירות (כתלמידת בית ספר יסודי בארגנטינה, גם אני ענדתי עניבה כחלק מהתלבושת האחידה...). אמנם צעירי המילניום נוהגים בה פחות יראה, אך היא עדיין חלק מהותי מהמראה המחויט.

יש הסבורים שעניבות מעידות על מצב רוחו של הגבר, אפילו על אמינותו, אך מה שבטוח הוא שבעולם שכולל כל כך הרבה סגנונות, צבעים והדפסים, יש חשיבות רבה להתאמת העניבה לבגד.

ז'קט של נאוטיקה 699 שקלים, מכנסיים 399 שקלים. צילום: יח"צ
ז'קט של נאוטיקה 699 שקלים, מכנסיים 399 שקלים. צילום: יח"צ


חוק האופנה מחייב ניגודיות בין צבע העניבה לחולצה, אך עליו להיות ניגוד שנעים לעין. נהוג להתאים לחולצה בהירה עניבה בצבע כהה יותר ולהפך - חולצה כהה עם עניבה בהירה. גם כשבוחרים בגוונים דומים, חשוב לשמור על שילוב ראוי, כזה שלא יהיה שונה לחלוטין. כך למשל, מומלץ שלא לשלב עניבה בצבע ירוק כהה או צהוב עם חולצה שחורה.

עיצוב העניבה חשוב לא פחות. שילוב של עניבה מנוקדת או בעלת פסים, או כל צורה שהיא, תתאים לחולצות חלקות ולרוב גם לאירועים קלילים יותר. העניבה החלקה תתאים יותר לאנשי המקצוע שרוצים לשדר שמרנות ורצינות. בבואכם לבחור עניבה, התייחסו גם למבנה הגוף. מבנה גוף רזה עד בינוני - מכתיב עניבה צרה שתראה שיקית ומתוחכמת. לעומתם לבעלי מבנה רחב, מומלץ להימנע מעניבות צרות שעלולות להיראות קצת מגוחכות.

ז'קט של נאוטיקה 699 שקלים, מכנסיים 399 שקלים. צילום: יח"צ
ז'קט של נאוטיקה 699 שקלים, מכנסיים 399 שקלים. צילום: יח"צ


קיימות כמה דרכים לענוב עניבה, כאשר הנפוצה היא גם הקלאסית: קושרים אותה מסביב לצווארון (יש היום עניבות עם קשר מוכן, למתקשים). יש שיעדיפו להסתיר את העניבה מתחת לסריג או קרדיגן. במקרה כזה, רואים רק את הקצה, ויש בזה משהו מאוד אלגנטי ואפילו מסתורי. דרך נוספת היא לקחת עניבת משי, כזו שמזכירה את העניבות בתחילת דרכן בצרפת הוותיקה ולכרוך אותה סביב הצוואר בתוך חולצה מכופתרת או מחוצה לה. המראה הזה ישדר השקעה בפרטים ועדינות שלא באה על חשבון הגבריות. עניבה ממשי תתאים גם לנשים שרוצות לשדרג את הלוק הרציני, ותשתלב היטב גם עם חולצות וגם עם שמלות. אחרונה היא עניבת הפרפר, אך אם אינך ג'יימס בונד או בני ציפר, מוטב שתשמור אותה לאירועים מיוחדים, כמו למשל ערבי גאלה.

Tanniag@maariv.co.il