"משבר הקורונה יצר אתגרים חדשים בעולם ובכל תחומי החיים, וכפועל יוצא מכך גם הכלכלה והשוק העסקי ניצבו, ועדיין ניצבים, מול אתגרים שמאלצים רבים מהשווקים להשתנות ומשווקים אחרים להתאים את עצמם", אומר חבי ברק, סמנכ"ל שיווק ומכירות באלבר, "הקורונה היא בהגדרתה משבר בריאותי שייצר משבר כלכלי מלאכותי, מאחר שהכלכלה בעולם ובישראל הייתה טובה ובצמיחה מתמדת. הבנה זאת חשובה להבנת השוק העסקי. חברות הליסינג, ברובן הגיעו למשבר במצב טוב, שאפשר להן להתמודד בהצלחה עם האתגרים שיוצרת הקורונה".

חששות מול מציאות
"הכתבות בעיתונים בתחילת דרכה של הקורונה בישרו שתהיה החזרה מסיבית של רכבים, שחברות ההשכרה יימחקו מכיוון שתיירים לא מגיעים, ולחברות הליסינג יהיה קשה לעמוד בהתחייבויות לשוק ההון. בפועל אפשר לראות כי התחזיות הללו לא התממשו. מנגד, מובן שנערכו ההתאמות הנדרשות לצמצום הנזקים, לאור כך ששוק הליסינג הוא שוק שמגייס אג"ח בשוק ההון מול בטוחות - שעבוד הרכבים, - אז ככלל הוא מתאפיין בגמישות וביכולת לערוך התאמות במהירות למצבים משתנים כמו צמצום או הגדלה של רכישת רכבים לפי הצורך, הגברת מכירה או צמצום של רכבים משומשים וקביעת גודל צי הרכב של החברה לפי השינויים הכלכליים בשוק".

הסיבות להצלחת חברות הליסינג
"מגוון הלקוחות, גם בגודל וגם בתחומי העיסוק, נמצא בפיזור סטטיסטי רחב מאוד בין חברות שנפגעו וכאלו שלא. למזלנו, המסה הקריטית של צי הרכב נמצאת בידי חברות שיודעות לצלוח את התקופה ומעדיפות להשאיר לעובדים את הרכבים. דבר שקיבל משנה תוקף בתקופת הקורונה כשאנשים מעדיפים מטעמי בריאות לנסוע ברכב הפרטי ולא בתחבורה ציבורית, שגם איננה פועלת בתקופת הקורונה כתמיד וגם הנוסעים בה חשופים לסכנת הדבקה". 

"נוסף לכך, חברות הליסינג ידעו להתאים את עצמן לצורכי הלקוחות שהיו זקוקים לפתרונות יצירתיים, דבר שתרם לכך שיוכלו להמשיך ולהחזיק ברכבים כגון פריסת תשלומים, דחיית תשלומים, הארכת תקופת העסקה ואפשרות לעסקאות ליסינג ברכבים משומשים שמוזילים את המחיר החודשי ועוד. בפועל כמות החזרת הרכבים הייתה שולית ולא השפיעה על חברה בסדר הגודל של אלבר, והתרכזה יותר בענפים כמו תיירות ותעופה שחדלו לפעול. חברות הליסינג גם השכילו לעצור הזמנות של רכבים חדשים עד התבהרות המצב, ומנגד הגדילו את מכירת הרכב המשומש, בעיקר רכבים מצי ההשכרה".

חבי ברק (צילום: יח''צ)
חבי ברק (צילום: יח''צ)

תפיסת העולם של אלבר
"באלבר התאמנו את ההוצאות לתקופה, צמצמנו את הרכש של הרכבים, התייעלנו בכוח אדם, הפחתנו הוצאות שוטפות, צמצמנו את צי ההשכרה כך שיתאים לצריכה הישראלית ללא תיירים, ומנגד שוק ההשכרה של הישראלים גדל מאוד.אפשר לייחס זאת לכך שחברות שצריכות רכבים ולא רוצות להתחייב לעסקה ארוכת טווח מאחר שאינן יודעות מה יהיה המצב העסקי - עוברות להשכרה. גם ישראלים רבים שנסעו בתחבורה ציבורית, שהצטמצמה בשל פוטנציאל ההדבקה, עברו להשכרה. 

"האתגרים בתחילת הדרך היו גם בצד התפעולי. מאחר שהיינו עם צי גדול בהשכרה לקראת העונה של פסח, והתיירים לא הגיעו, נאלצנו למצוא להם מגרשי חניה עד שנצמצם את הצי לגודל המותאם להשכרה ללא תיירים. בראייה קדימה, חברת אלבר, כמובילה בשוק הליסינג, ההשכרות ומכירות רכבים בכלל, ידעה תמיד ותדע בעתיד לערוך את ההתאמות הנדרשות לשינויים בשוק בעקבות האתגרים הפוקדים את מדינת ישראל, בשמירה על יציבות והובלה".

מגמות עתידיות
"מובן שיש לעקוב כל הזמן אחר השינויים והמגמות החדשות שקורות. לדוגמה, עד כמה תשפיע המגמה של עבודה מהבית לאורך זמן, ואם זה יגרום לעובדים לוותר על רכב ליסינג. האם ויתור על רכב ליסינג יגדיל את הביקוש לרכבים משומשים ולאשראי? או לגידול בליסינג הפרטי, שהוא חלופה אטרקטיבית ללקוח פרטי שאינו מעוניין להוציא סכום גדול לרכישת רכב, אלא מעוניין בתשלום חודשי וברכב חדש. נוסף לכך הוא נמנע מההתעסקות המעיקה במכירת הרכב בסוף התקופה. מאידך, החשש העולמי ממגיפות והידבקות, והצורך בריחוק חברתי, יגדילו את הביקוש לרכבי ליסינג ואת השימוש בהם כי אנשים לא ישתמשו בתחבורה ציבורית (כמו שאנו רואים היום). ללא ספק יהיו שינויים, ואנו כחברה עוקבים אחריהם ונהיה ערוכים להם".

"חברות הליסינג מספיק גמישות ויצירתיות כדי לצלוח את משבר הקורונה בהצלחה ולערוך את ההתאמות הנדרשות. ראיה לכך אפשר למצוא בניסיון העבר מהמשבר של 2008, שהיה כלכלי גרידא ולא בריאותי. החברות צלחו אותו ואף צמחו ממנו. לאור העובדה שהחיסון בדרך, שחלק גדול מהמובטלים יחזור לשוק העבודה ושהשוק הישראלי נוטה מטבעו תמיד להרים ראש ולפרוח לאחר משברים, אני לא רואה מצב שבו חברות הליסינג יתמודדו עם החזרת רכבים, אלא להפך. עם התחלת החיסונים, הכיוון יהיה של צמיחה ותנופה. חשוב לזכור כי אלבר היא היום חברת הרכב המובילה והגדולה ביותר למכירת רכבים בישראל, ולכן עלייה מהותית במכירות הרכבים, תוך שמירה על המחיר וערך הגרט של הרכבים ועם המשך מתן אשראי נוח לכל כיס, צפוי רק לשרת ולחזק אותה. מנגד, נראה כי הפגיעה בהשכרה לתיירות תמשיך ללוות אותנו עד חזרתם של התיירים לארץ. לאור כל זאת, נראה די בביטחון כי שוק הליסינג ימשיך להיות יציב ומבטיח, כפי שהיה למשקיעים ולשוק ההון".