מכירים את “כל הארץ ג'יפונים, ג'יפונים", שירם של א.ב. ובניו? אי אפשר להתחמק מהם. לפעמים נראה שכאשר הרכבים האלה מגיעים ארצה, שופכים אותם היישר מהמכולה אל הכביש הראשי, כי חבל על כל רגע שהם בעצירה. אתם דורשים, הם מביאים. הנה קנדידט טרי בשבילכם, מיד כשתצאו מהסגר, ממש חם מהתנור - רנו קוליאוס. מה החידוש שהוא מביא? שאלה טובה, ואני שמח ששאלתם, ועוד רגע אני בעצמי אגש לברר. הרי לרנו יש כבר SUV יחסית דומה, הקדג'אר. רכב ראוי ומכובד, וכעת הם הנחיתו את הדור השני של הקוליאוס, שמתמקם ממש לידו. נו, אז? 22 ס"מ באורך לטובת הקוליאוס. זאת אומרת גדול יותר, ולכן אם גודל הוא מה שעושה לכם את היום - מצאנו לכם פתרון מעניין.

מודה, בא לי לפעמים לנהוג על לימוזינת מנהלים, שכבר הולכת ונעלמת מהעולם, או מכונית ספורט מגניבה, אפילו על מיני דלת תקציב, אבל ג'יפון כבר בא לי בלילה בחלומות ולא הכי טוב. לא מצליח להסיט אותו מאמצע הדרך. די, תגוונו קצת. אבל אם העם בכל זאת דורש, אז שיקבל את הקוליאוס מכף רגל ועד ראש. לפחות שמחתי שהלבישו לי ליום המבחן את הגרסה היותר עממית וזולה, כי לפעמים שולחים את היקרה שבהיצע, זו שכל האיפור הכבד והג'נטים המצוחצחים מצליחים להסתיר את הפגמים והקמטים שלה.

הקוליאוס הוא קרוסאובר יפה, המשדר ניחוח יוקרתי. לא מזמן נהגתי בגרנד סניק של היצרנית הצרפתית: רכב ענק, בעל שבעה מקומות ישיבה, ואהבתי כל רגע. הנוחות והעיצוב החיצוני והפנימי משכו את תשומת הלב, וגם כאן לא חסר מהתבלינים האלה. הקוליאוס מציג אלגנטיות עם קשיחות. מראה בהחלט בעל נוכחות. הוא נראה אפילו יותר גדול מ־467 סנטימטריו. כשנכנסים לרכב, מיד קולטים מדוע יוצר מלכתחילה. זהו רכב משפחתי, פרברים קלאסי, לחמולות שמחפשות את הצד המפנק בחיים, כי ב־165 אלף שקל מקבלים לא מעט מרווחים ואביזרים שמקילים את החיים.

חייבים להדגיש שלא חסר מקום ברכב. הוא מאוורר גם הודות לבסיס גלגלים נדיב (270 סנטימטר). תמצאו את הספייס שלכם מלפנים ובשורה האחורית. יש לו חלונות גדולים, זוויות הראייה מצוינות, הישיבה גבוהה. אם יש התרשמות ראשונית, אז אפשר לזרוק את המילה “ביטחון". זו גם הכוונה, הרכב הזה לא הרפתקני ולא מגניב. הוא בא לשדר מסגרת. הוא יודע בדיוק מיהם בעליו, ולכן הוא מגיש להם תא מטען עצום בגודל 579 ליטרים, ואם תוותרו על השורה השנייה, יש אפשרות הטענה ל־1,795 ליטר, שזה מאפשר פלוס־מינוס העברת דירה.

אז אם לא קלטנו למה צריך עוד ג'יפון, זו התשובה. לאוהבי הגדול, הרחב, המרווח. אם תחפשו מקביל לו בשוק המוטורי, כנראה שזו המאזדה CX־5, וללקוחות האלה חשוב בנוסף הצד הבטיחותי, וכאן רמת האבזור זוכה לציון 6. היא כוללת מערכות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבי ובקרת סטייה מנתיב אבל לא מתקנת. בנוסף, הרכב זכה בחמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו־אן־קאפ.

רנו קוליאוס (צילום: RENAULT)
רנו קוליאוס (צילום: RENAULT)

נסענו צפונה עם הקוליאוס. אחרי בילוי של שעות בדרך הלוך וחזור יצאתי ממנו גמיש וערני. המושבים נוחים, אף על פי שסביבת הנהג התקבלה ברגשות מעורבים. לצד חומרים נעימים למגע מצאתי גם פלסטיקה נוקשה ולא מלהיבה וגם מסך המולטימדיה הוא בגודל 7 אינץ'. פה חייבים לומר ולהדגיש שראינו גדולים, מתוחכמים ומרהיבים ממנו. מה שכן, כבר בגרסת הפתיחה יש גג פנורמי ענק ולא סמלי, וזה כיף, אז מי אמר שג'יפונים זה לא כיף?

