יודעים איפה עובר קו המשווה? באמצע של קיה נירו. רכב שכבש את מרכז המיינסטרים הישראלי וב־2019 היה הנמכר ביותר בין רכבי הפנאי הקומפקטיים, הקדים אפילו את אחיו הגדול ספורטאז׳ וגם את טוסון של יונדאי, וכל זה למה? הממדים, ההיברידיות, הצורה. הכוכבים הסתדרו מבחינתו בדיוק במקום הנכון.

אז עם הצלחה כמובן לא מתעסקים, רק משתדלים לרכוב על גבה, ולכן ניסו בקיה לשחזר את הניצוץ המנצח עם גרסת נירו פלאג־אין הנטענת - שילוב בין בנזין וחשמל, שדווקא לא ממש הצליח להתרומם. היבואנים גירדו בראש, בדקו, חקרו, שאלו למה, והבינו שפער המחירים בין הגרסה ההיברידית, הרגילה, לזו הנטענת, היה גדול מדי.

בטלקאר, היבואנית, הביאו כעת את הגרסה המעודכנת של נירו פלאג־אין היבריד, או PHEV, בשפה הבינלאומית. הבדל של 5,000 שקל בין זו לבין גרסת הבסיס. נו? מי שיש לו אפשרות לטעון את הרכב בבית, בחנייה, במקום העבודה, או סתם בקניון הסמוך, מדובר בחתיכת שיחוק.
זו ממש הנירו המוכרת, רק עם יכולות חשמליות שיכולות להרחיק אתכם מתחנות הדלק לתקופה ממש ארוכה.

תחשבו על יום שישי שגרתי, ארוחת ערב אצל חמותי במערב רעננה. ארבעה נוסעים בנירו, מזגן חובה בגלל החום הכבד, נסיעה מתל אביב לשרון ובחזרה ורק עם הכניסה לחניון, ליד הבית, התברר שכל הדרך הייתה על חשמל נטו, אפילו לא טיפת דלק אחת בזבזנו. עניין של שקלים בודדים, מחיר קוט"ש חשמל, מול צריכת כמות מכובדת של בנזין. 

בנתוני מעבדה מספרים שהרכב הזה יכול לעבור 49 קילומטר באמצעות חשמל, והאמת היא שהיינו ממש קרובים לנתון הזה. עכשיו, עבור חלק מאיתנו, זה טווח הנסיעה היומי, אפילו פחות. נסו לדמיין שאתם עוברים אותו בלי להריח את תחנת הדלק הקרובה, ואם במקרה עברתם את הטווח החשמלי, מנוע הבנזין לא יהסס להתערב כדי שתגיעו הביתה בשלום. אז גם מדובר בחיסכון בדלק וגם בתרומה נכבדת לאיכות הסביבה. כמה כיף לראות את הציון 1, צבוע בירוק כהה, ליד דרגת זיהום האוויר.

אבל יש עוד יתרון לא פחות גדול לחשמליות הזו, וקלטתי אותו בעיקר באותה נסיעת שישי למערב רעננה. כמו שכתב מורנו ורבנו מרטין גור מלהקת דפש מוד, “ENJOY THE SILENCE", תיהנו מהשקט. מנוע הבנזין מכניס לחלל הרכב סאונד גרגרני, אדרנלין, צורך למעט עצבנות. פה מדובר במסך, ניחוח קליל של מדיטציה.

תרצו או לא, המגמה החשמלית כבר כאן. אולי בשביל רבים מאיתנו רכב חשמלי נטו הוא יותר מדי הארד קור, אף על פי שזה הכיוון, אבל הפלאג־אין בהחלט מקל את תהליך הספיגה. מראה את כל היתרונות, ואם לא, אז תמיד אפשר להירגע לקול צלילו של מנוע הבנזין.
הפלאג־אין, כשהגיע, נתקל בחשדנות בגלל רמת המחירים הגבוהה לעומת הדגמים הרגילים, רמה שלא ממש השתלמה כלכלית גם כשעשו תחשיבים לפי מספר שנות שימוש. פה, המחיר כבר ממש קרוב לגרסה ההיברידית הרגילה, ולא צריך לחשב יותר מדי כדי להבין את הכדאיות.

אבל חייבים לציין שבכל זאת יש מספר הבדלים בין נירו ההיברידית לפלאג־אין, ככה זה כשמדובר בצורות הנעה שונות שמסדרות אחרת את הרכב. קודם כל, תא המטען של הדגם הנטען קטן ב־77 ליטר, כי אין מה לעשות, סוללות הליתיום־יון ממוקמות בחלקו האחורי של הרכב ותופסות מקום. הדגם הנטען גם השמין הודות לתוספת הסוללות בקצת יותר מ־100 קילו, אבל מיד נאמר שזה לא פגם באיכות הנסיעה.

קיה נירו פלאג אין היבריד (צילום: יצרן)
קיה נירו פלאג אין היבריד (צילום: יצרן)


אין ספק שקל מאוד להיקשר לנירו ולהבין למה הפך לפופולרי במחוזותינו. הוא נטול פוזה, לא מחייב יום לימודים ארוך כדי להבין מי נגד מי ועל איזה כפתור לוחצים ראשון. הוא מהסוג הזה של “היכנס וסע". נירו מאובזר היטב, כולל מסך מולטימדיה ידידותי למשתמש. הוא מרווח מאוד - שניים מאחור ייהנו משפע מקום, ושלושה ילדים בהחלט יסתדרו.