קוליאוס מגיע רק עם מנוע אחד בהיצע, וזו נקודה עם סימן קריאה - טורבו־דיזל בנפח 1,750 סמ"ק, הספק של 150 כ"ס, הנעה קדמית, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה בת שבעה הילוכים. לא היינו צריכים לנהוג כדי לנחש את האופי שהוא ישדר בזמן התנועה. לא תמצאו כאן נמרצות, תזזיתיות או רצון עז לפרק את הכביש.

קוליאוס לוקח את הזמן (11.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש), נהנה מהנוף. אם הוא מצטיין במשהו, זה במהירות שיוט נינוחה, אז הוא גם שתה את הכביש על פגמיו. הוא פחות הצטיין במהירות נמוכה כשפגש בורות ומכשולים, הרגשנו את זה בתא הנוסעים. גם בנושא בידוד רעשים כבר פגשתי טובים ממנו. סיימנו את היום המשותף בצריכה של ליטר סולר על כל 13.1 קילומטר, שזה בהחלט לא רע, אבל חייבים לציין שנסענו רוב הזמן בכביש פתוח, ללא פקקים וגם לא אימצנו אותו יותר מדי, כי הוא ביקש יפה. בדרגת זיהום האוויר הקוליאוס מפגר מאחור עם ציון נמוך 13.

אז נחזור לתחילת הכתבה, מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות? ובכן יש פה שוני אף על פי שכבר אכלנו ושתינו המוני ג'יפונים בשנים האחרונות. קוליאוס שם דגש על גודל, מרווחים, תא מטען עצום, לא מעט אביזרים מפנקים (גג פנורמי) ומראה שאפילו לא חושש לקרוץ לאגף הפרימיום. במחיר שבו הוא מוגש, הוא בהחלט שווה בדיקה. 

גלגלים רזרביים

ועכשיו למשהו שונה לגמרי. יונדאי הציגה את מתיחת הפנים שביצעה לרכב הספורטיבי, הסופר־כיפי i30N (בתמונה למטה). בטח מעטים מכם נתקלו בו בכבישים, אבל מדובר ברכב ספורטיבי שכבר הגיע אלינו בגרסה ידנית, וכעת מדווחים שהוא מיוצר בגרסה אוטומטית, שמונה הילוכים.

עד היום נמכרו כ־25 אלף יחידות באירופה מהרכב, שיצא לשוק ב־2017. הוא יגיע בגרסאות האצ'בק ופאסטבק עם מנוע בנזין־טורבו בנפח 2,000 סמ"ק, בעל שני הספקים, 250 כ"ס ו־280 כ"ס. הגרסה הבכירה מסוגלת להאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.9 שניות. כמי שנהג בגרסה הידנית, אין ספק שצפויה הנאה ובטח שבירת מחסומים למי שפחד עד עתה מהמפגש עם מוט ההילוכים. הרכב אמור להופיע באירופה במהלך 2021 והוא יגיע גם לכאן.

יונדאי IN30 (צילום: באדיבות היצרן)
יונדאי IN30 (צילום: באדיבות היצרן)

ועוד משהו שונה, אבל בהחלט מסקרן. פיג'ו חשפה את ה־508 ספורט אינג'ינירד, שהיא מכונית ספורטיבית, פלאג אין נטענת וכנראה יפה ברמות, לפחות לפי התמונות ששוחררו לתקשורת. הרכב אמור גם הוא להגיע אלינו בשנה הבאה, התכנון הוא בחצי השני של 2021. אז מה יש שם? מנוע בנזין־טורבו בנפח 1,600 סמ"ק, שנעזר בשלושה מנועים חשמליים, כאלה המסייעים להנעה כפולה. ההספק שתפגשו הוא 360 כ"ס, והמומנט המרבי הוא 53 קג"מ. היצירה הזו מגיעה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.2 שניות. טווח הנסיעה החשמלי הוא 42 ק"מ.

עוד אורח שאמור לבקר אותנו בשנה הבאה הוא הדגם החדש של אופל מוקה, שלפי התכנונים ינחת פה ברבעון השני או השלישי של 2021. ה־SUV הקומפקטי יקבל בין היתר הדגשות מרעננות בעיצוב החיצוני ושדרוגים נרחבים במערכות הבטיחות האקטיביות. המוקה יגיע עם מנועי בנזין ודיזל וגם אמור להופיע בגרסה חשמלית מלאה, שעל פי הנתונים מסוגלת לעבור 324 קילומטר מטעינה לטעינה. המתכננים מספרים שבבניית הדגם החדש הם הצליחו להפחית מהמשקל 120 ק"ג לעומת הדגם היוצא, כך שהמוקה אמור להיות יותר קליל ונעים לנהיגה. נחיה ונראה.