הוא מאובזר בטיחותית כמו שכתוב במיטב הספרים, מהסעיפים היותר חשובים בעיני המשפחה הישראלית. ציון 7 מרשים ברמת האבזור, שכולל בין היתר מנגנון תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ומערכות בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית במקרה של סכנה. בצד הטכני מורכב כאן מנוע בנזין, הנעה קדמית, בנפח 1,600 סמ"ק והספק של 105 כ"ס ויחד איתו מנוע חשמלי עם הספק של 60.5 כ"ס, וההספק המשולב ביניהם יוצר קומבינציה של 141 כ"ס, שנשלטת על ידי תיבה אוטומטית כפולת מצמד בת שישה הילוכים. 

הנסיעה היא חשמלית, וכשהסוללה מתרוקנת המעבר הוא למצב היברידי, רגיל. לא חסר פה כוח (תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 10.8 שניות), המשקל שהתווסף כאמור לא פוגם בגיהוץ הכביש, ואם תבקשו, ניתן להעביר למצב נהיגה ספורטיבי, ואז לוח המחוונים זוכה לשינוי גרפי דמוי אש מתפרצת, אבל אל תצפו לניצוצות מטורפים. הרכב הזה נועד לשבור שיאי חיסכון יותר מאשר שיאי מהירות.

אין כמעט מילים רעות לומר על הנירו הנטען. הוא מאובזר, חסכוני, ידידותי לסביבה וגם לא יקר מדי, בטח בגרסה הזו. הפלאג־אין הוא רק הקדימון, כי לא רחוק היום שבו גם הגרסה החשמלית נטו תנחת ותוסיף להיצע של הלהיט הדרום קוריאני.

הבעיה היחידה היא עם עירוניים כמוני. איפה במרכז העיר אני יכול לתקוע עמדת טעינה זמינה בשביל הנירו שלי? מצטער, לא מספיקה אחת פה ושנייה שתקועה אי־שם בקומה השלישית של החניון. לנו, אנשי הכרך הגדול, האופציה הנטענת, נכון לעכשיו, מעט בעייתית, לכן אין ברירה, בקרוב ניקח את המשפחה, נעבור לפרברים ונעיף ביחד עפיפונים. 

גלגלים רזרביים
הוא הגיע. ה־DS7 קרוסבק E-TENSE 4X4. למי שזה נראה לו כמו סינית, אז מדובר בקרוסאובר של DS, זה הנטען, המתאים גם לנהיגת כביש וגם לשטח. הגביר נחת בישראל ומחירו החל מ־300 אלף שקל. אל תרימו גבה, הרכב הצרפתי יכול להתמודד בכבוד מול כל מותג פרימיום שתביאו מולו, לא רק בגלל האבזור העשיר, אלא גם בגלל הביצועים.

יש פה מנוע בנזין בנפח 1,600 סמ"ק, שנעזר בשני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, שיוצרים יחד את ההנעה הכפולה. ההספק המשותף הוא 300 כ"ס, והמומנט הוא 53 קג"מ. התוצאה היא תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.9 שניות. האבזור הבטיחותי זוכה פה לציון הגבוה 8. תוכלו למצוא ברמת הגימור הבכירה גאדג׳טים מגניבים כמו מערכת ראיית לילה ומערכת לסריקת פנים, שבודקת את ערנות הנהג. חוויה.

DS (צילום: יח''צ)
DS (צילום: יח''צ)

הג׳יפון הקומפקטי סיאט אטקה זכה למתיחת פנים ולרמת גימור חדשה - אקספיריאנס. אז כעת יש שלוש רמות גימור לרכב. סטייל, הבסיסית (144 אלף שקל), אקספיריאנס, המפוארת יותר (164 אלף שקל) ו־FR, שהיא הגרסה הספורטיבית (169 אלף שקל). רמת הגימור אקספיריאנס מוסיפה בין היתר חישוקי 18 אינץ׳, גג פנורמי ומסך מולטימדיה בגודל 9.2 אינץ׳. אטקה מגיע אלינו עם מנוע בנזין בנפח 1,500 סמ"ק והספק של 150 כ"ס.  

על בטיחות תמיד כדאי להתעכב. חברת שייקה אביזרים, שזכתה בשנה שעברה בפרס החדשנות, פיתחה אפליקציה חינמית, “נאפס", שמנטרלת מסרונים, הודעות ומיילים במהלך נהיגה וגם מתריעה בסיום הנסיעה בפני שכחת ילדים ברכב. האפליקציה, שזמינה למשתמשי אנדרואיד ובקרוב תגיע גם למכשירי אייפון, פועלת ברגע שנכנסים לרכב ומתחברים לדיבורית. היא מונעת מהודעות לעלות על המסך ושולחת מסר שהנמען נוהג ויחזור אל השולח יותר מאוחר. בסיום הנסיעה, כשהאפליקציה תזהה ניתוק מהבלוטות׳, היא תשלח הודעה ותזכיר לא לשכוח ילדים מאחור.